|
|
|||
همايش «پوپوليست, عوامباوری يا مردمباوری» فكوهي:
پوپوليسم ضد پارلمانيسم است نه ضددموكراسي
تهران- خبرگزاري كار ايران به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حميدرضا جلاييپور در همايش «پوپوليست, عوامباوري يا مردمباوري» كه از طرف بسيج دانشجويي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پوپوليست به معناي مردمانگيزي است و سياستهاي پوپوليستي فقيردوستانه، عدهاي را براي مدتي در مسند قدرت نگه ميدارد اما روند توسعه كشور را كند ميكند.عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: انتخابات اخير در ايران سياستمداران را متوجه كرد كه با توجه به حضور آدمهاي فهميده و ماهر در سطح جامعه, جامعه ايران مركب خوبي براي عوامسواري نيست. وي تاكيد كرد: اگر جامعه ايران جامعه تودهاي و مستعد سياستهاي پوپوليستي بود، ليست رايحه خوش خدمت بايد بيشترين راي را ميآورد ولي اينگونه نشد و كساني راي آوردند كه اصلا شعار پوپوليستي ندادند. عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با اشاره به اينكه در ايران افراد اخلاقي و مدني وجود دارد، گفت: شايد در ايران NGOهاي قوي نباشند اما محافل قوي خانوادگي، خويشاوندي و عقيدتي زيادي وجود دارند كه هر حرفي در اين محافل مورد بحث قرار ميگيرد، به همين خاطر نميتوان از راس حكومت به طور مستقيم مردم را مورد خطاب قرار داد. وي افزود: در انتخابات دور اول رياستجمهوري دور گذشته هر كانديدايي به طور ميانگين 6 ميليون راي آورد و كسي دنبال شعارهاي پوپوليستي نرفت و تكثر خوبي بر انتخابات حاكم بود و در دور دوم آن انتخابات با تبليغات، يكي را نماد فساد كردند تا مردم به ديگري راي بدهند. مدرس دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: سياستهاي تودهاي و پوپوليستي مبيني بر سياستهاي شناختهشده چپ و راست در جوامع مدرن نيست. سياستمداران به دور از اختلافات سنتي و جاافتاده سياسي و با تكيه بر ارزشهاي كلان بشري مثل غلبه بر فقر بدون آنكه راه رفع آن را نشان دهند، جامعه را مورد خطاب قرار ميدهند. جلاييپور با بيان اينكه سياستهاي پوپوليستي در جوامع آشفتهاي كه نه مدرن شدهاند و نه سنتي باقي ماندهاند، قابليت اجرا دارد، گفت: جامعه آشفته جامعه سرگرداني است كه نه مولفههاي همبستگي مثل وجدان جمعي جوامع سنتي را دارد و نه مولفههاي همبستگي جوامع مدرن مثل تقسيم كار را داراست. وي اظهار داشت: جامعه تودهاي در برابر جامعه مدني قرار ميگيرد و در آن ارتباط بين راس حكومت و نخبگان به صورت مستقيم است و نهادهاي مدني و NGOها حضور قوي و مستمري ندارند. بر پايه اين گزارش، ناصر فكوهي، استاد مردمشناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران نيز گفت: مهمترين حد در تعريف پوپوليسم آن است كه نهادهاي بينابين مردم و راس حكومت وجود ندارد و راس حاكميت با مردم ارتباط مستقيم برقرار ميكند و از اين رو پوپوليسم ضددموكراسي نيست بلكه ضد پارلمانيسم است. فكوهي با اشاره به اينكه بعد از انقلاب انفورماتيك سال 1980 و واقعه 11 سپتامبر نميتوان به جهان مثل قبل نگاه كرد، گفت: بعد از اين دو واقعه، تغيير در حوزه مفاهيم نيز رخ داده كه مفاهيمي مثل «دولت رفاه» و «دموكراسي نمايندگي» را زير سوال رفته است. وي تاكيدكرد: سناريوي منفي بعد از اين تغييرات ميتواتند از دست رفتن دستاوردهاي دموكراسي و شيوع نظاميگري و جنگهاي قومي قبيلهاي در جهان باشد اما سناريوي مثبت بعد از اين تغييرات ميتواند تقويت جامعه مدني و حضور گروهها و NGO ها به صورت فعالتر باشد و جهان نئوليبراليستي به سمت جهاني انسانيتر پيش برود. فكوهي گفت: در آينده نبايد دولتهاي ملي تنها واحد مرجع باشد و در كنار آن NGOها و شوراها طوري تقويت شوند كه بتوانند نسبت به قدرت مركزي مستقل باشند و روند تمركززدايي را تقويت كنند. استاد دانشگاه تهران با اشاره به مشخصات پوپوليسم، گفت: در گذشته روي صحبت حاكمان با مردم بود اما امروز پوپوليسم مخاطبان جهاني دارد و همه جهان آن را ميشنوند. وي افزود: امروزه به جاي سطح گفتماني، ژستها، نمادها و حركات تاثير بيشتري دارد، همان تاثيري كه ايدئولوژيها در گذشته داشتند. فكوهي تصريح كرد: در مشخصات پوپوليسم امروز يكي از راههاي محبوب شدن، ضديت با آمريكاست و به خاطر فشار حضور نظامي آمريكا در سراسر جهان كسي نگاه نميكند كه اين مخالفت ميتواند تاثيري داشته باشد يا خير. وي افزود: امروزه كسي جهاني شدن و پيامدهاي مخرب آن مثل تخريبهاي زيست محيطي را مورد حمله قرار ميدهد نيز مورد توجه قرار ميگيرد. فكوهي در پايان گفت: براي بردن جهان و كشور به سمت يك سناريوي مثبت بايد در تصميمگيريهايمان واقعگرا و عملگرا و معتدل باشيم و شعار دادن تنها براي راي جمع كردن خوب است. |
||||
|