افزایش فشار بر مسیحیان ایران؛ سرنوشت ۳۲ بازداشت شده اخیر

چهارشنبه, 17ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

iranian-masihi-masihiyan-300x191

با افزایش فشار بر اقلیت های مذهبی در ایران، در ماه‌های اخیر دست‌کم ۳۲ شهروند مسیحی شامل سه تبعه کشور آذربایجان در شهرهای اصفهان، تهران و فیروزکوه بازداشت شده اند. از این تعداد ۱۹ نفر هم‌چنان در بازداشت به سربرده و از سرنوشت یازده تن از آنان در اصفهان اطلاعی در دست نیست. هم‌چنین خبرها حاکی از ناپدید شدن یک شهروند دوتابعتی ایرانی-نروژی از بیش از ده روز پیش در تهران و احتمال بازداشت وی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ماه‌های اخیر دست‌کم ۳۲ شهروند مسیحی شامل سه تبعه کشور آذربایجان در شهرهای اصفهان، تهران و فیروزکوه بازداشت شده و از سرنوشت تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

هم‌چنین خبرها حاکی از ناپدید شدن «سیامک اعلایی» شهروند مسیحی و دوتابعتی ایرانی-نروژی از روز شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ در تهران است که نزدیکان او احتمال می دهند بازداشت و به زندان اوین منتقل شده باشد، هر چند مسئولین زندان اوین حضور او در این زندان را تا زمان تنظیم این گزارش تایید نکرده اند.

بی خبری از یازده نوکیش مسیحی در اصفهان

روز جمعه ۲۲ مرداد ماه یازده تن از اعضای یک کلیسای خانگی در اصفهان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. هم‌چنان از سرنوشت و محل نگهداری بازداشت شدگان خبری در دست نیست.

محمد الیاسی، محسن خوبیاری، ادموند(خاچاطوریان)، محمد ملک خطایی، سمانه شهبازی فر، آرش قدسی، فاطمه امینی، مریم ذنوبی، امین آهنین، حامد سپیدکار، به همراه یک تن دیگر (هویت نامشخص)، در حالیکه جهت مراسم پرستشی گردهم آمده بودند با هجوم ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند.

بازداشت ۱۳ شهروند مسیحی شامل سه شهروند تبعه آذربایجان

در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ سه تن از مسیحیان از اعضای کلیسایی در باکو، از سوی گروهی از مسیحیان تهرانی به کلیسای خانگی دعوت شده بودند که با ورود ماموران اطلاعات سپاه کلیه این افراد بازداشت شدند.

اسامی سه شهروند آذربایجانی در بازداشت عبارت است از:

۱-بهرام نسیبوف الخان اوغلو ۳٧ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان

۲-یوسف فرهادوف تالت اوغلو ۵۲ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان

۳-الدار قربانوف ۴۸ ساله متاهل اهل باکو تبعه جمهوری آذربایجان

هم‌زمان با این افراد در همان محل کلیسای خانگی تعداد ده تن از نوکیشان مسیحی ایرانی نیز بازداشت شدند که همه آنها به جز یک نفر پس از بازجوئی و گرفتن مشخصات فردی آنان آزاد شدند.

تداوم بازداشت ۵ شهروند مسیحی تهرانی

هفت شهروند مسیحی شامل رامئیل بت تمرز، امین افشارنادری، هادی عسکری، محمد دهنوی و امیرسامان دشتی، همراه دو نوکیش مسیحی دیگر در روز جمعه پنجم ماه جاری هنگام پیک‌نیک در شهرستان فیروزکوه توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند که دو شهروند دیگر بلافاصله آزاد شدند اما مابقی بازداشت شدگان هم‌چنان در بازداشت به سر برده و از سرنوشت آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.

روز جمعه ۵ شهریورماه، این شهروندان با همسرانشان به شهر فیروزکوه در استان تهران برای ماهیگیری و پیکنیک رفتند. حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر، ماموران وزارت اطلاعات به محل توقف آن‌ها حمله کرده، مردها را از زن‌ها جدا کردند. امین افشارنادری نیز هنگام درخواست حکم قضایی از آن‌ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.