رویترز: رشد تولید نفت ایران در سه ماه گذشته بسیار کند شده است

جمعه, 19ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

naftkesh

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که رشد سریع تولید نفت ایران در سه ماه گذشته متوقف شده و از ماه ژوئن تاکنون تولید این کالا در کشور در حدود ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

بر اساس آمارها و برآوردهای این خبرگزاری از داده‌های رسمی و کشتی‌رانی، توقف رشد تولید نفت ایران در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که شرایط ایران برای بالا بردن تولید به مقداری که به عنوان پیش‌نیاز شرکت در اجلاس تولیدکنندگان نفت در مورد طرح فریز نفتی تعیین کرده بود مساعد نیست.

بر اساس گزارش رویترز که روز جمعه، ۱۹ شهریورماه، منتشر شد، ایران در ماه ژوئن ۳.۶۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد، اما از ماه ژوئن تاکنون تولید این کالا در حدود ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۸۴ میلیون بشکه در روز بود.

رویترز همچنین با استناد به گفته‌های یک منبع در اوپک می‌نویسد که ایران در ماه اوت گذشته نیز ۳.۶۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.

آمارهای بین‌المللی دیگر، نظیر آژانس بین‌المللی انرژی، نیز حاکی است که تولید نفت ایران حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز است.

این در حالی است که به گفته مقامات نفتی جمهوری اسلامی این رقم ۳.۸ میلیون بشکه است و به زودی به چهار میلیون بشکه خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید که ایران در قامت مانعی بزرگ بر سر راه طرح پیشنهادی تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک برای محدود کردن سقف تولید ظاهر شده است.

ایران گفته است تا به سطح تولید پیش از تحریم‌ها باز نگردد و سهم خود از بازار را پس نگیرد در این طرح مشارکت نخواهد کرد.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، بر شرکت همه کشورها در اجلاس ماه آوریل تاکید داشت، اما این اجلاس با شکست مواجه شد.

در حالی که روسیه و عربستان در تلاش برای بالا بردن مجدد قیمت‌ها هستند، ایران اعلام کرده است که خواهان مشارکت با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در اجلاس الجزایر است که از ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر برگزار می‌شود.

ایران بارها گفته است پیش از هر قراردادی باید تولیدش به حداقل چهار میلیون بشکه در روز برسد. رویترز حتی می‌نویسد که «در آخرین اعلام نظر، این مقدار ۴.۲ تا ۴.۳ میلیون بشکه اعلام شده است».

تفاوت بین عدد اعلام شده و تولید کنونی نفت ایران حدود ۵۰۰ هزار بشکه است که تقریبا نیم درصد مصرف نفت جهانی است.

با وجود این، تولیدکنندگان عرب خلیج فارس با هدایت عربستان سعودی بر این امر پافشاری می‌کنند که کشورهای عضو اوپک باید به منابع ثانویه آماری (آمارهای غیردولتی و برآورد سازمان‌های بین‌المللی مانند خود اوپک) اتکا داشته باشند تا همه تولیدکنندگان در شرایط یکسان دیده شوند.

به هر حال، رسیدن به این شرایط سخت به نظر می‌رسد، زیرا منابع ثانویه حکایت از رسیدن ایران به سطح تولید پیش از تحریم‌ها، یعنی مقدار تولید در اواخر سال ۲۰۱۱ دارد که تولید نفتش کمتر از ۳.۷ میلیون بشکه در روز بود.

این آمار با اطلاعات منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی همخوانی دارد که می گوید ظرفیت تولید ایران بسیار نزدیک به رقم تولید گذشته این کشور است.

در همین زمینه روز دوشنبه، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، گفت که تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها رسیده است.

قرارداد بلندمدت پالایشگاه لهستانی با ایران

به رغم آمارهای بین المللی مبنی بر توقف رشد تولید نفت ایران، این کشور صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد. ایران در ماه ژوئیه تنها به مشتریان نفتی خود ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز صادرات نفت انجام داد که ۶۱ درصد بیشتر از ژوئیه سال گذشته است.

ایران می گوید که لیست مشریان نفتی خود را از پنج به ده کشور رسانده است.

رویترز در گزارش دیگری در همین زمینه می نویسد که پالایشگر لهستانی، لوتوس، پس از آن که نخستین محموله نفت ایران را در ماه گذشته دریافت کرد احتمالا یک قرارداد بلندمدت با ایران خواهد بست.

بر اساس این گزارش رویترز، دو نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران اواسط ماه اوت در بندر گدانسک در دریای بالتیک پهلو گرفتند.

لهستان بیشترین مقدار نفت و گاز خود را از روسیه وارد می‌کند، اما در نظر دارد وابستگی خود به این کشور را کاهش دهد. لوتوس اعلام کرده است که ۲۵ درصد نفتی که پالایش می‌کند را از کشورهایی جز روسیه وارد می‌کند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.