برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، مهمترین عامل نشست زمین در تهران

سه شنبه, 30ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

ab-tehran

برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، مهمترین عامل نشست زمین در تهران

فرونشست‌های زمین، از خیابان شهران شروع شد و به خیابان‌های ستاری، صفی علی شاه و رجب‌نیا هم سرایت کرد که خسارات جانی و مالی زیادی به جای گذاشت. البته این فرونشست‌ها فقط به این چند مورد ختم نمی‌شود، سهل انگاری و رعایت نکردن اصول ایمنی باعث ریزش سقف مترو در ایستگاه کیانشهر شد و مرگ ۴ کارگر را رقم زد.

خبرآنلاین، مینا افشار: مردم تهران بارها شاهد فرونشست زمین در مناطق مختلف شهر بوده‌اند. حدود ۳ ماه پیش بود که انفجار مهیبی در فلکه اول شهران واقع در شمال غرب تهران رخ داد. این حادثه که ۲ قربانی داشت، اخبار ضد و نقیض و واکنش‌های زیادی را در پی داشت. روایات مختلف از این حادثه می‌گفت که عملیات عمرانی مترو به لوله‌های گاز فشار آورده و خاک سست زیر لوله‌های گاز خالی شده و لوله‌های پوسیده در هم شکسته است. هرچه بود اما آتش انفجار که ۴ صبح روشن شده بود تا ساعت‌ها خاموش نشد و بخشی از خدمات‌ شهری را مختل کرد؛ تا این‌که چند روز پیش، بعد مدت‌ها سردرگمی، سرانجام اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران دلیل حادثه را انجام عملیات مترو درجایی دانست که بافت خاک چسبندگی لازم را نداشته و نشست زمین منجر به مابقی حوادث شده است.

این در حالیست که قبل از این حادثه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با ارائه گزارشی از مخاطرات زمین‌شناسی و تدقیق پهنه‌های گسلی شهر تهران از شیوه ساخت و سازها در پایتخت انتقاد کرد و گفت که تهران رکوردار نشست زمین در کشور است. او همچنین گفته بود: نحوه شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که دره‌ های بزرگ را قطع می کند و در زمان سیلاب، آب نمی تواند از کانال ‌هایی که طراحی شده، عبور کند و برای تهران خطرات جبران‌ ناپذیری در پیش خواهد داشت.

پیش از آن هم علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرده بود: فرونشست در کشور یک موضوع ملی و اتفاقی است که در حال حاضر در اغلب دشت‌های کشور در حال رخ دادن است و به لحاظ آنکه در برخی از مناطق شهری، این موضوع پدید آمده و آسیب‌ها و خسارت‌هایی نیز به دنبال داشته، مورد توجه قرار گرفته است و در حالی که از سال‌ها پیش موضوع فرونشست با شروع خشکسالی از یکسو و برداشت آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر تشدید شده بود. به اعتقاد او، اگر فرونشست‌ها ریشه‌یابی شود، دلیل اصلی آن مصرف بالای آب‌های زیرزمینی است که باید با یک مدیریت جدی، از افزایش این مخاطره در کشور جلوگیری کنیم.

اما حادثه شهران که منجر به مرگ دو نفر، بوجود آمدن گودالی بزرگ، قطع شریان‌های حیاتی منطقه و خسارت های مالی فراوانی شد، سوال‌های مختلفی را درباره ایمنی تهران و پس از آن، مدیریت بحران حوادثی مشابه و البته زلزله، پیش آورد. اینکه تونل‌های تهران چقدر ایمن است و چقدر می توان به مدیریت بحران پس از حادثه امیدوار بود؟ در این رابطه دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران به خبرآنلاین گفت: در بحث انفجار شهران همه عوامل منفک از هم به خوبی عمل کردند، اما همه خوب کار کردند ولی با هم تعامل نداشتند و دنبال مقصر می گشتند. اما اگر بحران بزرگتری اتفاق بیفتد،‌ قرار نیست این تیم کار کنند.

با این حال انفجار شهران که گفته شد به دلیل حفاری مترو بوده است، این سوال را پیش می‌آورد که خیابان های زیرزمینی پایتخت که روزانه حداقل ۳میلیون نفر را جابجا می کنند، چقدر امن هستند؟ البته مسوولان شهرداری و مترو معتقدند مترو با بالاترین استاندارد ممکن تونل های قطار شهری و البته تونل هایی که بزرگراه های پایتخت را بهم متصل می کنند،‌ می سازند. اما چند روز بعد از حادثه شهران، نشتی آب از تونل توحید، موجب شد این مسیر زیرزمینی برای ساعاتی مسدود شود.

بالاخره بعد از گذشت حدود ۲ماه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مقصر نهایی «حادثه شهران» را اعلام کرد. اسماعیل نجار درباره سرانجام حادثه شهران و مقصر نهایی این حادثه گفت: پس از وقوع حادثه در منطقه شهران چندین تیم مسئول رسیدگی به این حادثه و علت یابی آن شده و در نهایت گزارش دستگاه‌های مختلف جمع آوری شده و علت اصلی آن مشخص شد.

او با بیان اینکه مترو مقصر نهایی حادثه شهران است، گفت: بحثی که در زمان حادثه شهران مطرح شد این بود که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده است و همین امر نیز سبب فشار به لوله گاز، لوله آب و کابل‌های انتقال برق شده و در نهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است.

اما بعد از این حادثه، حوادث پی در پی دیگری از قبیل ریزش تونل های متروی تهران و دفن شدن کارگران در زیر آوار مترو به همراه احتمال وجود خرابکاری در حوادث مترو از دیگر حوادث مکرری بود که طی این چند روز رخ داد.

بعد از انفجار شهران، خبر نشست زمین در یکی از خیابان های غرب تهران پیچید. نشست زمین در غرب تهران که در خیابان پیامبر شرقی در بزرگراه ستاری اتفاق افتاد و ناگهان گودالی ٧متری در زمین پدید آمد. حاصل، سقوط یک خودروی ٢٠۶ به گودال و روانه‌شدن راننده مصدوم به بیمارستان بود و قطع گاز‌ هزار مشترک در غرب تهران، انسداد خیابان پیامبر و ترافیکی سنگین.

اما این نخستین‌بار نبود که چنین پیشامدی در تهران رخ داد و اینطور که کارشناسان زمین‌شناسی هشدار می‌دهند، آخرین‌بار هم نخواهد بود. چنان که تکرار این حادثه در نقاط مختلف پایتخت هم، گواهی بر این مدعاست. اینطور که کارشناسان زمین‌شناسی و بعضی مسئولان شهری می‌گویند، ماجرا پیچیده‌تر از مقصربودن حفاران مترو و لوله‌های پوسیده آب است. آنها از جنس خاک تهران حرف می‌زنند که در مناطقی سست است و عملیات عمرانی را تاب نمی‌آورد.

درحالی که نتیجه نهایی پرونده پر سرو صدای «شهران» هنوز از سوی وزارت دادگستری به اطلاع مردم نرسیده، فرونشست زمین در خیابان پیامبر، پرونده حادثه «ستاری» را باز می‌کند.

با وقوع نشست خیابان پیامبر، معاون عمرانی فرماندار تهران از وجود قنات‌های متعدد درمحدوده خیابان پیامبر حرف زد و تونل مترو که «ممکن است در ایجاد نشست زمین موثر باشد» و پیگیری‌های لازمی که برای یافتن علت حادثه در دست اقدام است. محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم در اظهارنظری دیگر تأثیر شکستگی لوله آب را در این اتفاق رد کرد و به گفت: در مکانی که نشست زمین حدود ١٠متر بوده است، یک خط لوله ۵٠٠ و یک خط لوله ١۵٠ در آن مکان وجود دارد، اما هیچ اتفاقی برای این خطوط رخ نداده و درحال حاضر هیچ مشکلی برای این خطوط وجود ندارد. اگر این خطوط دچار شکستگی شده بود، آب نفوذ می‌کرد، پس این‌جا به این نتیجه می‌رسیم که هیچ بحثی در مورد نشست زمین به خاطر شکستگی لوله آب نیست.

با دامنه‌دارشدن حادثه نشست زمین در بزرگراه ستاری، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس هم وارد گود شد. پروانه مافی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور توپ را به زمین شهرداری انداخت: شهرداری در ساخت‌وسازهای اخیر به‌ویژه در بحث مترو باید دقت نظر بیشتری داشته باشد، زیرا ممکن است همین بی‌توجهی‌ها حوادث ناگواری را رقم زند.» به گزارش ایسنا، او حادثه شهران را هم یادآوری کرد که «اگر ٨ صبح اتفاق می‌افتاد و مردم در رفت‌وآمد بودند، خسارت‌های جانی و مالی بیشتر می‌شد و قابل جبران نبود. این مهم نشان می‌دهد که شهرداری باید بر پروژه‌هایی که به پیمانکاران می‌دهد، نظارت و بازرسی دقیقی انجام دهد.

هربار بعد از نشست زمین، دعوا بر سر یافتن مقصر بوده و صحبت از «ریزدانگی خاک تهران»، کمتر از زبان مسئولان شهری شنیده شده. این‌بار، مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دراین‌باره حرف زد و تقصیر‌ها را بر گردن خاک انداخت. «این یک نشست سطحی زمین در اثر ریزدانگی خاک و تراوش آب بوده و هیچ ارتباطی با حفاری مترو نداشته است.»
او گفت که این حادثه درهفته گذشته حوالی حسینیه ارشاد تکرار شده و حفره‌ای به وسعت دو در سه‌متر در زمین ایجاد کرده است. هرهفته یک گوشه از تهران این حادثه تکرار می‌شود. خاک تهران از نوع سنگی نیست و دارای ریزدانه است که اگر آب وجود داشته باشد، می‌تواند ریزدانه‌ها را بشوید و زیر آسفالت حفره ایجاد کند. بنابراین هر لحظه و هرجا ممکن است اتفاقی رخ دهد.

محمد مهدی تندگویان، دیگر عضو شورا هم اگرچه به طور مستقیم، مترو را مقصر اصلی همه فرو نشست‌های زمین در تهران معرفی نمی‌کند، اما مشکل اصلی شهر تهران را شبکه زیر سطحی اعلام می‌کند. او معتقد است لوله‌های آب، سیم کشی برق، شبکه تلفن و خطوط گاز هم‌اکنون مشکل اصلی شهر تهران هستند. این مشکلات گریبان تهران را با مترو و بدون مترو گرفته، اما باید خطوط مترو در شرایط استاندارد کشیده شود، وگرنه حادثه آفرین می‌شود. درواقع مترو یک اتفاق جانبی محسوب می‌شود، یعنی ما با کمترین تحرکی، شاهد فاجعه در شهر خواهیم بود.

در همین گیرو دار خبر از فرونشست زمین در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان صفی علی شاه که باعث ایجاد گودال آبی به عمق ۵ متر شد، هم به گوش رسید. این حادثه در محلی که یک دستگاه کانکس بدون بار مستقر شده بود به وقوع پیوست که این کانکس به دنبال ایجاد حفره مذکور به صورت معلق در هوا و در آستانه سقوط قرار دارد.

طی یک هفته ۳ فرو نشست در شهر تهران اتفاق افتاد. حفره «ستاری»، گودال ۵ متری خیابان «صفی علیشاه» خیابان انقلاب و «خیابان رجب نیا» در منطقه ۱۵! این حوادث موجب شده تا تردد در پایتخت با نگرانی همراه شود. علت اصلی البته هنوز بررسی نشده، اما مسئولان شهری معتقدند که نشت تدریجی شماری از میلیون‌ها انشعاب آب هریک از حوادث را رقم زده است، آنها همچنین مدعی‌اند که هیچ شبکه زیر سطحی ایجاد نشده است، از آن طرف البته مدیران سازمان آب و فاضلاب هم می‌گویند، هر حادثه‌ای را نمی‌توان به نشتی آب و ترکیدگی لوله ارتباط داد!

در این رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد فرونشست چندباره زمین در نقاط مختلف شهر تهران بوده‌ایم و نیاز است برای جلوگیری از این اتفاق هرچه سریعتر برنامه‌ریزی شود. خاک موجود در شهر تهران دارای بستر سنگی نبوده بلکه خاک آبرفتی است و همین موضوع سبب فرونشست زمین می شود. مازیار حسینی معتقد است، سه عامل دامنه خاک، آب و هوا در وضعیت خاک تأثیرگذار بوده و زمانی که در یک منطقه آب بالا می آید ریزدانه‌ها شسته و حفره‌هایی در زمین ایجاد می شوند.

او در رابطه با حادثه فرونشست زمین در خیابان پیامبر گفت: خوشبختانه این حادثه با حداقل مشکلات به پایان رسید و در دو حادثه مشابه دیگر در خیابان شوش و صفی علی شاه نیز شاهد حوادث چشمگیری نبودیم.

در حالیکه طی ١٠ روز، سه حادثه شهری در تهران رخ داد، دو روز بعد از آخرین حادثه هم خبری مبنی بر «تونل خط ۶ در کیانشهر ریزش کرد» منتشر شد. عصر چهارشنبه ۱۷ شهریور کارگاه تونل مترو در حال احداث در محدود کیان شهر در هنگام عملیات عمرانی دچار ریزش شد. به دنبال این حادثه تعدادی از کارگران که در لحظات اولیه در تونل مترو محبوس شده بودند، توسط آتش نشانان از محل حادثه خارج شدند. در پی این حادثه نشست زمین در درون محوطه کارگاهی ایستگاه مترو کیانشهر تهران رخ داد ولی به سطح خیابان های اطراف آسیبی نرسید.

معاون شهردار تهران با اشاره به مصدومان این حادثه توضیح داد: از ۱۰ نفر کارگری که در این محل مشغول به کار بودند، یک نفر سالم و ۵ نفر مصدوم شده بودند که به سرعت به مراکز درمانی منتقل شدند. او با بیان اینکه چهار جسد از زیر آوار خارج شده است، گفت: عملیات امداد و نجات تا یافتن تنها محبوس این حادثه همچنان ادامه دارد و نیروهای امداد و نجات مشغول انجام عملیات هستند.

وقوع چندین فقره حادثه فرونشست زمین در مناطق مختلف شهر تهران از جمله حادثه منطقه شهران، خیابان پیامبر(ص) و نیز خیابان رجب نیا(منطقه ۱۵) علاوه بر بروز خسارت های مالی و جانی، موجب نگرانی شهروندان شد. برخی از کارشناسان، عملیات حفاری مترو را عامل فرونشست زمین در تهران می دانند و در همین حال شهرداری و شرکت مترو تهران نیز هرگونه ارتباط میان فرونشست زمین با عملیات حفاری مترو را رد می کنند.

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از حادثه مترو کیانشهر می‌گذشت، صبح پنجشنبه ۱۸ شهریور و بنابر اعلام سرپرست اورژانس کشور، کارگاه مترو کوهسار شهران نیز ریزش کرد. اما چندی نگذشت که سخنگوی سازمان آتش نشانی اخبار ریزش تونل کوهسار را تکذیب کرد.

جلال ملکی در این رابطه گفت: هیچ مورد ریزش آوار و تخریبی در کوهسار گزارش نشده و اخباری که حاکی از ریزش آوار است، درست نیست. تنها یکی از کارگرها در داخل تونل دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا شد که بلافاصله به اورژانس منتقل شده است.

بعد از این حادثه عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری باید نسبت به حادثه پیش آمده نشست زمین و حادثه مترو پاسخگو باشد.

ابوالفضل قناعتی با اشاره به حوادث اخیر در مترو گفت: نمی توان و نباید به راحتی از این اتفاقات بگذریم، باید علت یابی در این خصوص در شورای شهر و توسط دیگر نهادهای مرتبط انجام شود و از شهرداری بخواهیم که درباره این حوادث توضیح دهد.

بعد از آن جزییاتی از حادثه‌ای در مترو که ابتدا تکذیب شده بود از زبان معاون قالیباف عنوان شد. مازیار حسینی در این رابطه گفت: در مترو شاید خرابکاری شده است. عمل برداشتن رینگ‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است و بر همین اساس این حادثه انصافا به طور نادر رخ داده، اما ما ادله‌ای نداریم مبنی بر خرابکاری و فرض خود را به مشکل فنی و احتمال خطای انسانی می‌گذاریم.

بعد از آن هم شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود در مورد حادثه شب گذشته کیانشهر توضیحاتی ارائه داد.

روز بعد هم رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حوادث مترو و نشست زمین گفت: شورا برای پاسخ به اذهان عمومی ورود جدی‌تری به این حوادث خواهد داشت.

مهدی چمران در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه مترو کیانشهر، گفت: وقوع این حادثه در ایستگاه بود نه تونل، ایستگاه ها وسیع تر هستند و حفاظت آنها دشوارتر است. با وجود سستی خاک انتظار این است که مسئولان تلاش بیشتری کنند تا چنین حوادثی رخ ندهد.

البته این اتفاق ها واکنش های زیادی داشت. چند روز پیش اقبال شاکری یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره فرونشست‌های شهر تهران گفت: به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست یک میلیمتری اراضی شهر تهران هستیم. لذا باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط درخصوص فرونشست‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. بهتر است از مدیرعامل شرکت آبفا دعوت کنیم تا با حضور در صحن شورا، اقدامات این شرکت درخصوص فرونشست‌ها را به اطلاع اعضای شورای شهر تهران برساند و همچنین نقشه GIS خود را در اختیار شهروندان و دستگاه‌های مختلف قرار دهند.

در همان روز رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به فرونشست زمین در اتوبان آزادگان از نشست روزانه یک میلی‌متر زمین در شهر تهران به دلیل کاهش آب خبر داد. شاکری گفت: سطح آب زیرزمینی کاهش یافته و باعث فرونشست روزانه یک میلی‌متر در شهر تهران شده است که این موضوع نیازمند توجه شرکت‌های آب، برق، گاز و مترو است. باید این موضوع بررسی شود که سازمان آب چه پیش‌بینی‌هایی را برای شهر تهران در نظر دارد، زیرا این احتمال وجود دارد که با هر حفاری شاهد ریزش سطح تهران باشیم.

این اتفاق ها که باعث نگرانی همه اقشار جامعه به صورت جدی شده است، واکنش متفاوت کارشناسان را به دنبال داشت. مهدی زارع معتقد است، فرونشست زمین در سال‌های اخیر به افزایش جمعیت، افزایش تقاضا و برداشت آب از منابع آب زیرزمینی مربوط بوده است. او اعتقاد دارد با فرونشست زمین در زمین‌های کشاورزی که آب زیرزمینی به منظور آبیاری مزارع استفاده می‌شده و به دلیل افزایش جمعیت در شهرهای مهم، ریسک پدیده فرونشست افزایش نیز یافته است. تغییرات آب و هوایی و نیز خشکسالی (با بارش کمتر و کاهش منابع آب زیرزمینی و برداشت بیشتر از آب‌های زیرزمینی) در دهه‌های اخیر هم به جابه‌جایی جمعیت منجر شده و هم به‌طور غیرمستقیم به تسریع فرونشست زمین کمک کرده است.

در این رابطه فریبرز ناطقی الهی هم معتقد است: متأسفانه عدم درک مکانیزیم چنین نشست‌هایی موجب نگرانی بیشتر مردم شده و تشویش اذهان عمومی را ایجاد کرده است. برخی از مسئولان هم در این وحشت‌زایی بی‌تقصیر نبوده‌اند! در نشست اخیر در اتوبان آزادگان که مسائل به سطح آب‌برداری از زمین و مسائلی از این قبیل ربط داده شده است که صد البته دخیل است، ولیکن نشست زمین یک میلی‌متر در روز که غیرواقعی است و بصرف درست بودن چقدر در ایجاد نشست‌های بزرگ می‌تواند تأثیرگذار باشد؟ در ضمن باید توجه داشت نشست زمین به صورت یک نواخت و در یک پهنه وسیع صورت می‌گیرد و چنین نمود شاخصی مثل ایجاد یک حفره چیزی نیست که حاصل چنین برداشتی شود که به دلیل برداشت آب زیرزمینی مثلاً یک حفره قابلیت ایجاد داشته باشد.

از طرف دیگر یک استاد دانشگاه معتقد است: موضوع نشست زمین در تهران مربوط به نقطه خاصی نمی شود و در حال حاضر همه تهران درگیر این موضوع هست و بحران جدی و غیر قابل جبرانی برای این شهر رقم خواهد خورد. اینکه این نشست ها خبر از کاهش روزانه یک میلیمتر آب از سفره های زیر زمینی می‌دهند اما آیا می توان به سادگی از نشست یک میلیمتری زمین گذشت و آیا این مسئله اهمیت کمی دارد؟ دکتر برهان ریاضی عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین، برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی را عامل این اصلی ایجاد گسل در تهران در آینده ای نزدیک می داند.

اما مهم ترین بخش این حوادث قربانیان بودند، کسانی که در حین فعالیت عمرانی زیر خروارها خاک مدفون شدند. این نخستین‌بار نیست که مرگ کارگران حفاری مترو خبرساز می‌شود؛ مرگ ۴ کارگر کارگاه مترو کیانشهر درکنار مرگ دو کارگر مترو شهران در خردادماه، حاشیه‌های زیادی را در این‌باره ایجاد کرده است. حالا این بعضی اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان شهری‌اند که می‌گویند، عجله برای سرعت‌بخشی به حفاری و پیشبرد متروی تهران، کیفیت و استاندارد کاری کارگران را پایین آورده است.

احمد دنیا مالی، عضو شورای شهر تهران نیز معتقد است: فرونشست‌هایی که اتفاق می‌افتد، دلیل واحدی ندارد. دلایل زیادی از جمله کاهش سطح ارتفاعی آب‌های زیرزمینی وجود دارد که ترکیب آنها باعث وقوع فرونشست‌ها می‌شود؛ اما موضوع دیگر این است که مترو به علت تقاضا و محدودیت‌های قانونی که در استفاده اراضی داریم در زیر شبکه‌های اصلی و شریانی کار می‌کند. نمی‌توان از زیر خانه‌های مردم برای ساخت مترو و تونل‌ها استفاده کرد و قطعا بایستی محورهایی انتخاب شود که بالاسر آن شبکه‌های اتوبانی و شریانی است. بنابراین به ناچار از زیر شبکه‌ای عبور می کنند که ده‌ها بار دست کاری شده است. جنس زمین نیز در ارتفاعات مختلف خصوصا در ارتفاعات پایین‌تر و محور جنوب تفاوت دارد. به جهت این‌که آب‌های زیرسطحی در آن مناطق بالاست و خاکش هم سست‌تر است؛ طبیعتا تهدیدات در این مناطق جدی‌تر است.چند عامل مشترک نیز برای این‌که خاک سست شود از جمله تأسیسات شهری، قنات‌ها و بحث‌های این‌گونه‌ای در کنارش وجود دارد؛ اما مسأله‌ای که همواره مورد توجه مهندسان در فضاهای زیر سطحی هست، ریزش است.

علت حادثه در مترو کیانشهر، همچنان در هاله ای از ابهام بود، گروهی تقصیر را به گردن مترو و حفاری‌های آن می‌اندازند و گروهی بی دقتی پیمانکار را مقصر می‌دانند. به‌طوری‌که معاون عمرانی فرماندار تهران تأکید کرد: بی دقتی یکی از پیمانکاران در حادثه مترو کیانشهر قطعی است. هنوز مقصر اصلی این حادثه مشخص نشده و نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتری دارد.

غلامحسین آرام، گفت: با توجه به اینکه که تمام آب‌های سطحی زیرزمینی در محدوده همین ایستگاه لبریز می‌شود آن نقطه از جنوب تهران منطقه بسیار حساسی به شمار می‌رود و کار در آنجا سخت و پیچیده است.

با این حال روز گذشته رییس گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک سازمان زمین‌شناسی از اجرای مطالعات نرخ فرونشست زمین در جنوب غربی تهران خبر داد و گفت: بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده پیش بینی می‌شود تا سال ۹۷ بیشینه نرخ فرونشست زمین در این منطقه به بیش از ۳۳ سانتیمتر بر سال و حدود دو برابر میزان نرخ فرونشست زمین در سال ۸۴ خواهد رسید. در نتیجه باید در انتظار افزایش فرونشست زمین در جنوب غرب تهران باشیم.

مسعود محمودپور با اشاره به انجام تحلیل نرخ فرونشست زمین در گستره جنوب غربی تهران، گفت: ناحیه جنوب غربی تهران درگیر رخداد فرونشست زمین است که با هر سه روش ترازیابی دقیق، سامانه تعیین موقعیت جهانی و تکنیک تداخل‌ سنجی راداری مورد بررسی قرار گرفت.

از طرف دیگر عضو هیئت مدیره فدراسیون آب اتاق بازرگانی و عضو جامعه مهندسان مشاور معتقد است: برداشت آب از سفره های زیرزمینی تهران را به بیابان تبدیل می کند. به دلیل برداشت آب، شاید تا ۱۰ سال آینده، زلزله های تکان دهنده و مهیب در تهران داشته باشیم.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.