شکایت سه تن از هنرمندان سینما از نشریه یالثارات

سه شنبه, 30ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

mani-haghighi-alidusti-farhadi

چند تن از سینماگران و نیز انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران از نشریه “یالثارات” ارگان رسانه‌ای انصار حزب‌الله به دلیل توهین شکایت کردند. گروهی از سینماگران نیز به اهانت‌های یالثارات واکنش تندی نشان دادند.

مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران شامگاه یکشنبه (۲۸ شهریور/ ۱۸ سپتامبر) در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی کشور اعلام کرد که به همراه ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی علیه هفته‌نامه یالثارات ارگان رسانه‌ای انصار حزب‌الله شکایت کرده‌اند.

مانی حقیقی گفت: «در چند روز گذشته دوستان بسیاری از من، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی بابت مطلبی که نشریه … منتشر کرده بود دلجویی کردند. از اینجا به همه مژده می‌دهم که ما سه نفر تصمیم گرفتیم اعتراض خودمان را نسبت به این کار در قالب یک شکایت کیفری پیگیری کنیم.»

“یالثارات” هفته گذشته در یادداشتی با عنوان “سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد؟!” تعابیر زشتی درباره هنرمندان کشور به ویژه سه تن از آنان؛ ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی به کار برده بود. این نشریه در ادامه نوشته توهین‌آمیز آورده بود: «برخی سینماگران روابط آلوده و کثیف جنسی خود را به نام “روایت واقعیت جامعه” جا می‌زنند.»

مانی حقیقی در ادامه سخنانش در جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی کشور گفت: «بدیهی است تمام کسانی که ما را می‌شناسند و حتی نمی‌شناسند اما این مطلب را خوانده‌اند می‌دانند که این مطلب کذب محض است و اصلا نیازی به تکذیب آن نیست. هدف ما از این شکایت نیز تکذیب این مطلب نیست.»

این سینماگر ایرانی افزود: «در این کشور نشریه‌ای مجوز دارد و پشت نام امام حسین (ع) مطالبی را منتشر می‌کند که هم فکاهی است و هم هرزه‌نگاری و ما نمی‌توانیم جلوی مجوز آن بایستیم. دلیل شکایت ما این است که ما سه نفر حاضر نیستیم در کشوری زندگی کنیم که کارمان زیر سایه قلدری نقد شود و ما وظیفه داریم با آن مقابله کنیم.»

این کارگردان ایرانی در پایان گفت: «ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم و نیاز به همکاری صنفی و همکاری تمام ایرانیانی داریم که فکر می‌کنند این طرز برخورد از اساس غلط است. من روی همکاری مسئولان حساب نمی‌کنم گرچه خوشحال می‌شوم وزیر ارشاد و رییس قوه قضاییه هم به ما کمک کنند بلکه بیشتر روی کمک اهالی سینما و مردم حساب می‌کنم.»

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا
ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان ایرانی نیز در بخشی از سخنانش در جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در واکنش به توهین‌های یالثارات گفت «من از انتشار این مطلب مطلع نبودم و به تازگی آن را خواندم اما وقتی دیدم چنین اتفاقی افتاده و حرمت قلم زایل شده است فکر می‌کنم همه باید در مقابل آن واکنش داشته باشیم.»

حاتمی‌کیا افزود: «متاسفم در کشوری زندگی می‌کنم که با نام امام حسین و خون امام حسین چنین بازی‌هایی انجام می‌شود. این نشریه مرا هم کم ننواخته است. از سال‌ها پیش که یک ورق بود و در نمازجمعه‌ها پخش می‌شد مطالبی علیه من منتشر می‌کرد.»

این کارگردان سینما گفت: «آن روزها در نماز جمعه می‌گرفتم و می‌خواندم که این برگه یالثارات است و دارد افشا می‌کند که من چه کردم. می‌گفتند من دارم کار انحرافی انجام می‌دهم در سینما. این حرف برای بیست سال پیش است و الان به این نقطه رسیده است.»

او در پایان تاکید کرد: «اگر معذرت نخواهند و اهل قلم به این واقعه واکنش نشان ندهند به نظر من این بی‌غیرتی است.»
همچنین انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران در نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضائیه، از نشریه یالثارات شکایت کرد.

ya-saralah
هفته‌نامه یالثارات با وجود لغو امتیاز منتشر شد

در نامه این انجمن آمده است «نشریه‌ای که زیر نام سرور آزادگان جهان منتشر می‌شود، درباره سه هنرمند صاحب نام سینمای ایران، با ردیف کردن الفاظ تصوراتی را به این عزیزان نسبت داده است. از شما به عنوان قاضی القضات جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم دستور رسیدگی صادر و اجازه نفرمایید زیر نام سرور شهیدان جهان، با آبروی هنرمندان مسلمان کشورمان بازی شود.»

نشریه یالثارات اواسط مردادماه نیز یادداشت توهین‌آمیزی درباره جشن سینمایی حافظ نوشته بود. به دلیل همین یادداشت نیز هیأت نظارت بر مطبوعات این نشریه را توقیف کرد اما دو روز بعد با حکم قوه قضاییه بار دیگر بر روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

مجوز یالثارات در دی ماه ۱۳۹۴ نیز به دلیل توهین به شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و شکایت مدعی‌العموم علیه این نشریه لغو شده بود. با این حال پس از مدت کوتاهی با حکم قضایی انتشار خود را از سرگرفت، در حالی که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات مجوزی برای انتشار نداشت.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.