رئیس قوه قضائیه ایران لغو کامل مجازات اعدام برای قاچاق مواد مخدر را رد کرد

پنجشنبه, 8ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

صادق لاریجانی گفته است که اگر اعدام قاقچاقچیان نبود در عطاری‌ها مواد مخدر می‌‎فروختند

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، درخواست‌ها برای لغو کامل مجازات اعدام برای جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر را رد کرده و خواهان اجرای بدون تعلل احکام اعدام برای مجرمان قاچاق شده است.

آقای لاریجانی امروز پنج‌شنبه ۸ مهر در پاسخ به منتقدان حکم اعدام برای جرایم مربوط به قاچاق گفت: “برخی معتقدند اعدام‌ها هیچ فایده نداشته است در حالی که این اشتباه است زیرا اگر این اعدام‌ها و سخت‌گیری‌های قوه قضائیه نبود امروز مواد مخدر در عطاری‌ها هم به فروش می‌رسید”.

او از محاکم قضایی خواسته بعد از صدور حکم اعدام در این پرونده‌ها آن را اجرا کنند و با به تاخیر انداختن “دو سه ساله” آن منتظر عفو شدن مجرمان نشوند.

علاوه بر نهادهای حقوق بشری که از ایران می‌خواهند مجازات اعدام را به طور کامل لغو کند، اجرای این حکم برای مجرمان قاچاق مواد مخدر، در داخل ایران هم منتقدان و مخالفانی دارد.

آقای لاریجانی در حالی لغو کامل مجازات اعدام را رد کرده که “طرح حذف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر” در مجلس ایران در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: استقبال ‘دیدبان حقوق بشر’ از طرح مجلس ایران برای کاهش مجازات اعدام مرتبط با مواد مخدر

روز دوشنبه ۵ مهرماه سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ایران گفت که این لایحه با حضور کارشناسان در کمیته موارد خاص بررسی شده و بعد از رای‌گیری در کمیسیون قضایی به صحن مجلس فرستاده خواهد شد.

نمایندگان ارائه دهنده این طرح پیشنهاد کرده‌ا‌ند که به جز در موارد قاچاق مسلحانه حکم قاچاقچیان مواد مخدر به مجازات‌های جایگزین از جمله حبس ابد تبدیل شود.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران هم حدود سه ماه پیش از تعداد زیاد احکام اعدام برای قاچاقچیان انتقاد کرده و گفته بود “متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سوال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست”.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، اما امروز گفت که “برخوردهای قاطع و سریع قوه قضائیه این موارد را مدیریت و کنترل کرده است؛ ضمن آنکه ما ذات اعدام را مطلوب نمی‌دانیم اما با توجه به ضرر عظیمی که آنان به جامعه و خانواده‌ها و جوانان ما وارد می‌کنند ناچار به برخورد سریع، آشکار و قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر هستیم”.

او گفته است که قوه قضاییه نمی‌تواند به طور کامل اعدام‌ها را منتفی کند چون “این موضوع بازدارندگی دستگاه قضایی را تضییع می کند”.

مخالفان مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر در داخل ایران به بی‌تاثیر بودن اعدام‌ها با وجود تعداد بالای اجرای حکم و همچنین هزینه‌ای که این اعدام‌ها در سطح بین‌المللی برای ایران دارد، اشاره می‌کنند.

از: بی بی سی

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.