افزایش ۸۰ درصدی صادرات نفت ایران به آسیا

شنبه, 10ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

daramad-nafti

ایران صادرات نفت به بازارهای آسیایی را در ماه گذشته ۸۰ درصد نسبت به اوت ۲۰۱۵ افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز جمعه، نهم مهرماه گزارش داد که جمهوری اسلامی در ماه اوت، روزانه بیش از یک میلیون و ۸۳۵ هزار بشکه نفت راهی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی کرده است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۸۲۳ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، به رغم اوج گرفتن فروش نفت به آسیا، در مجموع کل صادرات نفت ایران در ماه اوت در محدوده ۲ میلیون بشکه باقی مانده است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که بعد از اعمال تحریم‌های غرب در سال ۲۰۱۲ به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد. تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه سال جاری لغو شد و این کشور در ماه‌های گذشته صادرات حود را دو برابر افزایش داده است. تولید نفت ایران نیز در چند ماه گذشته افزایش چندانی نداشته و در محدود ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه باقی مانده است.

ترکیه هم اکنون روزانه کمی بیش از ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد. با این حساب، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه اوت بسیار نازل بوده است.

اروپا قبل از تحریم‌ها، مشتری ۱۸ درصد از کل نفت صادراتی ایران بود.

در میان مشتریان آسیایی، واردات نفت هند از ایران طی ماه گذشته نسبت به دور مشابه سال قبل نزدیک به سه برابر شده و به رقم ۵۷۶ هزار بشکه در روز رسیده است. این بیشترین رقم طی ۱۵ سال اخیر است. هند در هشت ماه گذشته، خرید نفت از ایران را مجموعاً حدود ۸۵ درصد افزایش داده و به حدود ۴۰۰ هزار بشکه رسانده است.

چین، به عنوان بزرگترین مشتری ایران، طی ماه گذشته نزدیک به ۵۰ درصد خرید نفت از ایران را افزایش داده و به حدود ۷۵۰ هزار بشکه رسانده است. از ابتدای سال جاری نیز فروش نفت ایران به چین ۶.۶ درصد افزایش یافته و حدود ۶۱۵ هزار بشکه روسیده است.

کره جنوبی در ماه گذشته واردات نفت از ایران را بیش از دو برابر افزایش داده است. کل واردات نفت ایران توسط این کشور در سال جاری نیز به طور متوسط نزدیک به ۲.۵ برابر شده است. کره جنوبی در سال جاری، روزانه نزدیک ۲۷۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

ژاپن نیز در ماه گذشته خرید نفت از ایران را بیش از ۳۱ درصد افزایش داده است. این کشور طی سال جاری واردات نفت ایران را ۲۶ درصد افزایش داده و به بالای ۲۱۶ هزار بشکه رسانده است.

طی سال جاری میانگین صادرات نفت ایران به آسیا در کل ۳۹ درصد رشد کرده و به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.