اتفاق نادر در یک نهاد دولتی، مغزهای ایرانی از سازمان هواشناسی فرار کردند

شنبه, 24ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

sazman-hava-shenasi

انتخاب خبر: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که معمولاً بعد از تغییر دولت ها در ایران رخ می دهد ریزش چشمگیر نیروهای اصلی و بدنه سازمان های دولتی است.

به گزارش انتخاب خبر، یکی از این سازمان ها که در حال حاضر براساس گزارش های رسیده از سوی کارشناسان، وضعیت نه چندان خوبی را سپری می کند سازمان هواشناسی است.

این سازمان در آبان ماه سال ۱۳۹۲ با انتصاب دکتر داوود پرهیزگار به عنوان رئیس سازمان هواشناسی کشوری و سپس برخی سوء مدیریت ها دچار نابسامانی بی سابقه ای شد. ریزش حداکثری کارشناسان با تجربه ای که سالیان دراز تجربه مدیریتی در این نهاد مهم داشتند، یکی از پیامدهای انتصاب دکتر پرهیزگار در این سازمان دولتی بوده است.

تعداد زیادی از مدیران اصلی سازمان هواشناسی کشوری و حتی بدنه تخصصی این نهاد دولتی به دلیل مشکلاتی که درپی اعمال روش های مدیریتی دکتر پرهیزگار در سازمان هواشناسی بوجود آمد یا به اراده خود یا بالاجبار اقدام به ترک سازمان کرده و در بعضی موارد حتی خود را بازخرید نموده اند.

منابع آگاه به خبرنگار انتخاب خبر می گویند نتیجه چنین ریزش نیرویی، ناتوانی سازمان هواشناسی کشور در پیش بینی طوفان شدید تهران و بارش باران و برف شدید در شمال کشور و وقایعی مشابه آن بوده است.

و اما خبرنگار انتخاب خبر درخصوص حال و هوای سازمان هواشناسی ایران پس از انتصاب دکتر داوود پرهیزگار به ریاست این نهاد دولتی، با تنی چند از کارشناسان و مسئولان سابق این سازمان که متأسفانه مورد بی مهری مدیریت جدید قرار گرفته اند گفتگو کرد که در ادامه می خوانید.

سطح علمی سازمان هواشناسی کاهش پیدا کرده است

دکتر حسین اردکانی متولد ۱۳۱۲ از شاگردان پروفسور حسابی است که از سال ۱۳۳۹ در سازمان هواشناسی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران این سازمان، فعالیت می کند و علاوه بر سابقه ۱۵ سال تدریس در دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران و بیش از ۵۰ سال تدریس در دانشکده هواپیمایی کشور در دانشگاه های آمریکا نیز مشغول تدریس است.

وی درباره علت ترک محل خدمت خود گفت: وقتی آقای پرهیزگار به ریاست سازمان هواشناسی منصوب شدند من به عنوان مشاور در سازمان فعالیت می کردم اما متأسفانه به دلیل روش ها و اخلاق ایشان نخواستم که با سازمان هواشناسی همکاری داشته باشم.

اردکانی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: حدود ۲ سال پیش که آن طوفان وحشتناک در تهران رخ داده بود من در آمریکا بودم. زمانی که به ایران بازگشتم گزارشاتی به بنده داده شد و عنوان شده بود که این طوفان قابل پیش بینی نبوده است، اما من نامه محرمانه ای به وزیر نوشتم و عنوان کردم که طوفان تهران کاملاً قابل پیش بینی بود.

این دانشمند سازمان هواشناسی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه افرادی که امروز در سازمان هواشناسی کار می کنند به لحاظ علمی سطح پایینی دارند و تمام اطلاعات را از خارجی ها کپی می کنند و همان را گزارش می کنند.

تعداد زیادی از متخصصین سازمان هواشناسی خود را باز خرید کرده اند

وی همچنین گفت: متأسفانه گزارشاتی که از سازمان هواشناسی به من می رسد حاکی از این است که تعداد زیادی از متخصصین، باز خرید شده اند و آنها هم که هنوز هستند امید چندانی به ماندن ندارند.

اردکانی خاطرنشان کرد: با توجه به این که من یکی از بنیان گذاران سازمان هواشناسی بوده ام و در حدود ۶۰ سال در این سازمان کار کرده ام از وضعیت این سازمان خبر دارم ولی بطور عمیق از جزئیات تغییر و تحولات سازمان پس از انتصاب داوود پرهیزگار بر ریاست سازمان بی اطلاع هستم.

مدیریت دکتر پرهیزگار کاملاً خودسرانه است

استاد دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه در خصوص مدیریت دکتر پرهیزگار اظهار داشت: مدیریت آقای پرهیزگار کاملاً خودسرانه است و او از روش های مشورتی تبعیت نمی کند. در زمانی که من در سازمان حضور داشتم او با سازمان قطع همکاری کرده بود و به شدت منزوی شده بود، اما پس از روی کار آمدن دولت جدید اتفاقاتی افتاد و آقای پرهیزگار به عنوان رئیس انتخاب شد که من علاقه ای به همکاری با او نداشتم چرا که روش اخلاقی ایشان را نمی پسندیدم.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه آقای پرهیزگار شاگرد من بود من به ایشان پیغام دادم که جلسه ای باهم داشته باشیم تا شاید بتوانیم مشکلات سازمان را حل کنیم اما متأسفانه او نپذیرفت و به نوعی در یک حالت غروری به سر می برد.

از دست دادن افراد با تجربه خسارت جبران ناپذیری برای سازمان هواشناسی است

اردکانی در ادامه اضافه کرد: اینکه مشاهده می شود افرادی که نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار در سازمان را داشتند و به دلیل نوع مدیریت آقای پرهیزگار مجبور به ترک این سازمان شدند اصلاً خوب نیست. از دست دادن افرادی با ۲۰ سال تجربه، خسارت جبران ناپذیری برای سازمان هواشناسی ایران است چرا که برای رساندن یک فرد به این میزان از تجربه سرمایه گذاری زیادی شده است.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که وقتی جناب رئیس جمهور آمدند عنوان داشتند که همه نیروهای سازمانی باید با همدیگر مشارکت داشته باشند، و نباید افراد متخصصی که در دولت های گذشته تجربه کاری اندوخته اند را جا به جا کرد. آقای روحانی اذعان داشتند باید از نیروهای متخصص و باتجربه سازمانی برای پیشرفت کشور استفاده شود. حتی مقام معظم رهبری مرتباً بر همکاری نیروهای سازمانی با یکدیگر تأکید داشته اند و لازمه ی پیشرفت کشور را استفاده از نیروهای توانمند سازمانی برشمرده اند، پس نباید افراد را منزوی کرد.

طوفان سهمگین تهران قابل پیش بینی بود

این کارشناس خبره در علم هواشناسی و فیزیک تصریح کرد: زمانی که طوفان سهمگین تهران در گذشته رخ داد سازمان هواشناسی می توانست با بکار گیری نیروهای متخصص و استفاده از تجربیات کارشناسان، این واقعه را پیش بینی کند و قطعاً قادر بود با صدور اطلاعیه ای مردم و مسئولین را برای آن آماده می کرد.

مشکلات سازمان هواشناسی باید با تدبیر وزیر راه و شهرسازی مرتفع شود

وی همچنین گفت: در حدود ۴۰ سال پیش که من مدیریت بخش پیش بینی را برعهده داشتم بدون آنکه کامپیوتری باشد تمام اطلاعات کلاسیک را تجزیه و تحلیل می کردیم و با پیش بینی های بسیار خوب و به موقع، مردم را نسبت تغییرات جوی آگاه می کردیم. در حال حاضر با این اطلاعات وسیعی که وجود دارد اگر کارشناسان خود را به روزرسانی کنند می توانند خیلی دقیق پیش بینی های خوبی را به عرصه ظهور گذارند.

دکتر حسین اردکانی در پایان گفت: من به عنوان کسی که ۶۰ سال از عمر خودم را در سازمان هواشناسی سپری کردم دلم از اینکه سازمان هواشناسی ایران با این مشکلات مواجه است می سوزد و امیدوارم که به زودی این مشکلات با تدبیر وزیر راه و شهرسازی و حتی رئیس جمهورمرتفع شود.

پس از ۲۲ سال خدمت، مجبور به ترک سازمان هواشناسی ایران شدم

در ادامه خبرنگار انتخاب خبر نظرات دکتر شهمیر اقتصادی از مدیران سابق و یکی از اساتید هواشناسی کشور را درخصوص رویدادهای پس از انتصاب داوود پرهیزگار بر ریاست سازمان هواشناسی کشور جویا شد.

وی گفت: من ۲۴ سال پیش وارد سازمان هواشناسی شده ام و نزدیک به ۲۲ سال کارمند رسمی این سازمان بودم و در سمت مدیر کل بخش دریایی سازمان هواشناسی فعالیت داشته ام و افراد بسیاری را تحت آموزش قرار می دادم.

این کارشناس باسابقه سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: من ۷ سال بود که در کانادا زندگی می کردم و بین ایران و کانادا در رفت و آمد بودم. در کانادا مشغول انجام پروژه های تحقیقاتی بوده و همچنین در تعدادی از دانشگاه های کانادا به تحصیل می پرداختم.

وی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر ادامه داد: پس از ۲۲ سال خدمت در سازمان هواشناسی ایران بالاجبار سازمان را ترک کردم، چراکه از نظر عصبی احساس کردم شخصیت من در صورت تداوم خدمت در سازمان هواشناسی و حضور در کنار افرادی مانند آقای پرهیزگار خرد و تحقیر می شود.

اقتصادی افزود: پس از ترک سازمان اکنون به سازمان زمین شناسی ایران نقل مکان کردم. سازمان زمین شناسی کشور البته در تخصص من نیست، بنابراین در گوشه ای از این سازمان به سر می برم و به کار مطالعه و تدریس در دانشگاه های ایران و انجام پروژه های تحقیقاتی اکتفا کرده ام.

وی گفت: پس از ۲۲ سال خدمت در سازمان هواشناسی کشور اکنون از سازمان محل کارخود که به آن عادت کرده بودم و روح و گوشت و پوست و خون من متعلق به آن سازمان بود وداع کردم.

تأیید خبر خروج متخصصین و نخبگان از سازمان هواشناسی ایران

این استاد دانشگاه که مدعی است همواره نیروی فنی و علمی و نه نیروی اداری سازمان هواشناسی کشوری بوده، ضمن تأیید خبر خروج متخصصین و نخبگان از سازمان هواشناسی ایران تصریح کرد: افرادی از تهران و استان ها که همواره با من در ارتباط بوده اند مرتب طی تماس های خود با اینجانب اعلام نموده اند که پس از منصوب شدن آقای پرهیزگار به ریاست سازمان هواشناسی سازمان را ترک کرده اند و یا تعدادی هم که با سازمان همکاری می کرده اند وقتی شنیده اند که آقای پرهیزگار به زودی در پست ریاست سازمان قرار می گیرند اقدام به قطع همکاری با سازمان هواشناسی کشور کرده اند.

نارضایتی از رفتار پرهیزگار به اوج خود رسیده است

وی اضافه کرد: اکنون وضع سازمان هواشناسی به گونه ای است که حتی افرادی که در داخل سازمان مشغول به خدمت هستند با من تماس می گیرند و از شیوه ی مدیریت آقای پرهیزگار اظهار نارضایتی می کنند. جالب است که حتی تعدادی از مدیران فعلی آقای پرهیزگار با من تماس می گیرند و نسبت به وضعیت تأسف آور سازمان هواشناسی اظهار نگرانی می کنند.

اقتصادی اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که رفتارها و نوع برخورد آقای داوود پرهیزگار با نیروهای متخصص سازمان تاکنون بی سابقه بوده است و سازمان هواشناسی کشوری از بدو تأسیس یعنی قبل از انقلاب تاکنون رئیسی مانند ایشان را به خود ندیده است.

معاونین سازمان هواشناسی قبل از انتخاب پرهیزگار منصوب شده بودند

مدیر کل اسبق بخش دریایی سازمان هواشناسی در ادامه گفت: آقای پرهیزگار، رئیسی است که معاونین او قبل از انتخاب خود او از قبل انتخاب شده بودند، بطور مثال معاون اداری ایشان آقای امیرشقاقی قبل از معرفی جناب پرهیزگار به سمت معاونت اداری منصوب شد.

وی همچنین گفت: متأسفانه رئیس اسبق سازمان هواشناسی که به عنوان معاون وزیر انتخاب شده بودند و وزیر ایشان را معزول کرد از یک گروهی حمایت می کرد که اتفاقاً آقای پرهیزگار هم توسط این گروه به ریاست سازمان هواشناسی منصوب شدند.

اقتصادی در ادامه تصریح کرد: آقای پرهیزگار بعد از آمدن به سازمان هواشناسی خواسته های غیرعادی داشتند، بطور مثال قبل از جلسه با من تماس می گرفتند و عنوان می کردند که چه مطالبی را در جلسه عنوان کنم یا چه حرف هایی را نزنم که این قبیل خواسته ها با روحیات من سازگار نبود.

متخصصین و نخبگان در سازمان هواشناسی مورد بی مهری قرار گرفتند

به گزارش انتخاب خبر، اما چنین رفتارهایی از سوی مدیر فعلی سازمان هواشناسی کشور در شرایطی بروز و ظهور پیدا کرده که دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان بارها نسبت به بازگشت نخبگان علمی و متخصصین ایرانی به داخل کشور اظهار شادمانی نموده اند و درباره فراهم شدن فضای مناسب کاری برای این افراد سخن گفته اند.

دکتر شهمیر اقتصادی یکی از همین نخبگان ایرانی است که با عشق خدمت رسانی به کشورش به ایران باز می گردد. وی در همین رابطه با بیان اینکه آدم سیاسی نبوده و همواره به عنوان انسان مذهبی که روحیه ی مستقل علمی در سازمان هواشناسی ایران داشته مطرح بوده است خاطرنشان می کند: من در انتخابات سال ۱۳۹۲ به آقای روحانی رأی دادم چرا که تصورم این بود که ایشان با انتخاب مسئولین متخصص و با تدبیر در وزارتخانه راه و شهرسازی و همچنین سازمان هواشناسی، مسیر این سازمان را رو به تعالی سوق خواهند داد، ولی متأسفانه من به عنوان یک نمونه در این سازمان هستم که مورد بی مهری و سوء مدیریت ها قرار گرفتم.

کارایی سازمان هواشناسی کشور در هاله ای از ابهام است

این کارشناس هواشناسی همچنین درخصوص وقوع پدیده طوفان تهران در دوران مدیریتی آقای پرهیزگار یادآور شد: در خصوص طوفانی که پیش از این در تهران رخ داد، متأسفانه سازمان در آن زمان نتوانسته بود با اینکه این پدیده صد درصد قابل پیش بینی بود آن را پیش بینی کند. نقشه های سازمان هواشناسی بطور مرتب از طریق یک سازمان فرانسوی ارسال می شود و نکته جالب این است که مقیاس سنجش بزرگ آن از خارج می آید، و مقیاس کوچک هم که بنا به گفته این آقایان قابل پیش بینی نیست.

وی تأکید کرد: کارایی سازمان هواشناسی کشور پس از ریاست جدید بر آن در هاله ای از ابهام است و عملکرد افراد جدید حاکم بر این نهاد دولتی همچنان مشخص نیست.

بار علمی سازمان هواشناسی کاهش یافته است

اقتصادی خاطرنشان کرد: آن طوفان در آخرین روزهای خدمت من در سازمان هواشناسی اتفاق افتاد و سخنانی که به ویژه آقای پرهیزگار در مورد شرایط این رویداد هواشناسی عنوان نمودند کاملاً غیر علمی و غیر تخصصی بود که ناشی از بی اطلاعی ایشان و همراهان ایشان بوده است. چنین اظهار نظرهایی خود گواه آن است که اکنون وضعیت و بار علمی سازمان هواشناسی تا چه حد کاهش یافته است.

وی افزود: به کرات از همکاران سابق خود در سازمان هواشناسی می شنیدم که معاون پژوهشی سازمان هواشناسی که در زمان رخداد طوفان تهران بخش پیشگیری هواشناسی را تحت نظر داشت حتی در روز حادثه در حیاط سازمان هواشناسی مشغول والیبال بازی کردن و انجام ورزش بود و این ها همه نشان دهنده این است که چرا سازمان هواشناسی نتوانست طوفان تهران را پیش بینی کند.

وزیر راه و شهرسازی باید نظارت بیشتری بر سازمان هواشناسی داشته باشد

گفته می شود اکنون سازمان هواشناسی کشور از نیروهای متخصص و نخبه و نیروهای کارشناسی با تجربه قبلی خالی شده است. پدیده های هواشناسی خبر نمی کنند اما می توان آن ها را پیش بینی کرد. جان و مال مردم در خطر است. مبادا در صورت تداوم وضعیت فعلی بر سازمان هواشناسی کشور امنیت ملی در خطر قرار گیرد؟! حال با عنایت به عنوان دولت تدبیر و امید که اکنون در حال خدمت رسانی به ملت شریف ایران است، چه وظایفی بر عهده دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی و همچنین دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان می باشد؟

دکتر شهمیر اقتصادی در همین رابطه می گوید: تقاضایی که از آقای روحانی رئیس جمهور و همچنین آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی می رود این است که نظارت بیشتری نسبت به این سازمان داشته باشند. آنان باید ارزیابی کنند آیا شعارهایی که در خصوص ارج نهادن به متخصصین ایراد کرده بودند حداقل در این سازمان تا چه اندازه محقق شده است؟

با انسان های خدوم و خدمتگذار به ملت و کشور اینگونه برخورد نکنید

وی ادامه داد: آقای روحانی همیشه شعارهایی مبنی بر ارج نهادن بر متخصصین و دلسوزان کشور سر داده اند. اما من و امثال من هیچ تندروی در سازمان هواشناسی نداشته ایم. همه من را می شناسند، من یک فرد متخصص خوشنام و مسلمان و مذهبی هستم که به عشق خدمت به میهنم به ایران بازگشتم، پس چگونه ممکن است با انسان های خدوم و خدمتگذار به ملت و کشور چنین برخوردهای بی سابقه یا کم سابقه صورت گیرد و اتفاقات این چنینی در سازمان هواشناسی کشورمان رقم بخورد؟

باقی ماندن ریاست فعلی در سازمان هواشناسی به صلاح امنیت کشور نیست

مدیر کل سابق بخش دریایی سازمان هواشناسی وقوع این اتفاقات در سازمان هواشناسی را ناشی از بی توجهی مسئولان به این نهاد دولتی دانست و تصریح کرد: مسئولان در دولت تدبیر و امید از جمله آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی یک رئیس جدیدی بر سازمانی منصوب نموده اند و نظر آنان این بوده که ریاست جدید را با قید فوریت تعویض نکنند چراکه این مسئولان گمان می کنند با انجام چنین اقدامی لطمات سیاسی به کشور وارد می شود، اما این در صورتی است که باقی ماندن ریاست فعلی در سازمان و ادامه ی خروج نیروهای متخصص و نخبگان از این نهاد دولتی می تواند خسارات جبران ناپذیری بر مدیریت بحران کشور وارد سازد.

مسئولان دولتی در وزارت راه و شهرسازی اعتراف به اشتباهات خود کنند

وی تأکید کرد: اگر هریک از مسئولان دولتی یا حتی خود من در جایی اشتباه کردیم باید این شجاعت را داشته باشیم که عنوان کنیم اشتباهی صورت گرفته است و در نتیجه اقدام خود را تصحیح کنیم.

این دانشمند هواشناسی کشورمان تصریح کرد: متأسفانه تعدادی از هموطنان ایرانی از برخی رفتارهای بد و ناشایست کشورهای غربی تقلید می کنند. امروز ما مسئولان کشور از کشورهای اروپایی و غربی مانند: آمریکا و کانادا انتقاد می کنیم. سؤال این است که چرا نباید از رفتارهای خوب این کشورها تقلید کرد؟ چرا مسئولان همین کشورهایی که ما به آن ها همواره انتقاد می کنیم اگر اشتباهی را مرتکب شدند با قید فوریت درصدد تصحیح آن اشتباه برمی آیند؟!

لزوم انجام بازرسی از سازمان هواشناسی کشور

اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر عدم تغییر در سطح مدیریتی سازمان هواشناسی در حقیقت لطمه به همه کشور است، تصریح کرد: آقای پرهیزگار و گروه وابسته به رئیس اسبق سازمان هواشناسی یعنی دکتر نوریان بعد از ۲۸ سال که کنار گذاشته شده بودند دوباره وارد سازمان شده اند و اتفاقاً عملکرد آنها مانند کسانی بوده است که جایی را فتح نموده باشند.

وی تأکید کرد: انتصاب چنین افرادی بر ریاست سازمان هواشناسی کشوری یک اشتباه محض بوده است. اکنون باید با قید فوریت، تغییرات مدیریتی در سازمان هواشناسی صورت گیرد و سپس این نهاد دولتی از نظر سوء استفاده از مقام دولتی مورد بازرسی و نظارت دقیق قرار گیرد.

مدیریت سازمان هواشناسی دارای مشکلات اساسی است

اقتصادی با بیان اینکه همکاری نکردن پرسنل با تجربه و متخصص با این سازمان، نشان دهنده ضعف مدیریتی در این سازمان است، افزود: آقای دکتر اردکانی یکی از نوادر هواشناسی در ایران هستند. ایشان وقتی دیگر نتوانسته با این سازمان از نظر فنی و مشاوره ای همکاری کند، گویای آن است که مدیریت سازمان هواشناسی دارای مشکلات اساسی است.

لزوم تحقق شعارهای دکتر روحانی مبنی بر ارج نهادن به متخصصین ایرانی

این دانشمند و متخصص هواشناسی کشورمان با اشاره به لزوم قدر نهادن جمهوری اسلامی ایران به مقام نخبگان و متخصصین ایرانی که در حال حاضر در داخل یا خارج کشور به سر می برند، اظهار امیدواری کرد که شعارهای دکتر روحانی مبنی بر ارج نهادن به متخصصین ایرانی و دلگرم کردن نخبگان ایرانی خارج کشور برای بازگشت به کشور تحقق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک انسان مذهبی به دلایل شخصی و عاطفی و عشقی که به کشور و ملت ایران داشتم برای خدمت رسانی به میهن بازگشتم، اما باید با متخصصین این کشور و دلسوزان این سرزمین اینگونه رفتار شود که آنان را مجبور به ترک سازمان محل خدمت خود کنند؟!

دکتر شهمیر اقتصادی با طرح این پرسش اساسی و کلیدی که امروز آیا در کشورمان با سایر متخصصین و نخبگان ایرانی چنین رفتارهایی صورت می پذیرد، تأکید کرد: اگر دوستان و همکاران ایرانی من در خارج از کشور این سؤال را از من بپرسند که چرا به ایران بازگشتم؟ و آیا در ایران نیز همانگونه با من رفتار می شد که در کانادا رفتار می شد چگونه باید پاسخ داد؟ آیا اگر درباره رفتاری که با من در سازمان محل خدمتم انجام گرفته است برای دوستان و همکاران ایرانی خود به اظهار نظر بپردازم می توان امیدوار بود که متخصصین و نخبگان ایرانی خارج از کشور به کشورشان بازگردند؟!

مدیریت جدید سازمان هواشناسی حتی به خانواده های ایثارگر و شهدا رحم نکرد

و اما مهندس حسن عراقی یکی از مدیران اسبق سازمان هواشناسی کشور بوده است که مجبور به بازنشستگی اجباری در دوره ریاست آقای پرهیزگار شده است. گفته می شود تا آخرین لحظات حضور او در سازمان هواشناسی کشوری حتی یک میز در اختیار او گذاشته نشد و محل استقرار او محل کتابخانه ساختمان مرکزی سازمان هواشناسی بوده است. وی ضمن انتقاد از نحوه ی مدیریت آقای پرهیزگار شرح حالی از وضعیت فعلی این سازمان ارایه کرد.

عراقی به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: دکتر پرهیزگار متخصص هواشناسی است و متخصص مدیریت نیست و کسان دیگری در حقیقت سازمان را مدیریت می کنند که هدفشان ایزوله کردن این نهاد است. حتی امروز افراد مؤمن، بسیجی و خانواده های ایثارگر و شهدا مجبور به ترک سازمان شده اند.

وی تأکید کرد: مدیریت جدید سازمان هواشناسی رابطه کاری مناسبی با انسان های توانمند و متخصصی که روزی در این سازمان خدمت می کردند و تجربه اندوخته بودند ندارد.

هدف مدیریت فعلی سازمان هواشناسی اصلاً انجام کار کارشناسی نیست

این کارشناس اسبق هواشناسی با بیان اینکه پرهیزگار رئیس فعلی سازمان کوچکترین تخصص و تجربه لازم مدیریتی در اداره سازمان ندارد، تصریح کرد: معلوم نیست امروز چرا سازمان هواشناسی اینگونه اداره می شود؟ به نظر می رسد هدف مدیریت فعلی سازمان اصلاً انجام کار کارشناسی نیست، چراکه اگر هدف این بود کارشناسان و متخصصین چندین ساله و پرسابقه سازمان هواشناسی مورد تحقیر قرار نمی گرفتند و آن ها مجبور به ترک محل خدمت خود نمی شدند و مورد بی مهری قرار نمی گرفتند.

رفتار مدیریت حاکم بر سازمان هواشناسی سیاسی است

وی رفتار مدیریت حاکم بر سازمان هواشناسی را سیاسی توصیف کرد و افزود: با تداوم وضع فعلی، سازمان هواشناسی در آینده نزدیک از نظر پیش بینی های جوی و مدیریت بحران دچار خسارت های فراوانی می شود، کمااینکه تاکنون هم اینگونه بوده است.

جریان حاکم بر سازمان هواشناسی قصد انجام وظایف محول شده را ندارد

عراقی تصریح کرد: به نظر می رسد جریان حاکم بر سازمان هواشناسی کشوری قصد انجام کار و وظایف سازمانی محول شده را نداشته باشد، در غیر این صورت چنین رفتارهایی با نیروهای تخصصی و با تجربه سازمان نمی شد.

وی وقوع اتفاقات مشابه سازمان هواشناسی را در سازمان های دولتی دیگر دور از انتظار ندانست و گفت: البته اتفاقات مشابه در سازمان های دیگر هم رخ داده است که چنین برخوردهایی یا ناآگاهانه یا مغرضانه بوده است.

سازمان هواشناسی کشور یک نهاد دولتی تخصصی و نه سیاسی است

این کارشناس اسبق سازمان هواشناسی کشورمان با بیان اینکه افرادی که در این سازمان خدمت می کنند صرفاً متخصص هواشناسی و پیش بینی هوا هستند، اضافه کرد: سازمان هواشناسی کشوری مانند وزارت کشور و استانداری ها و فرمانداری ها نیست که مسایل سیاسی در تعویض مدیران و کارشناسان دولتی دخالت داشته باشد. سازمان هواشناسی ایران یک نهاد دولتی تخصصی است و نباید برخوردها در درون سازمان سیاسی باشد.

پرهیزگار تجربه لازم در مدیریت را ندارد

این عضو رسمی و اسبق سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز سازمان هواشناسی توسط خود آقای پرهیزگار اداره نمی شود، تصریح کرد: در سازمان هنوز مشخص نیست که چه کسی خط دهنده اصلی به آقای پرهیزگار است و چه جریان هایی سازمان را اداره می کنند؟ تحلیل من از مدیریت آقای پرهیزگار این است که ایشان به دلیل عدم تجربه کافی مدیریتی به گزارش های کذبی که برای ایشان آورده می شود تکیه می کند و کافیست که در آن گزارش ها عنوان شود فردی با وی مخالفتی داشته و ایشان هم تصمیم به تحقیر شخصیت افراد مزبور گرفته تا مجبور به ترک سازمان شوند.

مشخص است آقای پرهیزگار از جایی دستور می گیرند

این کارشناس هواشناسی همچنین گفت: تاکنون خسارات زیادی به سازمان هواشناسی به دلیل این سوء مدیریت ها وارد شده است. البته نباید از آقای پرهیزگار بیشتر از این انتظار داشت. به هر صورت این تغییرات و اقدامات ایشان کاملاً هدفمند و هوشمندانه است و مشخص است که از جایی دستور می گیرند.

وی همچنین گفت: متأسفانه با اینکه سازمان هواشناسی به هیچ وجه یک تشکیلات سیاسی نبوده و نیست در حال حاضر مشاهده می شود که کاملاً با افراد برخورد سیاسی شده است.

رفتارهای تحقیرآمیز حتی در دولت احمدی نژاد وجود نداشت

مهندس حسن عراقی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره مسبوق به سابقه بودن چنین رفتارهایی در دوران دولت گذشته خاطرنشان کرد: خود من در اواخر دولت اصلاحات در سازمان هواشناسی مدیر بودم. زمانی که آقای احمدی نژاد اقدام به تحویل دولت از آقای خاتمی نمود اصلاً چنین رفتارهای تحقیرآمیزی با نیروهای سازمان هواشناسی انجام نشد، چراکه ساختار سازمان هواشناسی کشوری اصلاً سیاسی نیست.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.