تصاویر سنت تخریب آرامگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران

یکشنبه, 25ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

وقتی صادق خلخالی حاکم شرع در اوایل انقلاب کلنگ به دست آرامگاه رضاشاه پهلوی را تخریب کرد؛ سنتی بنا نهاده شد که تا امروز ادامه دارد. افرادی با عنوان نیروی خودجوش یا ناشناس، قبر کسانی را که دوست ندارند تخریب می‌کنند.

takhribe-ghabr01

صادق خلخالی کلنگ به دست در حال تخریب مقبره رضاشاه

صادق خلخالی حاکم شرع پس از انقلاب در خاطرات خود درباره تخریب مقبره رضاشاه نوشته: «مقبره به قدری محکم ساخته شده که هیچ بیل و کلنگی به آن کارگر نبود. البته، مواد منفجره و سایر لوازم را هم تهیه کرده بودیم.»

takhribe-ghabr02
آرامگاه رضاشاه حوالی سال ۱۳۵۰ پیش از تخریب به دست انقلابیون مسلمان

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود نوشته در زمان تخریب آرامگاه رضاشاه، روح‌الله خمینی فرزند خود احمد خمینی را به آن مکان فرستاد تا رضایت رهبر جمهوری اسلامی از تخریب آرامگاه رضاشاه را اعلام کند.

takhribe-ghabr032
سنگ قبر فریدون فروغی پیش و پس از شکسته شدن

سنگ قبر فریدون فروغی آهنگساز، نوازنده و خواننده نامی ایران از جمله سنگ قبر‌هایی است که بارها شکسته شده است. روزنامه “شرق” پیش از این در گزارشی نوشت: «اگر قرار باشد آماری از سنگ قبرهای شکسته هنرمندان منتشر شود، نام فریدون فروغی قطعا در بالای فهرست جا خواهد گرفت.»

takhribe-ghabr04
شکسته شدن پیاپی و تعویض چندباره سنگ قبر احمد شاملو

“هرگز از مرگ نهراسیده‌ام اگر چه دستانش از ابتذال، شکننده‌تر بود. هراس من – باری – همه از مردن در سرزمینی است؛ که مزد گورکن، از آزادی آدمی افزون‌تر باشد.” بخشی از یک شعر احمد شاملو

takhribe-ghabr05
شکستن سنگ قبر مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان در اعتراضات عاشورای ۱۳۸۸

بنا بر گزارش‌ها ماموران امنیتی پس از کشته شدن مصطفی کریم بیگی در اعتراضات عاشورای ۱۳۸۸ اجازه دفن او در تهران را ندادند. خانواده او مجبور شدند تحت تدابیر شدید امنیتی او را هنگام غروب آفتاب در روستایی در جنوب تهران دفن کنند. پس از مدتی نیز “افراد ناشناس” سنگ قبر او را شکستند.

takhribe-ghabr06
تخریب گورستان بهائیان در سنندج

تخریب گورستان بهائیان سابقه‌ای به اندازه عمر جمهوری اسلامی ایران دارد.

takhribe-ghabr07
نمونه دیگری از تخریب مقبره بهائیان در جمهوری اسلامی ایران

وسعت بی‌حرمتی به مقبره دگرباوران، دگراندیشان و افرادی که دین دیگری غیر از اسلام شیعی در ایران دارند به حدی است که تنها می‌توان آن را با حمله و تخریب گورستان یهودی‌ها در سال ۱۹۳۳ با قدرت‌گیری هیتلر در آلمان مقایسه کرد.

takhribe-ghabr08
تخریب گورستان بهائیان در شیراز

takhribe-ghabr09
تخریب مقبره اهل سنت در نقده

آن‌چه درباره تخریب مقبره دگراندیشان و دگرباوران در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود تنها درصد بسیار کمی از آن‌چیزی است که هیچ وقت رسانه‌ای نمی‌شود. رسانه‌های ایران هر بار از “نیروهای خودجوش”، “افراد حزب‌الهی” یا “افراد ناشناس” به عنوان مسببان تخریب مقبره نام می‌برند اما هیچ وقت عاملان تخریب مقبره‌ها دستگیر یا تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند.

takhribe-ghabr10
تخریب مقبره اهل سنت در نقده

takhribe-ghabr11
تلاش ماموران امنیتی برای محو آثار گورستان خاوران

گورستان خاوران بارها مورد تخریب قرار گرفته است. گورستان خاوران محل دفن شمار زیادی از قربانیان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است.

takhribe-ghabr12
تلاش ماموران امنیتی برای محو آثار گورستان خاوران

تنها در یکی از این موارد کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: :«مطلع شدیم که گورستان خاوران، محل دفن قربانیان کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت و بویژه سال ۱۳۶۷ – توسط برخی مأموران به‌گونه‌ای تخریب شده است که ظاهراً قصد محو آثار گورستان و تبدیل آن به پارک یا فضای سبز را داشته‌اند.»

takhribe-ghabr13
اخیرا رسانه‌های ایران اعلام کردند “عده‌ای ناشناس” سنگ قبر غلامحسین مظلومی فوتبالیست سابق ایرانی را مخدوش کرده‌اند.

takhribe-ghabr14
مخدوش کردن سنگ قبر بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران

در همین زمینه سعید خال معاون روابط عمومی “سازمان بهشت زهرا” گفته به منظور عدم تکرار چنین مواردی در “بهشت زهرا” دوربین مداربسته نصب خواهد شد.

takhribe-ghabr15
رنگ‌پاشی و مخدوش کردن سنگ قبر همایون بهزادی فوتبالیست نامدار ایرانی.

از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.