کارخانه ها در آستانه تعطیلی، کارگران بیکار و رسانه های دولتی در خواب

شنبه, 13ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

در هفته گذشته جمعی از فعالین کارگری مستقل از “سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه”، “اتحادیه آزاد کارگران ایران” و “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” با حضور در غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه رسانه‌های جمعی وظیفه‌ای کلیدی در تنویر افکار عمومی جامعه دارند برضرورت بازتاب دقیق اخبار کارگری در مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور تاکید کردند. این فعالین کارگری مستقل، از کم توجهی روزنامه نگاران و مطبوعات به مشکلات جامعه کارگری انتقاد کردند.

به گزارش کلمه، در خلاء خبرگزاری های مستقل و غیر دولتی، بخش اعظمی از رخدادهای جامعه کارگری برای عموم مردم نشر پیدا نمی کند. اکثر رسانه ها و خبرگزاری های دولتی به مشکلات جامعه کارگری و بی قانونی های جاری در شرایط کار میلیون ها شهروند تولید کننده، توجه چندانی ندارند.

رسانه های همچون ایلنا که با وجود همه ممانعت ها در این حوزه تلاش می کنند، متاسفانه از پوشش دادن بخش اعظمی از رخدادهای جامعه کارگری باز می مانند. در هفته گذشته جمعی از فعالین کارگری مستقل از “سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه”، “اتحادیه آزاد کارگران ایران” و “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” با حضور در غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه رسانه‌های جمعی وظیفه‌ای کلیدی در تنویر افکار عمومی جامعه دارند برضرورت بازتاب دقیق اخبار کارگری در مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور تاکید کردند. این فعالین کارگری مستقل، از کم توجهی روزنامه نگاران و مطبوعات به مشکلات جامعه کارگری انتقاد کردند.

سایر رسانه های دولتی بخصوص صدا و سیما بجای انعکاس مشکلات مردم خودمان، همواره اعتراضات کارگری و بحران اقتصادی در کشورهای اروپای و امریکا را به طور گسترده پوشش خبری می دهند. گویا اینکه مشکلات کارگران در غرب برایشان مهم تر از بیکار شدن روزانه صدها کارگر در میهن خود ماست. صدا و سیما به عمد خبرهای که نشان از بحران در معیشت میلیون های ایرانی باشد را پخش نمی کند تا مبادا بطلان این نظر باشد که “ارزیابی من از شرایط این است که کشور، در مجموع در حال پیشرفت مطلوب است.” آشکاره گردد و طشت رسوایی و ناکارآمدی بر زمین بیافتد. شاید منظور از پیشرفت، تسلط نیروهای نظامی و امنیتی بر کارخانه های تولیدی و گلوگاه های اقتصادی کشور باشد و فروپاشی اقتصاد کشور باشد که با سرعت هرچه تمام در دولت گمارده وی در حال انجام است. رهبری با ابلاغیه اصل ۴۴ و تغییر قانون اساسی بدون همه پرسی آن، زمینه را برای فروش سرمایه های ملی و بین الانسلی به نیروهای نظامی و نزدیک حاکمیت مهیا کرده است و مسبب بحرانی است که امروزه شیرازه زندگی مردم را نابود کرده است.

اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگری

در هفته ای که پس پشت نهاده ایم، به روال گذشته، بخشی های زیادی از جامعه کارگری در اعتراض به بی قانونی های که در حق شان اعمال می شود، مجبور شدند تا از کار دست بکشند و اعتصاب و یا تجمعات اعتراضی برپا کنند.

در اهواز حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت تصفیه قند و شکر در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های مسئولان برای حل مشکلاتشان، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. بسیاری از وعده‌های مسئولان در زمینه حل مشکلات کارگران کارخانه قند اهواز، هنوز عملی نشده است. در این تجمع، کارگران نسبت به قطع خدمات بیمه اعتراض داشتند و همچنین اعتراضاتی را نسبت به عدم صدور دفترچه جدید بیمه درمانی مطرح کردند. برخی از این کارگران دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کار هستند، و با توجه به سن بالای آنها و با وجود قراردادهای رسمی که با کارخانه داشتند، مشکلات درمانی آن‌ها هنوز بلاتکلیف مانده است و با وجود بیماری های متعدد قادر به استفاده از دفترچه بیمه برای درمان بیماری های شان نمی باشند.

کارخانه قند اهواز با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۵۰ تن قند و شکر در سال، با ایجاد بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و اشتغال ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یکی از کارخانه‌های مهم و استراتژیک اهواز بود که اکنون چهار سالی است که بواسطه واردات بیش از اندازه شکر و بی تعهدی دولت به تولید ملی تعطیل است. مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن جهت راه‌اندازی مجدد واگذار شود. وزارت صنایع با بانک های مذکور بر سر قیمت کارخانه و تقبل بدهی آن به توافق نرسیده اند و مالکیت این کارخانه هنوز بلاتکلیف است و کسی پاسخ گو مشکلات کارگران نیست.

در شوشتر تعداد دو هزار کارگر «نی بُر» کشت و صنعت کارون در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، روز یکشنبه هفته گذشته دست از کار کشیده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. کارگران نی بر کشت و صنعت کارون شوشتر برای چندمین بار است که نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و محاسبات سنواتی خود و افزایش دستمزدها تجمع و اعتراض می‌کنند. بسیاری از این کارگران به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما به دلیل تعویق در پرداخت حق بیمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای تامین اجتماعی را ندارند.

در مریوان کارگران شرکت جهاد توسعه پیمانکار سد بنیر در ۵ کیلومتری روستای نگل از توابع این شهرستان در پی عدم پرداخت حقوق‌های معوقه مجددا دست به اعتصاب زده‌اند. کارگران این پیمانکاری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه خود در ۲۸ مهر دست به اعتصاب زده بودند که با وعده کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق‌های معوقه آنان طی یک هفته به سر کار خود بازگشته بودند. در پی عدم تحقق این وعده، در روز سه شنبه ۸ آبان ماه مجددا تمام کارگران در بخشهای مختلف و رانندگان ماشین‌های سنگین، نگهبانان و راننده آمبولانس دست به اعتصاب زده و بر ادامه اعتصاب خود تا دستیابی به مطالباتشان تاکید کرده‌اند.

در کامیاران کارگران شرکت تارا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ۵ ماه گذشته خود، در روستای باتمان درمقابل درب این شرکت تجمع کردند. کارگران شرکت تارا، کار آبیاری تحت فشار دشت بیلوار کامیاران را به عهده دارند و این طرح در مراحل پایانی است و رو به اتمام می باشد.

در ماهشهر بدنبال کارشکنی مدیریت پتروشیمی بندر امام و مافیای شرکتهای پیمانکاری در صنعت پتروشیمی در حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کلیه کارگران پیمانکاری، از اوایل هفته گذشته موج جدیدی از اعتصاب در شرکتهای مجموعه پتروشیمی بندر امام از سوی کارگرانی که هنوز تبدیل وضعیت نشده اند، آغاز شده است. این اعتصاب از روز شنبه ششم آبانماه از شرکت کیمیا آغاز شده است و از روز سه شنبه کارگران شرکت فراورش و بخشی از کارگران شرکت بسپاران نیز به اعتصاب پیوسته اند. مدیر عامل شرکت فراورش در میان کارگران اعتصابی حاضر شد و تلاش کرد آنان را به پایان دادن به اعتصاب قانع کند اما کارگران اعتصابی بر خواست خود مبنی بر اجرای فوری و کامل حذف شرکتهای پیمانکاری پای فشردند. کارگران اعتصابی اعلام کرده اند با توجه به تعطیلات پیش رو، چنانچه پس از پایان تعطیلات به خواستهایشان رسیدگی نشود، اعتصاب خود را که اینک در محل هر شرکت بطور جداگانه ای ادامه دارد به اعتراض یکپارچه ای تبدیل خواهند کرد و همچون دوره های قبلی اعتراضاتشان، متحدانه به سوی دفتر مرکزی پتروشیمی بندر امام راهپیمایی خواهند کرد و در آنجا به تجمع و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

تعطیلی کارخانجات و اخراج کارگران

در سمنان کارخانه ریسندگی و بافندگی پاکریس مهدی‌شهر، وابسته به بنیاد مستضعفان، از ورود ۳۷ کارگر خود به دلایل نامعلومی از مورخه یکم آبان ماه سال جلوگیری کرده است. این کارگران با سوابق سخت و زیان آور در شرف بازنشستگی بوده که به دلیل عدم احتساب دو سال بیمه بیکاری در سوابق سخت و زیان آورشان، امکان بازنشستگی ندارند. تنها بهانه بیمه تامین اجتماعی برای عدم پذیرش بازنشستگی این ۳۷ کارگر عدم پرداخت حق بازنشستگی سهم کارفرما عنوان شده است. ریسندگی و بافندگی پاکریس در پنج سال گذشته دو هزار و پانصد کارگر داشت که این تعداد اکنون کارگر به ۳۷ نفر تقلیل یافته است.

در تهران و در کارخانه صنایع چوبی پونل از مجموع ۱۱۵ کارگر این کارخانه تعداد ۱۰۰ کارگر به تدریج از مهرماه سال جاری به بهانه افزایش مشکلات در تولید از کار اخراج شده و هم اکنون بیکار هستند. ۱۵ کارگر باقی مانده این کارخانه در شرایطی به کار خود ادامه می‌دهند که انحلال این کارخانه از سوی کارفرما بدون رای مراجع قانونی به آنان و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شده است. تمامی کارگران شاغل در صنایع چوب پونل ۲ ماه حقوق معوقه ماه‌های شهریور و مهر خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و بیمه آنان نیز از اردیبهشت سالجاری پرداخت نشده است. سابقه کار کارگران اخراجی این کارخانه از ۷ تا ۲۷ سال بوده که حدود ۲۵ کارگر آن با وجود سوابق بالا به دلیل کوتاهی کارفرما در پرداخت منظم حق بیمه، امکان بازنشستگی ندارند.

در اهواز ۵۰ کارگر لوله‌سازی خوزستان با وجود گذشت دو سال از تعطیلی کارخانه همچنان در محل کار خود حاضر می‌شوند و خواستار بازگشت به کار یا تحقق وعده‌های مسئولان به کارگران در هنگام تعطیلی کارخانه هستند. این کارگران۳۷ ماه حقوق معوقه طلب دارند و بین ۱۵ تا ۲۳ سال در کارخانه لوله‌سازی خوزستان کار کرده‌اند و این در حالی است که پیش از این ۱۲۰ کارگر رسمی این کارخانه طی سال های گذشته بازنشسته شده و در حال حاضر تعداد دیگری نیز دارای شرایط بازنشسته شدن هستند. این کارخانه زمانی ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی داشت و در سالهای گذشته و با واگذاری اش به بخش خصوصی کارگران آن همواره با تعویق در پرداخت دستمزدها و حقوق مواجه بودند تا اینکه در دو سال قبل به دلیل نداشتن نقدینگی بالکل تعطیل شد.

خبرهای ناگوار مبنی بر تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران در هفته گذشته تنها مختص به چند مورد بالا نبوده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران در هفته گذشته در بیانیه ای از اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه های زیادی در استان تهران و البرز خبر داده است که توسط خبرگزاری های دولتی هیچ اشاره ای به آن نشده است.

در کرج و در شهرک صنعتی کاوه شرکت فنر سازی خاور، تولید کننده فنرهای خودرو در حال حاضر فقط با یک شیفت ۸ ساعته کار میکند. این کارخانه قبلا با سه شیفت کار میکرد. شرکت پاک وش چاپخانه خود را در خیابان سیزدهم تعطیل کرده و یکصد و ده تن از پرسنل خود را از ابتدای سال جاری تا کنون اخراج نموده است. شرکت ساوه ایران، تولید کننده کابل رابط برق واقع در خیابان هفتم در این شهرک سه ماه از حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده است.

شرکت بون رو ( خودرو سازی فیات) تولید کننده بنز و فیات، بطور کلی تعطیل شده است و حدود سیصد تن از پرسنل آن بیکار شده اند. این شرکت را خودرو سازی سایپا خریداری نموده و درحال حاضر درخط رنگ بدنه پراید فعالیت دارد. خط تولید شرکت رانیران، تولید کننده اتوبوس های ولوو، با ۲۵۰ کارگر به کلی تعطیل شده و تنها خدمات پس از فروش این شرکت فعال است. شرکت سن ایچ، تولید کننده آبمیوه نیز با بیش از ۶۰ نفر پرسنل تعطیل شده است.

شرکت عماد دارو با یکصد و ده تن پرسنل در دو شیفت، چهار ماه از حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است و ۲۰ نفر را اخراج کرده است. شرکت بهینه تکنیک، تولید کننده قطعات پراید، نیز از ابتدای سال تا کنون ۳۰۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است.

شرکت ماموت بزرگ‌ترین شرکت سازنده انواع تریلر و کانتینر حمل بار در ایران در گذشته ۱۸۰۰ کارگر داشت که از اول مهر ماه ۹۰۰ کارگر خود را اخراج کرد.شرکت جم ساز، تولید کننده چراغهای اتوموبیل و طرف قرارداد با شرکتهای خودرو سازی، نیز در ماه‌های گذشته ۲۰۰ نفر از کارگرانش را اخراج کرده است. این کارخانه در گذشته ۶۰۰ کارگر داشت.

شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو طی دو ماه گذشته کلیه مزایا و ناهار کارگران خود را قطع کرده است و به این ترتیب بیش از هزار کارگر این کارخانه دریافتی ماهیانه‌شان دقیقا به نصف تقلیل پیدا کرده است. علاوه بر اخراج های معدودی که طی دو ماه گذشته در این کارخانه صورت گرفته، این شرکت در حال حاضر اخراج ۱۰۰ کارگر دیگر را نیز در دستور گذاشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.