پیامد تصویب قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا: ایران عضو ناظر پارلمان اروپا می شود

پنجشنبه, 6ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

انتخاب خبر: کارشناس اقتصادی اتحادیه اروپا با اشاره به تصویب قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا گفت: اتحادیه اروپا در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نقش ایران را برای تأمین امنیت انرژی اروپا و همچنین تنوع بخشی صادرات اروپا به آسیا و خاورمیانه به رسمیت شناخت و از ایران به عنوان مهم ترین کشور منطقه یاد کرد.

دکتر مهرداد عمادی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: در سه جلسه پیاپی پارلمان اروپا و در سه سطح مختلف این اتحادیه بر لزوم از سرگیری روابط اروپا با ایران و همچنین توسعه همکاری های فیمابین تأکید شد.

وی در ادامه با اشاره به مانع تراشی ها بر سر عادی سازی روابط ایران و اروپا تصریح کرد: برخی فعالین سیاسی در اتحادیه اروپا و همچنین پارلمان اروپا مانع از سرگیری روابط ایران و اروپا می شدند و همواره خواستار گره زدن مسائل حاشیه ای در عادی سازی و توسعه روابط اروپا و ایران بوده اند.

این اقتصاددان مقیم بریتانیا ادامه داد: بارها مسائل سیاسی نامربوط به ایران در اتحادیه اروپا مطرح می شده است و مانعی بر سر عادی سازی روابط ایران و اروپا بوده است.

ایران به تعهداتش در چهارچوب توافق هسته ای عمل کرده است
وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از ماه می سال ۲۰۱۴ میلادی تصمیم گرفت که در سطح سیاست گذاری و اجرایی این اتحادیه بر لزوم عادی سازی روابط با ایران تأکید کند و حتی ارزیابی ها بر این اصل استوار گشت که دیگر جای هیچگونه تأخیر یا تعللی برای عادی سازی روابط با ایران نمی ماند.

عمادی تأکید کرد: حتی در این راستا پارلمان اتحادیه اروپا طی تماس های مداوم با مقامات سیاسی آمریکا اعلام نمود اگر عادی سازی روابط اروپا و ایران از سوی ایالات متحده تأیید نشود پارلمان اتحادیه اروپا رأساً اقدام به از سرگیری روابط خود با ایران می کند و به سمت لغو تحریم ها پیش خواهد رفت چرا که اروپا بر این باور است که ایران به تعهداتش در چهارچوب مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

برنامه های انرژی اتمی ایران از شفافیت لازم برخوردار است
اقتصاددان اتحادیه اروپا گفت: شواهد و مدارکی که در اختیار اتحادیه اروپا قرار گرفته است دلالت از آن دارد که برنامه های انرژی اتمی ایران از شفافیت لازم برخوردار است و ابعاد نظامی آن منتفی است.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا البته بر این باور است که فرضیه ابعاد نظامی برنامه های هسته ای ایران در گذشته محتمل بوده است اما اکنون طی سال های اخیر تهران از ابعاد نظامی هسته ای دور شده است.

این اقتصاددان برجسته و فعال در اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه منافع اروپا ایجاب می کند که هرچه سریع تر روابط خود با ایران را از سر گرفته و نسبت به توسعه روابط سیاسی- اقتصادی فیمابین اقدام کند، افزود: تصویب قطعنامه عادی سازی روابط اروپا با ایران نیز در این چهارچوب بوده است.

آغاز همکاری های بانکی و مالی اروپا با جمهوری اسلامی ایران
مهرداد عمادی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پیامدهای سیاسی و اقتصادی توسعه روابط اروپا با ایران اظهار داشت: مهمترین پیامد عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران آغاز همکاری های بانکی و مالی اروپا با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته در ابتدای این همکاری ها ابر بانک های اروپایی نقشی نخواهند داشت اما بانک های رده دوم اتحادیه اروپا اقدام به از سرگیری روابط مالی و بانکی خود با ایران خواهند کرد و در این مسیر موانع موجود کوچک ترین تأثیری در روابط اقتصادی فیمابین اتحادیه اروپا و ایران نخواهند داشت.

ایران متعهد به اجرای قوانین مبارزه با پول شویی بین المللی است
کارشناس اقتصادی فعال در اتحادیه اروپا با بیان اینکه در چهارچوب این همکاری ها البته ایران متعهد به اجرای قوانین مبارزه با پول شویی بین المللی است، تأکید کرد: همانگونه که کشورهایی مانند: ترکیه، ایتالیا، یونان و بریتانیا به تعهدات خود نسبت به اجرای قوانین اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی(FATF) عمل می نمایند ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در چهارچوب توافق هسته ای لوزان ملزم به انجام تعهدات بین المللی FATF است.

پروژه های بسیار بزرگ اقتصادی روی ایران گشوده خواهد شد
راهیابی تکنولوژی و فناوری شرکت های اروپایی به ایران
وی افزود: با از سرگیری روابط بانکی اتحادیه اروپا با ایران ۴ پروژه بسیار بزرگ اقتصادی روی ایران گشوده خواهد شد. در این راستا فعالیت شرکت های بسیار معتبر اروپایی در ایران آغاز می شود.

عمادی گفت: در حقیقت گام بعدی قطعنامه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران راهیابی تکنولوژی و فناوری شرکت های اروپایی به ایران خواهد بود و اتحادیه اروپا هیچگونه تأخیر و تعللی نسبت به آغاز فعالیت شرکت های اروپایی را نمی پذیرد.

وی اضافه کرد: از سرگیری روابط اروپا و ایران به این مفهوم است که تمام مسائل این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران حل شده است و پس از صدور قطعنامه عادی سازی روابط با ایران شرکتهایی مانند: اینجورس، وکس، آلدی، زیمنس و واف و بسیاری از کمپانی های نفتی بریتانیایی که می توانند در شکوفایی اقتصاد ایران نقش بازی کنند به ایران بازخواهند گشت.

پروژه های سرمایه گذاری مشترک ایران و اروپا کلید می خورند
اقتصاددان مقیم بریتانیا و از گروه مشاوره بین المللی بتامتریکس تأکید کرد: مهمتر از بازگشت این شرکت ها به ایران اهمیت فعالیت فراگیر آن ها در ایران است. شرکت های مزبور به زودی وارد پروژه های سرمایه گذاری مشترک ایران و اروپا می شوند. نظر اتحادیه اروپا بر اصل گسترش تعامل با ایران استوار است چراکه اتحادیه اروپا وظیفه خود می داند تا این کشور را یاری کند تا بدینوسیله ایران به ایفای نقش مؤثر خود در پیشرفت و امنیت منطقه خاورمیانه و اروپا بپردازد و از آن غافل نباشد.

دروازه های سرمایه گذاری مشترک صنعتی روی ایران گشوده می شود
ایران به قطب مهم و استراتژیک صنعتی منطقه تبدیل خواهد شد
وی با اشاره به قدرت و توان عظیم ایران برای تبدیل شدن به قطب صنعتی منطقه گفت: ایران از قدرت و توان تبدیل شدن به یک قطب واقعی و راستین صنعتی برخوردار است و در این مسیر می تواند حتی با کمترین اتکا به تکنولوژی های وارداتی گام بردارد.

عمادی ادامه داد: ایران ظرف حداکثر ۱۵ سال آینده به قطب صنعتی برتر منطقه بدل خواهد شد. تبدیل کشور ایران به قطب مهم و استراتژیک صنعتی منطقه فصل بعدی روابط اتحادیه اروپا با ایران است.

این کارشناس اقتصادی در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری های مشترک صنعتی اروپا و ایران تنها در یک دوره زمانی تقریباً ۵ ساله در پیش از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و پس از این دوره، همکاری های فنی- اقتصادی که اکنون اروپا در ایران دنبال می کند سابقه نداشته است. پس از تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا در عادی ‌سازی روابط با تهران اروپا دروازه های سرمایه گذاری مشترک صنعتی را روی جمهوری اسلامی ایران می گشاید.

ایران می تواند به عنوان عضو میهمان در پارلمان اروپا به ایفای نقش بپردازد
دکتر مهرداد عمادی در بخش دیگری از اظهارات خود احتمال حضور جمهوری اسلامی ایران در جلسات پارلمان اروپا را رد نکرد و گفت: عضو ناظر اتحادیه اروپا فرصتی برای کشور ترکیه بوده است. اقتصاد کشور ترکیه مورد پذیرش اتحادیه اروپایی است و این دلیل خوبی برای این کشور بود تا به عنوان عضو ناظر پارلمان اتحادیه اروپا پذیرفته شود.

وی تأکید کرد: از نظر جغرافیای سرزمینی هم بخش کوچکی از ترکیه در خاک اروپا است و هم ترکیه خود را کاملاً با مقررات تجاری اتحادیه اروپا همسان کرده است. در مورد ایران اما چنین ادعایی مورد پذیرش اتحادیه اروپا نیست.

کارشناس اقتصادی اتحادیه اروپا تصریح کرد: امروز فرصتی در دسترس جمهوری اسلامی ایران است که علیرغم اینکه در خارج از جغرافیای سرزمین اروپا می باشد مانند کشور اسرائیل به عنوان عضو میهمان در پارلمان اتحادیه اروپا به ایفای نقش بپردازد.

وی افزود: ارزیابی من نه به عنوان کسی که در ایران متولد شده است بلکه به عنوان یک کارشناس مستقل اقتصادی که در اتحادیه اروپا فعالیت می کند آن است که ایران در دوران پسابرجام می تواند به مهمترین عضو همراه یا عضو میهمان اتحادیه اروپا تبدیل شود.

عمادی ادامه داد: در این راستا ایران می تواند طی یک دوره انتقالی یا یک دوره معرفی به عنوان ناظر در جلسات اتحادیه اروپا که صرفاً مرتبط با تجارت و مسائل بانکی است حضور داشته باشد.

احتمال حضور هیئت نمایندگی ایران به عنوان ناظر در جلسات پارلمان اروپا
وی با بیان اینکه در صورت حضور هیئت نمایندگی ایران به عنوان ناظر در جلسات پارلمان اروپا این اتحادیه حتی می تواند پیام خود را مستقیماً به ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند، تأکید کرد: به عنوان نمونه؛ حضور هیئت نمایندگی ایران به عنوان ناظر در جلسات پارلمان اروپا درخصوص مسائلی مانند اقدامات ایران درباره مبارزه با فساد یا هماهنگ کردن مقررات بازرگانی این کشور حایز اهمیت خواهد بود.

این اقتصاددان مقیم بریتانیا اضافه کرد: ایران نیز به عنوان عضو ناظر اتحادیه اروپایی می تواند انجام تعهدات اقتصادی- مالی شرکت های اروپایی را در چهارچوب تعهداتی که اتحادیه اروپا به ایران داده است مورد ارزیابی قرار دهد و درخصوص تداوم فعالیت ها یا توسعه فعالیت های شرکت های مزبور تصمیم گیری کند.

زمینه های گفتگوی مستقیم بین جمهوری اسلامی ایران و اروپا فراهم می شود
وی گفت: حضور ایران به عنوان عضو ناظر اتحادیه اروپایی در حقیقت زمینه های گفتگوی ماهانه مستقیم بین جمهوری اسلامی و اروپا را فراهم می کند تا این گفتگوها خارج از بوروکراسی های رایج دیپلماتیک مانند سفارت و وزارت خارجه انجام پذیرفته و هیئت نمایندگی مستقل ایرانی در اتحادیه اروپا رأساً نسبت به مسایل فیمابین تصمیم گیری کند.

کارشناس اقتصادی اتحادیه اروپا با اشاره به تلاش های گسترده پارلمان اروپا درخصوص تصویب قطعنامه عادی سازی روابط با ایران تصریح کرد: طی ۸ ماه اخیر تلاش های بسیار سنگین و گسترده ای در اتحادیه اروپا برای ممانعت از صدور قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا صورت گرفت. البته هنوز این تلاش ها تداوم دارد و صدور قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا به هیچ روی به این مفهوم نیست که کسانی که خواهان منزوی شدن ایران یا خواستار خروج این کشور از گفتگوهای فیمابین بودند اکنون چمدان های خود را بسته و از اتحادیه اروپا خارج شده اند. این افراد همچنان در کمین نشسته و با همان منابع و توان مالی- اقتصادی خود در حال فعالیت در پارلمان اروپا هستند.

ایران در آینده به کشور بسیار مهمی برای اتحادیه اروپا بدل خواهد شد
مهرداد عمادی در پاسخ به سؤال خبرنگار انتخاب خبر مبنی بر اینکه آیا با تداوم حاکمیت جریان های ضد ایرانی در اتحادیه اروپایی ایران می تواند به عنوان عضو همراه یا عضو میهمان در اتحادیه اروپا پذیرفته شود، اظهار داشت: قطعاً ایران به عنوان عضو همراه یا عضو میهمان در پارلمان اروپا پذیرفته خواهد شد، چراکه با گذشت زمان و حل شدن مقررات جاری سیاسی- اقتصادی فیمابین اروپا و ایران تصور اروپا بر این واقعیت استوار است که ایران در آینده به کشور بسیار مهمی برای اتحادیه اروپا بدل خواهد شد.

اروپا شریک اول تجاری ایران می شود
وی تصریح کرد: رابطه فیمابین اروپا و ایران فقط به مفهوم تجارت کالا و فروختن کالا یا تکنولوژی به ایران نیست، بلکه اتحادیه اروپا بر این باور است که می توان بسیاری از پروژه های اقتصادی- سیاسی را با ایران شریک شد؛ پس در این راستا حضور ایران به عنوان یک عضو همراه یا یک عضو میهمان در اتحادیه اروپایی می تواند گام بسیار بلندی باشد.

اقتصاددان گروه مشاوره بین المللی بتامتریکس افزود: صدور قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا، تعاملات جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا را برای فصل های بعدی روابط فیمابین هموارتر می سازد.

نقش کلیدی ایران در حل مشکلات منطقه اروپا
اما آیا حضور ایران در تحولات منطقه خاورمیانه و متهم کردن جمهوری اسلامی به تروریسم و همچنین ادعاها درخصوص نقض حقوق بشر در داخل ایران می تواند اجرای قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا را در آینده تحت الشعاع قرار دهد؟ دکتر مهرداد عمادی در همین رابطه گفت: اروپا اکنون با دو مشکل اساسی مواجه است و همگان نسبت به آن آگاه هستند. یکی از مسایل و مشکلاتی که اتحادیه اروپایی پیش رو دارد جابجایی جمعیتی کشورهای بحران زده و جنگ زده خاورمیانه به سوی اروپا است.

کارشناس اقتصادی در اتحادیه اروپا مشکل دوم اروپا را ترانزیت مواد مخدر عنوان کرد و گفت: سیل واردات داروهای مخدر به اروپا به صورت بی سابقه طی ۶ سال اخیر افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری که می تواند مسایل و مشکلات اتحادیه اروپا را کنترل و مدیریت کند برای اروپا نقش محوری و کلیدی دارد.

جمهوری اسلامی ایران عامل تشدید کننده بحران در خاورمیانه نیست
ایران می تواند نقش کلیدی در بازگشت آرامش به منطقه داشته باشد

این اقتصاددان مقیم بریتانیا تصریح کرد: تمام مسائلی که دوستان اروپایی یا غیر اروپایی روی میز ایران می گذارند و ادعا می کنند که جمهوری اسلامی ایران یکی از عوامل تشدید کننده بحران در خاورمیانه است واقعیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی، ایران به عنوان یکی از کشورهایی که به صورت مستقیم به پس زدن طالبان در افغانستان کمک کرد مطرح بوده است. بر پایه این تحلیل، اگر در دوران جنگ ایالات متحده آمریکا و متحدانش در افغانستان برعلیه طالبان، ایران اوضاع منطقه را کنترل نمی کرد در حقیقت مبارزه با تروریسم در افغانستان ناموفق پیش می رفت.

عمادی افزود: امروز نیز ایران در بسیاری از مناطق عراق در حقیقت به عنوان سدی برای پیشروی داعش تا عمق این کشور و حتی خاورمیانه عمل می کند و این یک واقعیت است.

وی تأکید کرد: در سوریه پیچیدگی ها البته بیشتر است اما ایران می تواند نقش کلیدی در بازگشت آرامش به سوریه داشته باشد.

اقتصاددان اتحادیه اروپا ادامه داد: امروز نقش ایران از نظر سیاسی مهم است و اتحادیه اروپا به نقش کلیدی و محوری این کشور در آرامش و ثبات منطقه و کشورهای اروپایی واقف است.

موضوع نقض حقوق بشر، مانعی بر سر راه روابط ایران و اروپا
وی همچنین با اشاره به ادعاها درخصوص نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر موضوع نقض حقوق بشر در ایران صحت داشته باشد این اقدام می تواند نوعی چالش و تنش در روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اروپا ایجاد کند.

عمادی اضافه کرد: چالش نقض حقوق بشر طی سال های گذشته حتی در روابط اتحادیه اروپا و کشور چین نیز مطرح بوده است.

این کارشناس اقتصادی در اتحادیه اروپا تأکید کرد: با از سرگیری روابط اروپا و ایران و بهبود تعاملات فیمابین و احتمال حضور جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپایی به عنوان یک کشور ناظر یا میهمان، جمهوری اسلامی ایران باید قبول کند که در چهارچوب تعهدات بین المللی خود عمل کند و برخی اظهارنظرهای عنوان شده یا نوشته شده در داخل کشور را تهدید امنیتی تلقی نکند.

هیچگونه تهدید خارجی روی ایران وجود ندارد
سیاست جمهوری اسلامی باید پرهیز از هرگونه تنش و چالش در داخل کشور باشد
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی هیچگونه تهدید خارجی روی ایران وجود ندارد و کشورهای جهان یکی پس از دیگری درصدد بهبود روابط خود با جمهوری اسلامی هستند فقط روابط سازنده ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر عضو جامعه جهانی می تواند معیار درستی برای رفتار جمهوری اسلامی در داخل و پرهیز از هرگونه تنش و چالش باشد.

جمهوری اسلامی ایران شریک مهم تجاری جامعه جهانی است
ورود تکنولوژی روز دنیا نیازمند شرایط آرامش بخش در داخل ایران است
عمادی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران برای جامعه بین الملل یک کشور کلیدی و مهم تلقی می شود و نگاه جهانیان به ایران متفاوت از گذشته است، افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران به شریک مهم تجاری اتحادیه اروپا و برخی کشورهای مهم دنیا تبدیل شده است و برای این کشورها چه بسا شرایط آرامش بخش داخل ایران بسیار مهم است، چراکه شرکای تجاری- اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تنها در شرایط آرامش بخش و بدون هرگونه تنش می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و دانش و تکنولوژی را وارد این کشور کنند.

این اقتصاددان برجسته و فعال در اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه جامعه جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا وظیفه خود می دانند تا ایران را برای یک توسعه اقتصادی مطلوب یاری کنند، اظهار داشت: توسعه اقتصادی ایران البته با مدیریت صحیح سیاسی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور اتفاق می افتد.

ایران در دوران پسابرجام باید به سوی آرامش بخشی جامعه گام بردارد
وی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران باید بر پرهیز از هرگونه تنش و چالش در داخل کشور استوار باشد، خاطرنشان کرد: البته طی دهه های اخیر مسائلی در درون ایران اتفاق افتاده است و نگاه ها بیشتر به صورت امنیتی بوده است، در صورتیکه ایران باید در دوران پسابرجام و آغاز تحول اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به سوی آرامش بخشی جامعه گام بردارد.

حقوق بشر نباید دائماً به چالش جدی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود
اقتصاددان اتحادیه اروپا تأکید کرد: دیگر زمان آن نیست که دائماً حقوق بشر به چالشی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

وی ادامه داد: کشور چین البته نمونه عینی و مطلوبی نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای جامعه جهانی خواهد بود تا با استفاده از الگوی این کشور به بهبود روابط فیمابین اقدام کنند.

عمادی در این راستا گفت: اگر بنا باشد شرح مستقلی از تحولات کشور چین بیان کرد می توان اینگونه اظهارنظر کرد که امروز حسیاست های چین درباره کشور هنگ کنگ کاهش یافته یافته است. اکنون دنیا پذیرفته است که هنگ کنگ بخشی از کشور چین است. پذیرش هنگ کنگ به عنوان بخشی از سرزمین چین باعث شده است که چین مانند گذشته نسبت به تجمعات و اعتراضات محلی هنگ کنگ حساسیتی نشان ندهد.

وی اضافه کرد: امروز حتی وقتی دانشجویان در هنگ کنگ وارد خیابان ها می شوند و به دخالت دولت چین در انتخابات محلی هنگ کنگ اعتراض می کنند کشور چین حساسیت های قبلی را نشان نمی دهد و از هر گونه تنش و درگیری پرهیز می کند. امروز هم می توان الگوی کشور چین را به جمهوری اسلامی ایران تعمیم داد.

نگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به سازمان اوپک باید تغییر کند
کارشناس اقتصادی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخان خود با اشاره به سیاسگذاری های جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت(OPEC) اظهار داشت: یکی دیگر از مسایلی که می تواند عادی سازی روابط اروپا و ایران را تحت الشعاع خود قرار دهد نوع نگاه جمهوری اسلامی به اوپک است.

وی با بیان اینکه امروز ایران بزرگ ترین عرضه کننده منابع انرژی برای اتحادیه اروپا تلقی می شود، تصریح کرد: این مسئله به کارت بازی سیاسی ایران تبدیل شده است. اما چنین کارت بازی سیاسی که امروز در اختیار ایران قرار گرفته می نمایاند که این کشور کاملاً در اختیار سیاست های سازمان اوپک قرار نگیرد.

این کارشناس اقتصادی در اتحادیه اروپا تأکید کرد: نگاه جمهوری اسلامی باید صرفاً به منافع مستقل سیاسی- اقتصادی ایران متمرکز گردد تا از این طریق بتواند چراغ جاده روابط ایران و اتحادیه اروپا را روشن کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی امروز باید به سمت ارزیابی توسعه روابط خود با اتحادیه اروپا حرکت کند و سقف توسعه روابط فیمابین را مشخص کند.

دکتر مهرداد عمادی در پایان گفت: با چنین نگاهی می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک قراردادهای مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا امضا شوند. البته زیربنای چنین قراردادهایی نگاه مشترک سیاسی اروپا و ایران به آینده منطقه خاورمیانه و اروپا خواهد بود، ضمن اینکه ایران یک کشور مستقلی است و منافع این کشور ایجاب می کند تا تعاملات جهانی خود را همسو با منافع دراز مدت ملی تعریف کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.