واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی فاقد مالک به طلبه‌ها

پنجشنبه, 6ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

wagozari-khane-be-talabeh-ha

رئیس موسسه مسکن طلاب و روحانیون ایران می‌گوید که یک چهارم روحانیون کشور در خانه استیجاری زندگی می‌کنند و این موسسه با اولویت قرار دادن طلبه‌های متاهل، ۱۰ هزار واحد مسکونی فاقد مالک را به آنها واگذار خواهد کرد.

هادی اکبری، رئیس “موسسه مسکن طلاب و روحانیون” می‌گوید ۳۳ هزار نفر از ۱۲۰هزار روحانی و طلبه موجود در ایران فاقد مسکن هستند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه (۵ آبان / ۲۶ اکتبر) به نقل از اکبری نوشت: «۲۳هزار طلبه متاهل در کشور برای دریافت مسکن در اولویت این موسسه قرار دارند.»

او اعلام کرد که ۸۰ هزار واحد مسکونی فاقد مالک در ایران وجود دارد که قرار است ۱۰ هزار مورد آنها به طلاب داده شود. به گفته اکبری، تا کنون ۲۵۰۰ واحد مسکن به طلاب واگذار شده‌‌ است.

هادی اکبری در جلسه بررسی وضعیت مسکن روحانیون و طلاب سمنان گفته است که تنها ۱۰ درصد روحانیان در ایران کار اداری دارند و باقی آنها از طریق فعالیت‌های تبلیغی امرار معاش می‌کنند.

او متوسط درآمد ماهانه طلاب و روحانیون را ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود که مهم‌ترین هدف شورای سیاست‌گذاری مرکز جامع خدمات روحانیون، تلاش در جهت بهبود معیشت و رفع مشکل مسکن طلبه‌ها و روحانیان است.

اکبری در جلسه یادشده گفت که ۸ درصد طلاب متاهل اهل سنت و بقیه شیعه هستند.

طبق اعلام حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ۱۵۰هزار دانشجوی طلبه در بیش از ۵۰۰ حوزه علمیه کشور مشغول تحصیل‌ هستند.

طلبه‌‌ها مطابق سنت رایج در حوزه‌ها از سوی مراجع تقلید کمک هزینه و شهریه دریافت می‌کنند. مبلغ دریافتی نیز بر حسب سطح آموزشی طلبه‌ها متغیر است. طبق آمار سال ۱۳۹۰، این مبلغ بین پنجاه هزار تومان تا ۲۸۵ هزار تومان نوسان داشته است.

رئیس موسسه مسکن طلاب و روحانیون در حالی مشکلات این قشر از جامعه را برجسته کرده که عباس آخوندی، وزیر مسکن ایران گفته است، ۱۸ میلیون ایرانی، مسکن مناسب ندارند و از این عده ۷ میلیون نفر حاشیه‌نشین هستند. آخوندی این وضعیت را “بد مسکن” بودن میلیون‌ها ایرانی خوانده است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی نیز پیش از این از تدوین طرح مسکن اجتماعی به منظور کاهش هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت خبر داده بود، اما با گذشت سه سال و چند ماه از عمر دولت روحانی، این طرح تا به حال اجرایی نشده است.

طبق گزارشی که خبرگزاری ایسنا در اسفند ماه ۱۳۹۴ منتشر کرد، یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به ارزش ۶۹ هزار میلیارد تومان در ایران وجود دارد. کارشناسان بازار مسکن این میزان واحد مسکونی خالی از سکنه را “احتکار مسکن” نامیده‌ و خواهان مالیات‌ستانی از صاحبان این واحدها شده‌اند.

از: دویچه وله

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.