صادق زیباکلام: نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس خلاف قانون اساسی است

دوشنبه, 10ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

ziba-kalam

مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد

انتخاب خبر: دکتر صادق زیباکلام با اشاره به اختلاف شورای نگهبان ایران و نمایندگان مجلس بر سر نظارت گفت: قانون اساسی با آن مطالبی که شورای نگهبان و شخص آقای کدخدایی مطرح کردند کاملاً مغایرت دارد. اصل ۶۲ تا اصل ۹۹ قانون اساسی به قوه مقننه اشاره دارد که از این تعداد چیزی حدود ۲۸ اصل آن به مجلس شورای اسلامی مرتبط است که با توجه به گفته های آقای کدخدایی کان لم یکن می شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: وقتی به فصل ششم قانون اساسی که با قوه مقننه مرتبط است مراجعه می کنیم در این ۲۸ اصل، که در مورد حدود اختیارات و وظایف مجلس شورای اسلامی است حتی یک مورد هم در خصوص نظارت بر نمایندگان و نحوه عملکردشان موضوعی بیان نشده و حتی یک لغت هم با این مضمون به کار برده نشده است.

زیباکلام در این راستا گفت: سؤالی که من از آقای کدخدایی نه به عنوان سخنگوی شورای نگهبان بلکه به عنوان یک استاد حقوق دانشگاه تهران می پرسم این است که «جناب آقای zibakalamsadeghکدخدایی شما به عنوان یک استاد حقوق وظیفه نظارت بر عملکرد مجلس و نمایندگان را از کدام قسمت قانون اساسی استخراج می کنید؟».

وی همچنین اشاره کرد: از بین این ۲۸ اصل که به مجلس اشاره دارد به عنوان نمونه در دو مورد از این اصل ها قانون گذار به صراحت در اصل ۷۶ بیان می دارد که «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد». اگر با در نظر گرفتن این اصل، شورای نگهبان بخواهد نظارتی اعمال کند و نمایندگان نگران رد صلاحیت خود بعد از پایان دوره ۴ ساله باشند در اینجا این پرسش مطرح می شود که نماینده مجلس با در نظر گرفتن شرایط فوق الذکر چگونه می تواند تحقیق و تفحص در تمام امور کشور انجام دهد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در اصل ۸۶ قانون اساسی آمده است: «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی، در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزاد هستند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد». آقای کدخدایی و در رأس آن شورای نگهبان اگر به این اصل اعتقادی ندارند حداقل آن را حذف کنند و سپس موضوع نظارت را مطرح کنند.

وی همچنین گفت: تنها موردی که در خصوص نظارت بر مجلس از سوی شورای نگهبان در قانون اساسی به کار برده شده اصل ۹۹ است که آورده است: «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه با آرای عمومی و همه پرسی را برعهده دارد.».

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: سؤال بعدی که مطرح می شود این است که این نظارتی که قانون از آن نام برده بر اساس کدام تفسیر از طریق آقای کدخدایی ایگونه بیان می شود که این نظارت باید در طول این ۴ سال هم باشد؟ بدیهی است که قانون گذار اگر می خواست که شورای نگهبان طی آن ۴ سال نمایندگی هم نظارتی داشته باشد حتماً به قانون اضافه می کرد.

وی در ادامه افزود: با کمال تأسف باید گفت این مردم سالاری دینی که قرار بود فخر عالم بشریت و همچنین یک نظام جدید سیاسی برای شرق و غرب باشد بدبختانه فقط قسمت دینی این واژه باقی مانده است و آن بخش مردم سالاری عملاً در حال پایمال شدن است.

زیباکلام همچنین گفت: به هر شکلی که جلوی انجام وظایف نمایندگان گرفته شود و اسم آن نظارت گذاشته شود به معنای زیر سؤال بردن حقوق نمایندگان مجلس است که زیر سؤال بردن این حقوق در اصل نادیده گرفتن حقوق مردم خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: آقای دکتر کدخدایی در فرانسه درس خوانده اند، من از ایشان می خواهم یک کشور را به عنوان نمونه به ما نشان دهند که یک نهادی بیرون از مجلس بر امور مجلس نظارت می کند. اگر قرار است در مجلس، مردم سالاری حاکم نباشد پس مجلس را تعطیل کنند، خود شورای نگهبان بودجه را تصویب کند، در سیاست خارجی اعمال نظر کند و بطور کلی شورای نگهبان مملکت را اداره کند.

زیباکلام در پایان یادآور شد: البته طبیعی است که اگر یک نماینده ای در ۴ سال دوره نمایندگی خود جرمی مرتکب شود قوه قضائیه رسیدگی می کند و مانند هر شهروند دیگری مورد کیفر قرار می گیرد و در حال حاضر هم به همین منوال است؛ هر نماینده ای که جرمی مرتکب می شود بلافاصله قوه قضائیه ورود پیدا می کند. اما مشخص است که مقصود آقایان از بکار بردن واژه نظارت این تعبیر نیست.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.