واکنش برادرزاده علم‌الهدی به بزرگداشت کورش، پادشاه هخامنشی

چهارشنبه, 12ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

pasargad

بزرگداشت کورش در پاسارگاد

اخیرا مراسم کوروش در شیراز برگزار شد که حواشی زیادی داشت.

اما تمام ماجرا و انتقادات به برگزاری جشن کوروش و حواشی پیش‌آمده در آن محدود نشده است و برخی از پیوند دادن رابطه دینداری و کوروش دوستی انتقاد کردند که از جمله آنها حجت‌الاسلام سید صادق علم الهدی برادرزاده امام جمعه مشهد است.

حجت‌الاسلام صادق علم الهدی پیش از تحسین یا محکوم کردن موضوعات، به بررسی ابعاد آن می‌پردازد و با صراحت که ظاهرا ویژگی خانوادگی آنهاست و در بیان عموی او یعنی آیت‌ا… علم الهدی امام جمعه مشهد هم مشهود است، به بیان دیدگاه و البته انتقادات خود می‌پردازد. چند روزی است که برخی افراد به تقبیح برگزاری مراسم کوروش در فارس می‌پردازند که البته ناگفته نماند شعارها و رفتارها در آن مورد قبول نبود، اما حجت‌الاسلام علم‌الهدی نقدی از زاویه دیگر به برگزاری این مراسم دارد.

او نوشته است:«متاسفم که گاهی شاهد سخنان و نوشته‌جات و فیلم‌هایی هستم که ظاهرا برای دفاع از مذهب، کوروش و تمدن و منشور او را به چالش می‌کشند و مفاخر تاریخی یک ملت را مورد تحقیر قرار می‌دهند. ظاهرا برخی گمان می‌کنند ایجاد تردید و خدشه درباره فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران باستان، به تقویت بنیان‌های مذهبی در جامعه خواهد انجامید، غافل از آنکه ایجاد تقابل بین دینداری و وطن‌دوستی، هم خلاف واقع است و هم می‌تواند برای دین بسیار خطرناک باشد؛ چرا که موجب می‌شود حس قوی عشق به میهن که بخش لاینفک فرهنگ هر ملتی است، به ابزاری قدرتمند در دست مخالفان دین برای تحریک احساسات ضد دینی تبدیل شود.

واقعیتش این است که ما هیچ مشکلی با کوروش و تمدن او نداریم… اساسا چه منافاتی بین عرق دینی و عرق ملی می‌تواند باشد وقتی می‌بینم احادیثی از قبیل «حب الوطن من الإیمان» یا «من إیمان الرجل حبه لقومه‏» (سفینه البحار، ج۸، ص۵۲۵) در کتب دینی ما نقل شده و مورد انکار علمای ما واقع نشده است؟ البته ما تمام گفته‌ها و کرده‌های مدعیان وطن‌دوستی را تایید نمی‌کنیم که دیر زمانی است افراط و تفریط بلای جان این جامعه آفت‌زده شده است، لیک در عین حال، نباید بی‌جهت حربه به دست دشمنان و مغرضان داد.»
از: آرمان
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.