تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه کاشی نیلو

چهارشنبه, 12ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

karkhaneh-kashi-nilu
بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ۸۰۰کارگر این کارخانه ادامه دارد

تداوم بحران درکارخانه کاشی نیلو و عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موجب شد تا امروز ۱۱آبان ماه نیز مجدداً کارگران این کارخانه در مقابل دفتر فرمانداری نجف آباد تجمع کنند.

به گزارش۱۱آبان فارس، بحران رکود در صنایع کوچک متوسط استان همچنان ادامه دارد و پس از بروز مشکلات جدی در ادامه حیات پلی اکریل و شرکت DMT، این بار رکود در صنعت کاشی مسأله ساز شده و کاشی نیلو که یکی از قدیمی ترین واحدهای تولید کاشی کشور محسوب میشد را به ورطه تعطیلی کشاند.

البته رکود در صنعت کاشی مسأله تازه و جدیدی نیست و طی سالهای اخیر واحدهای متعددی از جمله کاشی اصفهان نیز به دلیل بروز همین مشکلات از مدار تولید خارج شده اند.

با این حال نظر کارگران کاشی نیلو این نیست و برخی خصوصی سازی ناموفق این شرکت را عامل تعطیلی آن میدانند. به هر صورت تداوم بحران در کاشی نیلو و عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موجب شد تا امروز نیز مجدداً کارگران این کارخانه در مقابل دفتر فرمانداری نجف آباد تجمع کنند.

به گفته کارگران حاضر در این تجمع، مشکلات شرکت از زمان واگذاری کاشی نیلو از سوی تأمین اجتماعی به ۴ نفر از بخش خصوصی آغاز شد؛ انتقالی که در سال گذشته و آن هم به صورت قسطی به افرادی صورت گرفت که اغلب از افراد سرشناس صنعت کاشی بودند و حال کار به جایی رسیده که این کارخانه به طور کامل تعطیل شده است.

یکی از کارگران معترض اظهار کرد: مشکلات شرکت از پاییز سال گذشته شدت گرفت و در حالی که موجودی انبارهای کارخانه به خوبی فروش میرفت در مقطعی گفته شد شرکت با مشکل نقدینگی مواجه شده و از آذر ۹۴ پرداخت بیمه کارگران با اختلال مواجه شد و پس از آن نیز حقوق دریافتی کارگران قطع شد.

وی همچنین افزود: برخی مدیران شرکت عنوان میکنند که مشکلات ناشی از اختلاف شرکا بوده و حتی برخی کارگران عنوان میکنند که بخشی از نقدینگی شرکت به طور مخفیانه از حسابهای شرکت خارج شده است.

از دیگر سو سهامداران این شرکت نیز ماهها است که از نقد کردن اصل سرمایه خود عاجز شدهاند و دلیل آن نیز توقف نماد «کنیلو» از دی ماه سال گذشته به دلیل عدم ارائه اطلاعات از سوی شرکت است.

در سامانه نظارت بر ناشران بورسی نیز آخرین اطلاعیه شرکت مربوط اسفند سال گذشته و پیش بینی زیان ۱۱ میلیارد تومانی برای سال جاری است و همچنین مجمع عمومی شرکت نیز تا کنون به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا در سال جاری تشکیل نشده است.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کارگر این کارخانه در بلاتکلیفی کامل به سر برده و از دریافت حقوق خود محروم هستند و آنگونه که به نظر میرسد تا زمانی که دولت و نمایندگان منطقه چارهای برای رفع این مشکل پیدا نکنند، وضعیت به همین وخامت باقی بماند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی نیز با تأیید این خبر اظهار کرد: کاشی نیلو ماهها است که با مشکلات تداوم فعالیت مواجه شده و کارگران این شرکت نیز از دریافت حقوق خود محروم شده اند.

وی در ادامه افزود: مشکل کاشی نیلو، اشتباه در خصوصیسازی و انتقال مشکلات به مدیریت جدید بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان همچنین اظهار داشت: عوامل زیادی در بروز این اتفاق دخیل بوده که رکود، خصوصیسازی نادرست و عملکرد نامناسب مدیریت شرکت از جمله آنها است.

براساس این گزارش،در واقع واگذاری کاشی نیلو از سوی تأمین اجتماعی نیز دنبال زنجیره واگذاریهای رد دیونی دولت به تأمین اجتماعی بود که این سازمان را برای نقد کردن مطالبات خود مجبور به واگذاری کارخانههایی نظیر کاشی نیلو به بخش خصوصی غیر اصلح میکرد.

مسأله ای که البته در اصفهان چندان غریب نیست و پیشتر در واگذاری پتروشیمی اصفهان به بحران ختم شده بود.

در چنین وضعیتی نقش دولت و سازمان خصوصی سازی در واگذاریها پررنگتر میشود و این سازمان ملزم است در زمان واگذاریها با بررسی دقیقتر، از بروز چنین بحرانهایی جلوگیری کند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.