فرامرز دادرس: نقش جمهوری اسلامی در انتخاب رئیس جمهور لبنان

چهارشنبه, 19ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

faramarz dadras

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

پس از بیست و نه ماه بلاتکلیفی، بالاخره پارلمان لبنان (مجلس النواب اللبنانی) میشل عون هشتاد و یک ساله ، ژنرال پیشین ارتش این کشور را به کرسی ریاست جمهوری لبنان نشاند. عون با بدست آوردن (۶۵) در صد آرا برای یک دوره شش ساله به این مقام رسید. میشل عون توانست با کمک حزب الله لبنان با (۸۳) راًی از مجموع (۱۲۸) راًی نمایندگان پارلمان بر سلیمان فرنجیه مدعی دیگر ریاست جمهوری پیروز شود.

ژنرال عون چند روز پس از انتخاب به ریاست جمهوری، سعد حریری چهل و شش ساله لابی عربستان سعودی را به مقام نخست وزیری لبنان تعیین کرد. ژنرال عون متعهد شده است تا از یکسو با تروریسم مبارزه کند و از سوی دیگر نگذارد پیامد های جنگ داخلی سوریه به لبنان سرایت کند. این تعهدات ژنرال عون در گرو همکاری حزب الله لبنان با دولت این کشور می باشد.

قانون اساسی و سیستم حکومتی لبنان از مدل فرانسوی تقلید شده است. لبنان از مستعمرات فرانسه بود و پیش از جنگ های داخلی لبنان ، پایتخت این کشور بیروت به پاریس خاورمیانه شهرت داشت.

درسال ۱۹۴۳ میلادی بر پایه یک توافق ملی ساختار حکومتی در لبنان شکل گرفت، به این ترتیب که مقام ریاست جمهوری از آن مسیحیان مارونی شد که چهل در صد مردم لبنان را تشکیل می دادند. مقام نخست وزیری در اختیار سنیان لبنان و مقام ریاست پارلمان که دارای قدرت بسیار زیادی است در اختیار شیعیان این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور، رئیس حکومت است و وزارتخانه های مهم مانند امور خارجه و دفاع زیر نظر مستقیم وی اداره می شوند. نخست وزیر، رئیس دولت است که از سوی رئیس جمهور به این مقام منصوب می شود و مسئول اداره امورات داخلی کشور می باشد.

در نتیجه پانزده سال جنگ های داخلی لبنان ترکیب جمعیتی در این کشور دستخوش تغییرات مهمی شده است. (۲۰  در صد) مسیحیان لبنان در خارج از این کشور زندگی می کنند ولی در رآی گیری ها شرکت کرده تا همواره لبنان را به عنوان یک کشور با اکثریت مسیحی حفظ کنند. این تقسیم بندی  مورد اعتراض مسلمانان لبنانی می باشد.

در سال ۱۹۸۹ میلادی برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در شهر طائف در عربستان یک تقسیم بندی تازه در مورد تعداد نمایندگان پارلمان لبنان به تصویب طرف های لبنانی رسید. از آن پس شمار کرسی های پارلمان که در مجموع (۱۲۸) کرسی می باشند بطور مساوی میان مسیحیان و مسلمانان این کشور تقسیم شد و هر یک دارای (۶۴) کرسی شدند.

مسیحیان مارونی= ۳۴

ارتدوکس های کلیسای شرق=۱۴

کاتولیک های کلیسای شرق= ۸

ارتدوکس های ارمنی=۵

 کاتولیک های ارمنی=۱

پروتستان=۱

مسیحیان دیگر=۱

سنیان=۲۷

شیعیان=۲۷

مسلمانان دروزی= ۸

علویان=۲

آخرین تغییرات جمعیتی در لبنان که هنوز بحساب نیامده اند ، حضور نیم میلیون پناهنده فلسطینی در لبنان و مهاجرت یک و نیم میلیون مردم سوریه در دوران جنگ داخلی سوریه به لبنان می باشد. نود درصد این مردم مسلمان می باشند. چند سال است که رقابت شدیدی میان ایران و عربستان سعودی بر سر نفوذ در ارکان حکومت لبنان در جریان است.

جمهوری اسلامی موفق شد تا حزب الله را به نیروی شماره یک سیاسی-  نظامی لبنان تبدیل کند و هم اکنون حزب الله حرف اول را در این کشور عربی می زند. کمک های مادی جمهوری اسلامی به حزب الله و شیعیان لبنان سالانه سر به صد ها میلیون دلار می زند. حزب الله در لبنان به دلیل ایستادگی در برابر حملات اسرائیل به این کشور محبوبیت زیادی در میان اقشار مردم لبنان بدست آورده است، بگونه ای که شماری از مسلمانان سنی مذهب  لبنان به مذهب شیعه گرویده اند.

هشتم نوامبر ۲۰۱۶

https://www.balatarin.com/permlink/2016/11/8/4342262

http://www.farhangiran.com/content/view/10160/78/


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.