نماینده اهر: احمدی نژاد دروغ می گوید؛ دولت آمار عملکرد خود را سه برابر اعلام می کند

سه شنبه, 16ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

کلمه: هنوز یک هفته از اعلام ثبت رکورد جهانی دولت عدالت محور در بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان غربی نگذشته که مشخص شده این ادعا و آمارهای مورد ادعای احمدی نژاد و دولت از اساس دروغ از آب درآمده است!

به گزارش کلمه، مشکل اما به دروغگویی متداول و تکراری دولت و رئیس آن محدود نمی شود و خبرها حاکی از آن است که دولت به جای کمک های خارجی، لباس های کهنه در اختیار زلزله زدگان قرار داده است!

کمتر از یک هفته قبل محمود احمدی نژاد ادعا کرد که در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی، دولت یک رکورد جهانی ثبت کرده که کسی نمی تواند آن را بشکند! (لینک خبر در سایت دولت) اما اکنون عباس فلاحی‌باباجان نماینده اهر و هریس در دو مصاحبه جداگانه تصریح می کند که آمارهای مورد ادعای دولت یکسره دروغ است.

ادعاهای دروغین احمدی نژاد در مراسمی اعلام شده که او مدعی تحویل بیش از ۳ هزار واحد مسکونی به زلزله زدگان آذربایجان غربی بوده است. این در حالی است که فلاحی‌باباجان با تکذیب آن، به سایت خانه ملت گفته است که حتی ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد. به عبارتی آمار دولت بالغ بر سه برابر واقعیت است! (لینک خبر در سایت خانه ملت)

وی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری میراث فرهنگی هم گفته است: بارها اعلام شده است که نزدیک به سه هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده در حال ساخت است. چه کسی گفته است سه هزار واحد؟ بروید در منطقه و ببینید کدام خانه را تحویل مردم داده اند؟ (لینک خبر در سایت CHN)

احمدی نژاد با اعلام ثبت رکورد جهانی در بازسازی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی ادعا کرده بود که این رکورد به راحتی قابل شکستن نیست و اگر هم روزی شکسته شود در ایران، اتفاق خواهد افتاد!

نماینده اهر و هریس اما با اظهار تاسف از برخی از آمارهای دروغین اعلام شده در مورد مناطق زلزله زده آذربایجان غربی آن را با هدف دلخوشی مردم و بهانه ای برای خروج مسوولان از منطقه خوانده و به صراحت از شخص احمدی نژاد نام برده و به «خانه ملت» گفته است: یک هزار و ۱۲ واحد مسکونی تاکنون ساخته شده اما در زمانی که رئیس [دولت] می‌آید اعلام می‌کنند ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده است؛ چه کسی می گوید این خرابه ۳ هزار واحد است؟ ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی را به زور می‌توان قبول کرد.

وی توضیحات بیشتر را به CHN داده و گفته است: در شهرستان اهر و هریس حتی یک ساختمان ساخته نشده است. این در حالی است که وی در عین حال گزارش داده که در شهر اهر بر اثر زلزله ۳۸۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده بودند.

او می گوید: هنوز در بسیاری مناطق آوار برداری هم انجام نگرفته است. اینها همه شعار است. در برخی روستاها تعداد محدودی ساختمان ساخته شده است حدود ۱۰۱۲ مورد است. ساختمان هایی که برخی از آنها دارای سقف هستند و برخی تنها دیوار دارند. تعدادی هم در مرحله فندوانسیون و زیر ساخت باقی مانده است. این شعار ها و آمار های عجیب و غریبی که این روزها درباره ساخت و ساز در مناطق زلزله زده می شنویم، همه حرف است. در منطقه مصالح برای ادامه ساخت و سازها وجود ندارد.

دروغگویی ها اما تنها به رییس دولت محدود نمی شود و خبرگزاری ایرنا، ارگان رسمی دولت، جلوتر از رییس خود گام برداشته و تعداد خانه های تحویل شده را ۴ هزار واحد اعلام کرده و مدعی شده است: شاید سخنان کسی که کلید نخستین مسکن از چهار هزار واحد مسکونی این هفته ولایت را از دست رییس [دولت] دریافت کرد و گفت ˈاحمدی نژاد گرمترین هدیه را در آغاز فصل سرد به زلزله زدگان اهدا کردˈ، بتواند گوشه ای از شادی مردم این مناطق را بازگو کند. (لینک خبر در سایت ایرنا)

این هم اما همه آمارسازی ها نیست؛ علاوه بر محمود احمدی نژاد و ارگان مطبوعاتی دولتش، وزیر کشور او نیز مدعی شده است که در بازسازی ویرانه های زلزله آذربایجان شرقی بسیار موفق عمل کرده و چنین ساخت و سازی در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است. (لینک خبر در خبرگزاری فارس)

وزارت مسکن و شهرسازی را هم باید به این لیست افزود که خبر بهره برداری از ۳۰۰۰ واحد مسکن زلزله زدگان را اعلام کرده است.

نماینده اهر اما می گوید: اینکه می‌گویند کار تمام شده، تنها بهانه‌ای است برای اینکه خودشان را برای خروج از منطقه آماده کنند‌. وی با بیان این‌که تکمیل ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شده دروغ است، افزود: در حالی ‌که هنوز آواربرداری در روستاها و برخی نقاط شهرستان اهر انجام نشده است اعلام می‌کنند آواربرداری تمام شده است.

احمدی نژاد در سفر اخیر خود در جمع خبرنگاران هم چنین گفته بود: به رغم آسیب دیدن بیش از ۳۰۰ روستا در زلزله و گستردگی آنها در منطقه وسیع و آب و هوای ناسازگار، روند بازسازی‌ها بسیار خوب پیش رفته است و امیدواریم همانطور که پیش‌بینی شده بود این روند به سرعت ادامه یابد به نحوی که تا پایان آبان‌ماه دیگر هیچ خانواده‌ زلزله‌‌زده‌ استان بدون خانه نماند.

با این وجود اکنون این نماینده مجلس تصریح می کند که در شهرستان اهر هنوز آواربرداری انجام نشده است و برخی از آمارهای اعلام شده در این بخش دروغ و برای دلخوشی مردم است‌.

نماینده اهر و هریس در مجلس نهم ضمن انتقاد از اینکه مسوولان به وعد‌ه‌های خود در زمینه اسکان مردم زلزله‌زده عمل نکرده‌اند، اعلام کرده‌ است: روستاهای این منطقه که در نزدیکی کوهستان قرار دارند در شرایط بدی هستند‌.

رییس[دولت] در بازدید خود به این مناطق در توصیف وضعیت مردم نیز ادعا کرده بود: مردم مناطق زلزله زده را بسیار نشاط، گرم و امیدوار بودند و به واسطه این موضوع از پشتیبانی‌ و مساعدت همه ملت ایران و تلاش‌های تمامی کارگزاران و خادمان مردم در مجموعه دولت تشکر و قدردانی می‌کنم.

با این حال نماینده اهر و هریس در تشریح آخرین وضعیت آسیب دیدگان زلزله با اشاره به کاهش دمای هوا در استان آذربایجان‌شرقی و وضعیت مردم مناطق زلزله‌زده را بد توصیف کرده و از وضعیت زندگی روستاییان زلزله زده ابراز نگرانی کرده است . به گفته او با وجود کاهش دما هنوز مردم روستاهای اطراف همچنان بدون سرپناه شب‌های سرد را در چادرها سپری می‌کنند‌. نماینده مردم اهر و هریس هم چنین می گوید: هیچ کدام از چادرهایی که کشورهای خارجی هدیه دادند به دست مردم نرسیده است‌.

وی با اشاره به بازدیدی که از منطقه داشته است، گفت‌: شهر اهر خسارت زیادی دیده اما در روستایی مثل کلهر که ۷۰ خانه خراب شده است اکثرا اقشار کم‌درآمد هستند و در شرایط بدی زندگی می‌کنند‌.

این عضو کمیسیون عمران مجلس نهم گزارش داده است: در یکی از روستاهای منطقه مادری که کر و لال بود از یک کودک بیمار بدون سرپناه نگهداری می‌کرد‌.

او دعوت کرده مسوولان و رسانه‌هایی که باور ندارند، از منطقه بازدید کرده و وضعیت زندگی مردم را در روستاها از نزدیک ملاحظه کنند‌.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزوده که مسوولان در داخل جلسه مصوب می‌کنند که به دو هزار نفر اجاره‌نشین مبلغ دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود اما اقدامی تاکنون صورت نگرفته است‌.
وی همچنین خبر داده که هلال احمر در مناطق زلزله زده و بین آسیب دیدگان زلزله لباس های کهنه توزیع کرده است و مردم از این بابت بسیار ناراحت هستند.

احمدی‌نژاد ادعا کرده بود:‌ در بخش تأمین زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی مثل آب، برق، گاز و تلفن مناطق زلزله‌زده نیز اقدامات خوبی انجام شده و هر واحدی که تکمیل شود، به‌روز از این امکانات برخوردار می‌شود، ضمن اینکه به هر خانواده‌ای که در واحد مسکونی بازسازی شده خود سکونت یابند، یک بسته لوازم خانگی ارائه خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که بر اساس گزارش ها، در روزهای گذشته ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان هلال احمر هم در انتقاد به رسیدگی به آسیب دیدگان از زلزله و درباره سهل انگاری و اهمال نهادهای حکومتی در رابطه با زلزله زدگان، به احمدی نژاد گزارش داده و آنطور که خبرگزاری مهر مخابره کرد، گفت: برخی از از دستگاه‌های مسئول پس از وقوع زلزله با سرعت لازم وارد عمل نشده‌اند.

به هر حال مشخص نیست محمود احمدی نژاد ۳ هزار یا ۴ هزار یا اعداد و ارقام دروغین و ساختگی واحدهای مسکونی را کجا و به چه کسانی تحویل داده است، چرا که بسیاری از مردم زلزله‌زده این مناطق، به گفته نماینده شان، همچنان شبهای سرد را بی‌سرپناه در چادرها سپری می‌کنند.

این موضوعی است که آسیب دیدگان از زلزله نیز در گفت و گو با کلمه به آن اذعان داشته و پیش از این هم اعلام کرده بودند که دیگر اعتمادی به وعده های دولت ندارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.