رقابت مجاهدین و نایاک برای نفوذ در سیاست خارجی آمریکا

چهارشنبه, 26ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

juliani-ashraf-rajavi

برخی جراید معتبر آمریکایی از جمله وال استریت ژورنال و پس از آن خبرگزاری آسوشیتدپرس در این هفته گفتند: «دستیاران دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب امریکا به رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و جان بولتون سفیر اسبق امریکا در سازمان ملل به عنوان کاندیداهای اصلی پست وزارتخارجه می‌نگرند.»

این در حالی است که قبلا از آقای جولیانی شهردار سابق نیویورک و از رفقای نزدیک پرزیدنت ترامپ احتمالا به عنوان اولین گزینه تصدی پست دادستانی کل آمریکا سخن به میان آمده بود.

اما نکته مهم در این میان برای بسیاری از ایرانیان نزدیکی آقای جولیانی و بولتن به سازمان مجاهدین خلق است که در واشنگتن به اختصار از آنها به اسم MEK نام برده می‌شود.

با پررنگ‌تر شدن احتمال انتخاب رودی جولیانی در روزهای گذشته، رسانه‌های آمریکایی به سراغ او رفتند تا درباره احتمالات مطرح شده اخبار بیشتری به دست آورند. در نهایت، روز دوشنبه در جلسه شورای سردبیری روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در واشنگتن، جولیانی در پاسخ به این سوال که «آیا سِمَت وی به زودی به وزیر خارجه «تغییر خواهد کرد یا خیر؟»، این شایعات را رد نکرده و گفته «هیچ‌کس نمی‌داند». او تاکید کرده جان بولتون هم می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت خارجه آمریکا باشد.

«آسوشیتدپرس» نوشته، بولتون هم سیاست‌مداری محافظه‌کار و تندرو است که در سال‌های گذشته مواضع جنگ‌طلبانه داشته است؛ از جمله حمایت‌ او از بمباران ایران برای متوقف کردن دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های اتمی.

این مهم در حالی است که برخی کوشندگان سیاسی ایرانی این نزدیکی را نقد کرده و می‌گویند در حالی وزارتخارجه از نزدیکان به شورای ملی ایرانیان آمریکا(NAIC) جارو خواهد شد که گروهی دیگری از تمامیت خواهان سیاسی می‌کوشند تا با استفاده از نزدیکی سیاسی به مهمترین رکن تصمیم گیری سیاست خارجی آمریکا نزدیک شوند که آنها هم پایگاهی در بین مردم ایران ندارند.

خبرگزاری ایرانشهر – حسن داعی تحلیلگر سیاسی ایرانی تبار که در پرونده مشهوری شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را متهم به لابیگری برای جمهوری اسلامی کرد، هشدار داده است که این سازمان در حال تلاش برای مهره چینی در حزب دموکرات آمریکاست.

kate-elison

آقای داعی با انتشار عکسی از کیت الیسون نماینده کنگره در کنار تریتا پارسی رییس نایاک نوشته است: «همکار تریتا پارسی، کاندید اصلی برای ریاست کمیته ملی حزب دموکرات.»
آقای داعی در توضیح تصویر افزوده است: «هر دم از این باغ بری می رسد. حزب دموکرات که همواره علمدار مماشات با رژیم آخوندی بوده و در دوره ریاست جمهوری اوباما مرزهای جدیدی از خدمت رسانی به رژیم را در نوردیده است، اکنون در حال انتخاب رئیس جدیدی برای کمیته ملی حزب می باشد و کاندیدای اصلی نیز کیت الیسون، نماینده کنگره از مینه سوتا است.»

آقای داعی درباره سابقه نزدیکی این نماینده کنگره ایالات متحده به لابی غبر رسمی جمهوری اسلامی نوشته: «وی در سال های گذشته، نزدیکترین نماینده کنگره به سازمان نایاک بوده و ضمن سخنرانی در جلسات نایاک، همکاری نزدیکی با این سازمان برای مبارزه با تحریم و فشار علیه رژیم داشته است. نایاک به الیسون کمک مالی کرده و وی نیز در جلسه جمع آوری پول برای نایاک سخنرانی کرده است. واقعا که شرم آور و محکوم کردنی است.»

از: گویا

“لابی غیر رسمی ایران” در حال مهره چینی در ساختار حزب دموکرات آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.