معاون انجمن قلم: نظام‌‌های استبدادی تحمل اعتراض را ندارند

چهارشنبه, 26ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

به گفته معاون انجمن جهانی قلم، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۵۴ نویسنده به زندان افتاده‌اند. انجمن قلم در “روز جهانی نویسندگان در بند” افکار عمومی را فراخوانده تا به نقض آزادی بیان و عقیده در کشورهای استبدادی انتقاد کنند.

sezario-figuera
سزاریو الخاندرو فلیکس فیگوئرا یکی از مؤسسان انجمن بین‌المللی “قلم” (PEN) در هندوراس است. سال‌هاست که پلیس جنایی این کشور او را تحت نظر قرار داده است. فیگوئرا با خطر حبس طولانی‌مدت روبروست. انجمن قلم معتقد است که او و چند تن از دیگر دانشجویان دانشگاه دولتی UNAH به دلیل استفاده از حق مدنی خود برای ابراز مخالفت و برپایی تجمع در تیررس نهادهای امنیتی هندوراس قرار گرفته‌اند.

gaeo
دولت آلمان تا کنون چندین مرتبه خواستار آزادی گائو یو شده است. این خبرنگار چینی به دلیل انتقاد از سیستم سیاسی چین مجددا به چندین سال حبس محکوم شده است. گائو یو به عنوان خبرنگار با دویچه‌وله نیز همکاری داشته است. در آوریل ۲۰۱۵ این خبرنگار ۷۱ ساله به اتهام “درز اطلاعات محرمانه به رسانه‌های خارجی” به هفت سال زندان محکوم شد. چند ماه بعد حکم او به پنج سال کاهش یافت و اینک در آزادی مشروط به سر می‌برد.

naji
احمد ناجی

این نویسنده مصری به اتهام “جریحه‌دار کردن عفت عمومی” به زندان انداخته شد. “جرم” او نوشتن رمانی دارای صحنه‌های اروتیک بوده است. یک وکیل از احمد ناجی شکایت کرده و مدعی شده که به هنگام خواندن رمان وی دچار غیرطبیعی بودن ریتم قلب (آریتمی) شده است. انجمن بین‌‌المللی “قلم” با تأکید بر حق آزادی بیان هر فرد که جزو حقوق اولیه انسانی به شمار می‌رود، خواستار آزادی احمد ناجی شده است.

raef-bodevi
رائف بدوی

سرنوشت رائف بدوی، بلاگر عربستانی، به شدت در جهان خبرساز شد. دادگاه این فعال حقوق بشر را به اتهام “توهین به اسلام” به ده سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم کرد. بدوی در سال ۲۰۰۸ فروم اینترنتی “لیبرال‌های سعودی” را تأسیس کرد. پارلمان اروپا جایزه آزادی اندیشه موسوم به ساخاروف را در سال ۲۰۱۵ به بدوی اهدا کرد. همسر بدوی این جایزه را به نیابت از سوی او دریافت کرد.

dain-tatur
دارین تاتور

پلیس اسرائیل اکتبر ۲۰۱۵ دارین تاتور را بازداشت کرد. این شاعر فلسطینی متهم به “حمایت از یک سازمان تروریستی” و “تشویق افکار عمومی به خشونت” از طریق انتشار اشعار و نوشته‌هایش در شبکه‌های اجتماعی است. انجمن بین‌المللی قلم خواستار آزادی فوری دارین تاتور شده است.

asali-ordoghan
آسلی اردوغان

آسلی اردوغان هفت رمان منتشر کرده و به عنوان روزنامه‌نگار نیز فعالیت داشته است. نیروهای امنیتی او را یک ماه پس از کودتای نافرجام در آپارتمانش در استانبول بازداشت کردند. آسلی اردوغان اینک در زندان مخوف زنان باکرکوی در حبس است. او از زندان نامه‌ای سرگشاده و تکان‌دهنده خطاب به افکار عمومی جهان منتشر کرده است. انجمن بین‌المللی قلم از مقام‌های ترکیه خواسته تا این نویسنده و خبرنگار ترک را فورا آزاد کنند.

guei-minai
گویی مینهای

این ناشر و نویسنده مخالف دولت در هنگ ‌کنگ زندگی می‌کند. او مدیر انتشارات “مایتی کرنت” است. در اکتبر ۲۰۱۵ زمانی که گویی مینهای در تایلند به سر می‌برد، به طور ناگهانی مفقود شد. ناظران حقوق بشر گمان می‌کنند که مفقود شدن او به دلیل کتابی بوده که انتشارات مایتی کرنت قصد چاپ آن را داشته است. این کتاب در مورد یکی از معشوقه‌های سابق شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین است.

nargues-mohammadi
نرگس محمدی

انجمن بین‌‌المللی قلم در آلمان یک ماه پیش با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از حکم حبس نرگس محمدی خواستار آزادی بی‌قید و شرط این خبرنگار ایرانی از زندان شد. در این بیانیه اشاره شده که نرگس محمدی تنها به دلیل به‌کارگیری مسالمت‌آمیز حق خود برای آزادی بیان و آزادی برقراری تجمع محکوم به حبس شده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.