هشدار اوباما در مورد صعود ‘ملی گرایی خام’ در جهان

چهارشنبه, 26ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

obama

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در آتن پایتخت یونان گفت که ایالات متحده به گونه ای دردناک از خطرات شکاف در جامعه بر مبنای نژاد، مذهب یا قومیت آگاه شده است
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد احتمال “صعود ملی گرایی خام” در فضای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایلات متحده و رفراندم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار داد.

آقای اوباما سه شنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) و در جریان آخرین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور، که به اروپا صورت گرفته، خواستار هوشیاری در مقابل “قبیله گرایی” شکل گرفته برمبنای تضاد میان “ما” و “آنها” شد.

رئیس جمهور آمریکا بعد از گفتگو با الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان، در سخنانی در آتن پایتخت این کشور تاکید کرد که ایالات متحده به گونه ای دردناک از خطرات شکاف در جامعه بر مبنای نژاد، مذهب یا قومیت آگاه شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، کاندیدایی که از سوی رقبای خود متهم به بهره برداری از شکاف های نژادی، قومی، مذهبی و طبقاتی برای رای آوردن می شد، بر خلاف پیش بینی اغلب موسسات نظرسنجی به پیروزی رسید.

باراک اوباما در سخنان امروز خود، پیروزی آقای ترامپ را محصول نگاه آمریکاییانی دانست که “تنها می خواستند اوضاع را تکان بدهند”. آقای اوباما افزود: “در شرایط فشار زیاد، مردم به دنبال چیزی می گردند و ممکن است تغییر را انتخاب کنند حتی اگر مطمئن نباشند این تغییر چه دستاوردی خواهد داشت.”

آقای اوباما گفت درسی که از انتخابات اخیر گرفته این است که باید با مشکلاتی همچون “نابرابری، تغییر طبقه اقتصادی و ترس مردم از اینکه بچه هایشان شرایطی به خوبی شرایط آنها نداشته باشند” به طور جدی رو به رو شد.

او تاکید کرد که انتخابات آمریکا و رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان داد “مردم کمتر اطمینان دارند که هویت ملی و جایگاهشان در جهان حفظ می شود” و این موضوع، به تقویت “جنبش های عوامگرای چپ و راست” می‌انجامد.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدای سفر رسمی خود به چند کشور اروپایی، در آتن، پایتخت یونان به سر می برد. بعضی تحلیلگران معتقدند که این سفر با هدف از میان برداشتن نگرانی‌های متحدان آمریکا درباره آینده روابط این کشورها با ایالات متحده صورت گرفته است.

باراک اوباما پیش از آغاز این سفر به رهبران کشورهای اروپایی اطمینان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب این کشور درباره حفظ روابط استراتژیک کشورش با آنها “اظهار علاقه‌مندی” کرده است.

آقای ترامپ، پیروز انتخابات اخیر آمریکا حدود دو ماه دیگر سکان رهبری آمریکا را رسما در دست خواهد گرفت. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود درباره “ارزش” سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اظهار تردید کرده و گفته بود که ناتو ائتلافی منسوخ است.

اما باراک اوباما گفته که رئیس جمهوری منتخب آمریکا به تعهدات این کشور در قبال متحدانش ادامه می‌دهد.

او در آستانه سفر به یونان به خبرنگاران تاکید کرد: “ما همبستگی خود را به متحدان نزدیکمان نشان می‌دهیم و از یک اروپای قوی و متحد حمایت می‌کنیم. این برای امنیت ملی آمریکا و همچنین ثبات جهان ضروری است.”

بر اساس گزارش‌ها، آقای اوباما قرار است پس از سفر به یونان برای دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان راهی این کشور شود.

سوریه، اوکراین و مبارزه با داعش موضوعات مورد بحث باراک اوباما با رهبران اروپایی خواهد بود.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.