صادق زیباکلام: اربعین را سیاسی نکنیم

شنبه, 29ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

zibakalamانتخاب خبر: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی گفت: اتفاقاتی که در این ۳ سال اخیر در روز اربعین رخ داده است در گذشته کاملاً بی سابقه بوده و این خواست نظام جمهوری اسلامی ایران است که اربعین به این شکل برگزار شود و همانطور که همگان می دانیم حتی در سال های گذشته هم سابقه نداشته که حکومت تا این اندازه افراد را به شرکت در مراسم اربعین در عراق ترغیب کند.

دکتر صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: البته نباید کتمان کنیم که قبایل عرب شیعه از دیرباز با پای پیاده راه می افتادند و از شهرهای اطراف در ایام اربعین به سمت کربلا می رفتند ولی این در عراق سابقه دارد اما در ایران به هیچ وجه چنین سنتی برقرار نبوده است.

وی همچنین گفت: قطعاً تردیدی وجود ندارد که مسائل سیاسی و اختلافات میان ایران و عربستان و سایر مسائل دیگر نقش اساسی را در تشویق همه جانبه حکومت برای شرکت مردم در مراسم اربعین در کربلا دارد، البته ناگفته نماند در زمان صدام هم اجازه راهپیمایی در ایام اربعین برای مردم شیعه عراق داده نمی شود لیکن بعد از سقوط صدام این مراسم در عراق به راه افتاد و در ایران هم حدود دو سال هست که این اقدام از سوی حاکمیت انجام می گیرد و افراد زیادی را برای شرکت در این مراسم در عراق تشویق می کنند.

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: متأسفانه اخباری که از مرزهای ایران نظیر مهران، شلمچه، چذابه می رسد حاکی از ایجاد گرفتاری های عظیمی برای مردم است؛ حدود ده ها هزار نفر در مرز مهران حدود ۳ روز است که پشت مرز منتظر هستند، دولت عراق هم مساعدتی در باز کردن مرز مهران نمی کند و این مشکل باعث شده است که مقامات ایران از مردمی که این مدت در آنجا منتظر باز شدن مرز بوده اند بخواهند به طرف مرز چذابه حرکت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در تشریح اتفاقات مرز چذابه گفت: حدود ساعت ۳ بعد از ظهر امروز، دختر من و دامادم به همراه مادرم که برای شرکت در این مراسم عازم کربلا شده بودند در تماسی که با من داشته اند عنوان کردند که یک صف ۱۲ کیلومتری پشت مرز چذابه تشکیل شده است و این خود باعث ایجاد آشفتگی عظیمی در پشت مرزهای ایران با عراق و از طرفی ایجاد مشکلات زیادی برای زوار گردیده است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مقامات جمهوری اسلامی به کرار از سعودی ها انتقاد می کنند و آن ها را به بی عرضگی در برنامه ریزی برای زائران خانه خدا متهم می کنند و این در حالیست که متأسفانه خودشان با این اتفاقاتی که برای زائران در پشت مرزها افتاده ثابت کردند که در برنامه ریزی از مقامات سعودی بهتر نیستند.

زیباکلام در ادامه گفت: هنر مسئولین ما این است که مردم را بدون برنامه ریزی برای این راهپیمایی ها تشویق کنند که بتوانند بعدها از آن استفاده سیاسی یا به تعبیری قدرت نمایی سیاسی کنند.

وی اضافه کرد: ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از شهروندانشان برای ورود به کشورهای این اتحادیه ویزا نمی خواهند و می توان حتی با یک دوچرخه به کل این ۲۸ کشور سفر کرد اما متأسفانه در ایران و عراق که دو کشور شیعه با مرزهای مشترک در جهان هستند مردمشان برای یک سفر زیارتی باید چنین مصیبت هایی را تحمل کنند.

این کارشناس سیاسی پیشنهاد کرد: من معتقدم اگر دولت عراق این پولی را که برای دادن ویزا به زوار ایرانی اخذ می کند به تمام علاقه مندان به این سفر زیارتی اعلام کند که شرعاً باید این مبلغ را به یک حسابی واریز کنند و همه آن را به دولت عراق بابت ویزا ها پرداخت نمایند من مطمئن هستم چیزی بالغ بر ۹۰ درصد زائران این کار را خواهند کرد در نتیجه زمانی که این زائران به مرز رسیدند دیگر نیازی به متوقف کردن آنها و ملاحظه کردن پاسپورت آنها نخواهد بود و این تا حد زیادی از معطلی افراد پشت مرزها خواهد کاست.

وی افزود: پیشنهاد دوم من این است که مقامات ایران می بایستی جهت تسهیل رفاه حال و آسایش زائران ایرانی با دولت عراق رایزنی کنند تا دولت عراق این اجازه را بدهد که زوار ایرانی بتوانند با ماشین های خودشان به عراق سفر کنند تا در اثر این ازدحام شدید، مسافران برای پارک ماشین هایشان در پشت مرزها به مشکل برنخورند.

دکتر صادق زیباکلام در پایان گفت: در تمام نقاط دنیا اقدامات مقامات کشورها در جهت افزایش رفاه و آسایش مردمانشان است، اما مقامات جمهوری اسلامی فقط به دنبال بهره برداری سیاسی و منطقه ای از راهپیمایی اربعین هستند و بدبختانه حاضر نیستند کوچکترین گامی در جهت به وجود آوردن تسهیلات برای مردم کشورشان بردارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.