افزایش شدید بهای نفت در پی توافق اوپک

پنجشنبه, 11ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

daramad-nafti

در پی اولین توافق کارتل نفتی اوپک پس از ۸ سال برای کاهش تولید نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز بهای نفت خام در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافته است.

محمد بن صالح الساده، رئیس دوره ای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، گفت که این کاهش از اول ژانویه به اجرا گذاشته خواهد شد.

این تصمیم دو سال پس از شروع افت شدید قیمت ها گرفته می شود. قیمت ها در سال ۲۰۱۴ دو برابر رقم کنونی بود.

در پی این توافق بهای نفت خام برنت با ۱۰ درصد افزایش به ۵۱ دلار و ۹۴ سنت در بشکه رسید و نفت خام آمریکا با ۹ درصد افزایش به ۴۹ دلار و ۵۳ سنت رسید.

الساده گفت که علاوه بر کاهش تولید توسط اوپک، انتظار می رود کشورهای غیرعضو هم تولید خود را روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کم کنند.

او از این کشورها نام نبرد و فقط گفت روسیه آماده است تولید روزانه خود را ۳۰۰ هزار بشکه کم کند. این کشور هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

او گفت: “این توافق محصول حس مسئولیت کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیرعضو برای سلامت عمومی اقتصاد جهانی است.”

اعضای اوپک در ماه سپتامبر به تفاهمی اصولی برای کاهش تولید به میزان حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بودند. آن توافق به ایران اجازه می داد تولید خود را پس از لغو تحریم ها افزایش دهد.

اما اختلاف ها میان عربستان سعودی و ایران باعث تردید در مورد رسیدن به یک توافق نهایی شده بود.

سعودی ها، که بزرگترین تولید کننده نفت جهان هستند، تمایلی به تقبل بزرگترین سهم در کاهش تولید نداشتند. ایران هم استدلال می کرد که پس از سال ها تحریم هنوز فاصله زیادی با تولید معمول خود دارد.

با این حال در نشست روز چهارشنبه عربستان سعودی با کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز موافقت کرد که حدود ۴.۵ درصد کل تولید این کشور است.

به این ترتیب تولید عربستان به روزانه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

ایران در مقابل اجازه یافت تولید خود را کمی نسبت به سطح ماه اکتبر افزایش دهد.

تحلیلگران می گویند که این توافق به موافقت کشورهای غیرعضو اوپک بستگی دارد.

جان چرمن از آلفا انرژی گروپ در لندن به بی بی سی گفت: ” از نظر تکنیکی این توافق بدون موافقت کشورهای غیرعضو عملی نیست، بنابراین هنوز در مورد آن اطمینان کامل وجود ندارد.”

“بنابراین من فکر می کنم رسیدن به این نقطه هم تحسین برانگیز است، مثلا راضی کردن کشورهایی مثل ایران و عراق، اما روسیه ممکن است نظرش را در مورد محدود کردن تولید عوض کند.”

اسپنسر ولش، مدیر آی اچ اس انرژی، گفت که این توافق در کوتاه مدت بهای نفت را افزایش می دهد اما افزود: “اختلاف ها بر سر چگونگی سنجش میزان تولید میان اعضای اوپک ادامه خواهد یافت بنابراین نظارت بر این توافق دشوار خواهد بود.”

“صنعت نفت آمریکا (شامل شیل) از افزایش بها خوشحال خواهد بود و تولید در آمریکا به زودی افزایش خواهد یافت. اما به هرحال این اتفاقی بود که فارغ از توافق امروز اوپک هم می افتاد.”

اوپک روز ۹ دسامبر با تولیدکننده های غیرعضو جلسه خواهد داشت. نشست بعدی اعضای اوپک برای نظارت بر پیشرفت این توافق روز ۲۵ مه ۲۰۱۷ خواهد بود.
منبع: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.