مداخله نیروهای امنیتی و ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد پوینده و مختاری

شنبه, 13ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش‌ها مأمورین امنیتی از برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران، در امامزاده طاهر کرج جلوگیری و تعدادی از حاضران در این مراسم را بازداشت کرده‌اند.

بنا به دعوت کانون نویسندگان ایران قرار بود روز جمعه ۱۲ آذر، و در سالروز قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده به دست نیروهای وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، مراسمی در گورستان امامزاده طاهر شهر کرج و بر مزار این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای برگزارشود.

بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از نیروهای امنیتی با لباس شخصی به همراه تعدادی از مأموران نیروی انتظامی مسلح در ورودی گورستان امام‌زاده طاهر حضور داشته و مانع ورود کسانی شده‌اند که قصد شرکت در این مراسم را داشته‌اند.

در این زمینه زویا زرافشان، دختر ناصر زرافشان مقیم هلند، در گفت‌وگو با رادیو فردا به نقل از یک شاهد عینی گفت که نیروهای امنیتی به سمت افرادی که پس از ممانعت از حضورشان در کنار این گورستان جمع شده بودند، حمله کرده و با «تهدید و فحاشی» از آنان خواسته‌اند که متفرق شوند.

خانم زرافشان گفت که مأمورین همچنین به پای ناصر زرافشان، پدرش که پیش از این به دلیل یک تصادف چندین بار عمل شده بود، ضربه زده و او را بازداشت کرده‌اند.

به گفته خانم زرافشان، همچنین هشت نفر از مأموران مزدک زرافشان، برادر او را دستگیر کرده، او را روی زمین خوابانده و ضرب و شتم کرده‌اند، به گونه‌ای که صورت او «پر از خون» شده است.

او گفت که مأمورین امنیتی همچنین بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران و فاطمه سرحدی‌زاده، از افراد نزدیک به کانون نویسندگان ایران، را بازداشت کرده‌اند.

وب‌سایت هرانا نیز خبر داد که محمد مهدی‌پور شاعر، و رضا اکوانیان یکی از جوانان شرکت‌کننده در این مراسم دستگیر شده‌اند، و ناصر زرافشان و رضا اکوانیان پس از مدتی آزاد شده‌اند.

همچنین گزارش شده که بکتاش آبتین حین دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های مختاری و پوینده و دبیر کنونی کانون نویسندگان ایران، در جریان پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۸۰، به افشای اسرار دولتی متهم و در پی آن پنج و سال نیم زندانی شده بود.

در سال‌های گذشته نیز نیروهای امنیتی از برگزاری سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده از اعضای کانون نویسندگان ایران در آرامگاه آن‌ها در امامزاده طاهر کرج جلوگیری کرده بودند.

مأمورین امنیتی روز دوشنبه اول آذر نیز مانند سال‌های گذشته از ورود افراد به منزل فروهرها برای برگزاری مراسم هجدهمین سالگرد قتل آنها جلوگیری کرده بودند.

داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران، و همسرش، پروانه اسکندری مشهور به فروهر، اول آذر سال ۷۷ در منزلشان در تهران به وسیله ضربات چاقو به قتل رسیدند.

روز ۱۲ آذر همان سال محمد مختاری، نویسنده، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و روز ۱۸ آذر نیز محمدجعفر پوینده مترجم و از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران ناپدید شدند که پس از مدتی جسدشان پیدا شد.

وزارت اطلاعات ایران «عناصر خودسر» در این وزارتخانه را مسئول این چهار قتل که به قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای مشهور شد، اعلام کرد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.