بیم از تحمیل شرایط فوق امنیتی به زندانیان سنی‌مذهب زندان رجایی شهر

سه شنبه, 16ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

zendanian-suni-soni-sunny-300x191

زندانیان سنی‌مذهب در زندان رجائی شهر کرج در شرایط نامناسب و امنیتی نگهداری می‌شوند. این شرایط می‌تواند با بازگرداندن آن‌ها به سالن قبل، بدتر شده و فشارهای امنیتی جدیدی نیز بر این زندانیان اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان عقیدتی اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج در شرایط بحرانی در این زندان و این سالن به سر می برند و بیم آن می رود که با بازگرداندن این زندانیان به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان، محل سابق نگه‌داری زندانیان اعدام شده، فشارهای امنیتی جدیدتری بر آنها وارد شود.

این زندانیان در وضعیت فعلی و در محل نگه‌داری خود با مشکلات فراوانی از قبیل مشکل در ملاقات‌ها، تماس‌های تلفنی، رفتن به فروشگاه زندان، مشکل گرمایش سالن، آب و مسائلی به مانند آن روبرو هستند. هم‌چنین مشکلات دیگری مانند محرومیت از تمامی امتیازات چون مرخصی، آزادی مشروط، انتقال به زندان شهرستان محل اقامت و به طور کلی زندان در تبعید نیز مزید علت شده و شرایط را بر این زندانیان عقیدتی سخت تر کرده است.

هم‌چنین گزارش می‌شود، این دسته از زندانیان برای ملاقات‌های خود با خانواده هایشان نیز دچار مشکلات بسیاری هستند. خانواده های این دسته از زندانیان، عموما در سرما و در گرما و از راه‌های بسیار دور و شهرستان‌های مختلف کشور برای ملاقات زندانیان خود به زندان رجائی شهر می آیند. مدت ملاقات در چنین شرایطی نیز به مدت نیم ساعت (در هفته) و به صورت کابینی است. گفته می‌شود علاوه بر این، برخوردها و رفتارهای توهین آمیز مسئولین و نگهبانان زندان در برخورد با خانواده ها، رنج آن‌ها را دوچندان کرده است.

به گفته منابع هرانا پس از انتقال این زندانیان از بند پیشین ایشان به محل فعلی نگهداری آنها، سالن قبلی از سوی نیروهای امنیتی به تجهیزات و تاسیسات جدیدی مجهز شده که در صورت انتقال این زندانیان به این محل، این زندانیان در شرایط فوق امنیتی قرار خواهند گرفت. بنا بر گزارشهای واصله، با گذاشتن چندین در دو جداره آهنی در فاصله خروجی در بند تا هواخوری در میان این سالن (سالن ۱۰ بند ۴) و سالنهای ۱۱ و ۱۲ که در طبقات پائین آن قرار دارند، امکان این میسر شده است که ارتباط زندانیان این سالن با دنیای بیرون به طور کلی قطع شده و این زندانیان در این محل به طور کامل ایزوله شوند. علاوه بر این پنجره های این محل از درون و بیرون مجهز به فنس‌های آهنین شده است. نظارت در این سالن جدید به حدی شدید است که در هر اتاق دو عدد دوربین تعبیه شده و همچنین در خود سالن، آشپزخانه، حمام، راهرو و حتی توالت ها نیز دوربین نصب شده است که در نوع خود بی سابقه است.

خبرگزاری هرانا پیشتر گزارش داده بود که درحال حاضر حدود ۵۰ زندانی سنی‌مذهب در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند که با شروع فصل سرما در این سالن، وضعیت دشواری پیدا کرده اند.

در مورد سیستم گرمایشی این سالن گزارش شده بود که سیستم گرمایشی این سالن که قاعدتا باید رادیاتوری باشد صرفا به شکل لوله‌هایی که قرار است از داخل آن آب گرم عبور کند در آمده است، سیستمی که با توجه به عدم راه اندازی کامل موتورخانه تاثیری در گرمایش این سالن ندارد، این مشکل به دلیل نسبتا متروکه بودن بند و وجود درها و پنجره‌های کهنه و غیر استاندارد بصورت مضاعف به دشواری های زندانیان افزوده است و از سوی دیگر، نه تنها مسئولین زندان اجازه خرید وسایل گرمایشی توسط زندانیان را نمی‌دهند، بلکه پیش‌ از این در بازرسی‌های گارد زندان، دو شوفاژ برقی متعلق به زندانیان ضبط شده است.

لازم به ذکر است در این سالن چندین زندانی بیمار نیز نگهداری می‌شوند که از بیماری‌های کلیه، دیسک و لگن رنج می برند و با توجه به مشکل سرما، تحمل حبس برای آن‌ها بسیار دشوارتر از دیگر زندانیان شده است.

گفتنی است که خبرگزاری هرانا در شهریور ماه سال جاری نیز گزارشی از وضعیت ۵۱ زندانی سنی‌مذهب محبوس در زندان رجائی شهر را منتشر کرده بود.

لازم به یادآوری است، در روز “دوشنبه سیاه” زندان رجایی‌شهر، مورخ ۱۱ مردادماه سال جاری با یورش بی سابقه گارد سیاهپوش این زندان تعداد ۳۷ زندانی سنی‌مذهب محکوم به اعدام ساکن در سالن ۱۰ این زندان با دستبند-پابند و چشم بند با تدابیر شدید امنیتی به سلول انفرادی منتقل شدند و بر اساس اعلام مقامات قضایی حکم اعدام دست کم ۲۰ نفر و بر اساس گزارش منابع غیررسمی تا ٢۵ نفراز آنها اجرا شد.

یکی از منابع مطلع در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “بعد از اعدام این ۲۵ نفر سایر زندانیان عقیدتی که در اعتراض به این اعدام و نگهداشتن  ۱۲ زندانی حبسی که در سالن قبلی بودن و همراه اعدامیها به سلولهای انفرادی انتقال داده شده بودن و برگردندان انها به سالن ۲۱ دست به اعتصاب زدند. چند روز بعد از اعتصاب، نیروهای وزارت اطلاعات به همراه گارد ضد شورشی که از قزل حصار آورده بودند تمام این بچه های که در حالت اعتصاب و ضعف قرار داشتن را دست بند و پابند و چشم بند زده به حیاط بزرگی که در نزدیکی حفاظت قرار دارد بمدت ۷ ساعت زیر آفتاب داغ گذاشتن و تمام بند را زیر و رو کرده و هر چه دم دستشان رسیده بود، اعم از شوفاژ برقی، هندزفری، هدفون، عطر، مرجع و قلم قرآنی، کارت تلفن و شماره تلفن،ساعت و انگشتر را با خودشان برده بودند و این زندانیان خیلی مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفتند.”

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در همان زمان با صدور بیانیه ای با تاکید بر «ادامه تفکر خالقان تابستان ۶۷» نسبت به اعدام دسته جمعی حداقل ۲۰ زندانی سنی‌مذهب زندان رجایی شهر کرج واکنش نشان داد. این سازمان با محکوم کردن اعدام های صورت گرفته، قربانیان را محروم از یک دادرسی عادلانه دانست و پیامدهای اعدام این زندانیان را برای ثبات و امنیت جامعه مضر خواند. هم‌چنین ۲۴۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای اعدام دسته جمعی این زندانیان را محکوم کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.