تداوم ابراز نگرانی از محتوای اینترنت و آزادی در فضای مجازی

پنجشنبه, 18ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

در ادامه ابراز نگرانی روحانیون سرشناس و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از محتوای فضای مجازی، ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه، اینترنت را «منجلاب‌ بسیار متعفن و خطرناکی» برای جوانان خواند.

در همین حال دادستان کل کشور نیز روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، با اشاره به تشکیل «معاونت رصد فضای مجازی» در دادستانی استان‌های ایران گفت که در شبکه‌های اجتماعی «مباحث و مطالب ضد دینی و ضد اخلاقی منتشر می‌شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، با تأکید بر این که جوانان «در خطر زیادی هستند»، افزود که «فضای مجازی منجلاب‌های بسیار متعفن و خطرناکی برای جوانان است».

این مرجع تقلید شیعه با تاکید بر استفاده از «فضای مجازی خوب» گفت که «در حال حاضر فضای مجازی خوب کم است».

شبکه‌های اجتماعی در ایران با وجود محدودیت‌‌های فراوان و فیلترینگ به یکی از اصلی‌ترین ابزار ارتباطی و فضای باز برای فعالیت‌های گوناگون مردم تبدیل شده و دامنه استفاده از این امکانات در ایران روزبه روز نیز رو به افزایش است.

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول، در حال حاضر ۸۵ درصد ایرانیان به اینترنت موبایل دسترسی دارند و در ایران ۴۶ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که ۲۹ میلیون نفر از آنها جوان هستند.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی از روحانیون سرشناس خواستار محدودیت بیشتر برای استفاده از اینترنت در ایران هستند.

در همین حال محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز ۱۶ آذر از عملکرد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و وزارت ارشاد در برخورد نکردن با به گفته او «شبکه‌های ضد دین» انتقاد کرده بود.

وی گفته بود: «مرگ بر این آزادی که همه چیز را به نابودی می‌کشاند٬ این آزادی نیست، بلکه کمال اسارت است.»

آقای منتظری روز پنج‌شنبه نیز با اشاره به «رصد فضای مجازی» در دادستانی کل کشور افزود: «در استان ها معاونتی به نام رصد فضای مجازی ایجاد شده و از مردم انتظار داریم برای ارتقای امنیت اخلاقی در جامعه با ما همکاری کنند.»

وی با اشاره به «آلودگی فضای مجازی» افزود: «در شبکه های اجتماعی مباحث و مطالب ضد دینی و ضد اخلاقی منتشر می شود و دشمن عملا اعتقادات دینی ما را هدف قرار داده است.»

روز ۱۴ آذر نیز محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، با انتقاد از رواج «تله‌‌سکس و سکس اینترنتی» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مدعی شده بود که در حال حاضر «میلیون‌ها سایت در راستای ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن» فعالیت می‌کنند.

پیش از او هم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با انتقاد از «ولنگاری» در فضای مجازی از قوه قضاییه خواسته بود که با این گونه رفتارها در فضای اینترنت برخورد شود.

در همین حال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز دوشنبه، ۱۵ آذر، از مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی خبر داد که بر اساس آن، کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی که بیش از پنج هزار عضو دارند، باید مجوز دریافت کنند.

دولت حسن روحانی پیش از این بارها اعلام کرده است که خواستار مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه سیاست «فیلترینگ هوشمند» را در مورد آنها اجرا می‌کند.

موضوع فیلترینگ و توقیف مطبوعات در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.