بهاییان گلستان از اتهام ارتباط با دولت اسراییل تبرئه شدند

جمعه, 19ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، ۲۴ شهروند بهایی که در دادگاه انقلاب به اتهام ارتباط با دولت متخاصم به حبس از دو تا پنح سال محکوم شده بودند را از این اتهام تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از عدالت برای ایران، ۳۲ شهروند بهایی ساکن شهرهای مختلف استان گلستان از مهرماه ۱۳۹۱ و طی یک پروژه یک ساله به بهانه معاشرت با مسلمانان و تبلیغ بهاییت، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و زیر شکنجه‌های شدید فیزیکی و روانی برای پذیرفتن اتهامات خود قرار گرفتند. هشت تن از آنان با محکومیت به حبس‌های ۵ تا ۱۰ سال، در حال گذراندن حبس خود در زندان رجایی شهر هستند و ۲۴ تن دیگر که توسط دادگاه انقلاب گرگان به حبس‌های ۶ تا ۱۱ سال محکوم شده‌بودند.

دادگاه تجدیدنظر با شکستن رای دادگاه انقلاب، اعلام کرده که دفاعیات این ۲۴ نفر را در این مورد که ارتباط آنها با بیت العدل (مرکز جامعه جهانی بهاییت) تنها برای گرفتن پاسخ سئوالات مذهبی بوده و رابطه ای با دولت اسراییل که به عنوان دولت در حال جنگ با ایران شناخته می شود نداشته‌اند، می پذیرد. قضات این شعبه در رای خود آورده‌اند: “در خصوص ارتباط با دول متخاصم، شاید افراد گروه جهت مفاهیم تبلیغی و یا کنترل و مدیریت گروه سفرهایی به کشورهای دیگر داشتند ولی ارتباطی به عنوان جاسوسی یا ضربه به دولت اسلامی با دول متخاصم نداشتند و دلیلی هم در این قسمت از اتهام ارائه نشده است. لذا … در این قسمت، حکم به برائت همه معترضان در اتهام ارتباط با دول متخاصم صادر می‌گردد.”

با این همه، شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، همچنان جمع شدن بهاییان برای صحبت پیرامون مسائل دینی خود را به عنوان عضویت در تشکیلاتی با هدف برهم زدن امنیت ملی و پاسخ به سئوالات مسلمانان درباره دین بهایی را به عنوان تبلیغ علیه نظام اسلامی جرم شناخته و در مجموع، ۲۳ نفر از ۲۴ بهایی استان گلستان را به ۴۸ سال و نیم حبس محکوم کرده است. اما پرونده تینا موهبتی به دلیل اینکه در زمان بازداشت، زیر ۱۸ سال سن داشته، همچنان باز است و حکم نه سال زندان او که توسط دادگاه انقلاب صادر شده بود، تایید نشده‌است.

در پی اعلام محکومیت ۲۴ بهایی استان گلستان به مجموعا ۱۹۳ سال حبس، ده نهاد حقوق بشری در نامه ای به مقامات اروپایی، نسبت به تایید مجازات‌های طولانی مدت بهاییان دردادگاه تجدیدنظر ابراز نگرانی کرده بودند.

در نامه مشترک نهادهای حقوق بشری که به امضای عدالت برای ایران نیز رسیده بود، تاکید شده که پرونده بهاییان گلستان، بزرگترین دستگیری دسته جمعی بهاییان در ۱۰ سال گذشته بوده و از حیث شدت شکنجه‌‌ای که در بازجویی‌ها اعمال شده کم‌نظیر است.

در پی انعکاس گسترده رسانه‌ای اعتراض به احکام صادره برای بهاییان گلستان، هادی هاشمیان، رئیس دادگستری این استان گلستان به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته بود: “برخی رسانه‌های بیگانه که موضع ضد ایرانی آنها برای همه جهانیان مشخص است تلاش می‌کنند با برجسته‌سازی و تکرار خبرهای جهت‌دار در حمایت از بهائیان محکوم شده بر نحوه صدور رای در دادگاه تجدید نظر به نفع متهمان تاثیر بگذارند…. و از این فرصت برای فشار و صدور رای به نفع آنها استفاده می‌کنند.”

با اینکه گروهی از بازداشت‌شدگان این پرونده پیشتر در نامه‌هایی به رییس دادگستری سابق استان گلستان، امام جمعه گرگان،‌ استاندار گلستان و شورای تامین امنیت استان گلستان با شرح شکنجه‌های اعمال شده بر آنها و موارد نقض قانون در روند بازداشت، بازجویی و محاکمه، خواستار اقدام برای پیگیری عادلانه این پرونده در دادگاه تجدیدنظر و صدور حکم برائت شده بودند، دادگاه تجدیدنظر استان گلستان در رای خود هیچ اشاره‌ای به لزوم تحقیق درباره این شکنجه‌ها نشده‌است و آمران و عاملان بازداشت غیرقانونی و شکنجه ده‌ها بهایی استان گلستان همچنان مصون از پیگرد باقی مانده‌اند.

شعبه دوم تجدیدنظر استان گلستان در حالی رای به تبرئه بهاییان این استان از ارتباط با دولت متخاصم و جاسوسی برای اسراییل می دهد که در حال حاضر تعداد زیادی از بهاییان در سراسر ایران به این اتهام در زندان به سر می‌برند. در مورد تمامی آنان ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با بیت العدل (مرکز جامعه جهانی بهایی) به عنوان دلیل محکومیت به ارتباط با دولت متخاصم یا جاسوسی شناخته شده است. به عنوان مثال، سیامک صدری، فرهاد اقبالی، فرهاد فهندژ، فرهمند ثنائی، فواد فهندژ، پیام مرکزی، کمال کاشانی و کوروش زیاری، هشت بهایی دیگر اهل استان گلستان هستند که در همین پرونده و در سال ۱۳۹۱ دستگیر شده اما در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام ارتباط با دولت اسراییل به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده اند و هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در حال گذراندن مدت محکومیت خود هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.