اوباما: دست سوریه، ایران و روسیه به خون آغشته است

شنبه, 27ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفته است که دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و حامیان آن، ایران و روسیه، مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب هستند.

همزمان گزارش شد که وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در تلاش برای حل بحران حلب “۱۳ بار” با همتای ایرانی اش صحبت کرده است.

آقای اوباما در آخرین کنفرانس خبری خود پیش از پایان سال گفت: “کل جهان از تهاجم وحشیانه رژیم سوریه و متحدان روسی و ایرانی آن در شهر حلب وحشتزده است” و افزود که “آنها مسئول این فجایع هستند و دستشان به خون (این مردم) آغشته است.”

او این سوال را مطرح کرد که گاهی مطمئن نیست آمریکا به اندازه کافی برای متوقف کردن جنگ داخلی سوریه تلاش کرده است یا نه با این حال می گوید که هرگز راه حلی واقع بینانه برای جلوگیری از خشونت ها در سوریه پیدا نشده است.

آقای اوباما که ریاست جمهوری او ماه آینده پایان می یابد خواستار استقرار ناظران بی طرف برای زیر نظر گرفتن تلاش های تخلیه حلب از غیرنظامیان شد.

او به بشار اسد که کشورش برای ۵ سال درگیر جنگ داخلی بوده گفت که قادر نخواهد بود “با کشتار به مشروعیت برسد.”

همزمان جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است: “مطلقا هیچ توجیهی برای بی رحمی وحشیانه رژیم (سوریه) و متحدان روسی و ایرانی آن علیه غیرنظامیان طی هفته های اخیر یا در واقع چند سال اخیر وجود ندارد.”

او افزود: “ما شاهد بروز احساسات افسارگسیخته فرقه ای هستیم. کاری که رژیم اسد می کند کمتر از یک قتل عام نیست.”

“مترادف جهنم”

کلیه تلاش ها برای میانجیگری آتش بس در سوریه با شکست مواجه شده است و اکنون روسیه در همکاری با ترکیه طرحی را برای تخلیه آخرین بخش های حلب که تحت کنترل شورشیان بوده دنبال می کند.

دولت سوریه روز جمعه این عملیات را معلق کرد. هزاران غیرنظامی و شورشی در این بخش های حلب باقی مانده اند و بیم خونریزی شدید می رود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد که حلب “مترادف جهنم” است و طرف ها را ترغیب کرد همه گام های لازم برای از سرگیری ایمن فرآیند تخلیه را بردارند.

مقام های ارشد آمریکایی از جمله جان کری وزیر خارجه این کشور و سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل علیه انجام قتل عامی از نوع سربرنیتسا به دولت بشار اسد هشدار داده اند.

آنها همچنین اخطار دادند که شکست شورشیان در حلب پایان جنگ نخواهد بود بلکه به افراط گرایی در میان مخالفان دامن خواهد زد.

همزمان یک منبع دیپلماتیک ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است که مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه روز جمعه “۱۳ بار” با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در باره اوضاع حلب صحبت کرده است.

این پس از قطع برنامه تخلیه حلب از غیرنظامیان و شورشیان بود که پنجشنبه شروع شده بود.

دولت بشار اسد صبح جمعه شورشیان را به نقض این طرح شکننده متهم کرد و آن را معلق کرد.

ترکیه اکنون در تلاش است این طرح را احیا کند.

مخالفان سوری دولت را متهم کرده اند در تلاش برای تضمین تخلیه ساکنان از فوعه و کفریا دو روستای تحت محاصره شورشیان در شمال غربی سوریه چنین کرده است.

گزارش شده است که دولت سوریه و ایران تلاش دارند تخلیه مردم از این دو روستا را به تخلیه مردم از حلب گره بزنند.

دیدبان حقوق بشر ترکیه هم گفت که به نظر می رسد تعلیق این برنامه به دو روستای مزبور مربوط است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه از همه طرف ها خواست به طرح حلب احترام بگذارند.

از اوایل سال ۲۰۱۱ با شروع اعتراضات عمومی علیه حکومت آقای اسد که با سرکوب خونین مواجه شد و به جنگ داخلی کشید بیش از ۳۱۰ هزار نفر کشته شده اند.

این جنگ همچنین نیمی از جمعیت سوریه را از خانه هایشان رانده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.