رکورد ۵۰ دلاری برای نفت ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶

یکشنبه, 28ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

خبرگزاری مهر از افزایش قیمت نفت ایران به بالای ۵۰ دلار برای اولین بار طی سال جاری میلادی خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید که «برای نخستین بار از ابتدای سال ۲۰۱۶ قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران با ثبت جهش قیمتی بیش از چهار دلار از مرز ۵۰ دلار عبور کرد تا یک رکورد جدید قیمتی به ثبت برسد».

عمدتاً نفت ایران را بر اساس دو نوع درجه‌بندی می‌کنند: نفت سنگین و نفت سبک.

مهر بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران می‌نویسد که قیمت نفت صادراتی سبک ایران به محدوده ۵۰ دلار و ۸۵ سنت و قیمت نفت سنگین ایران به ۴۹ دلار و ۶۸ سنت رسیده است.

این ارقام به طور متوسط در سال جاری به ترتیب کمی بالاتر از ۳۸ دلار و ۴۰ دلار بوده که نسبت به سال گذشته میلادی حدود ۱۰ دلار کاهش نشان می‌دهد.

گزارش خود اوپک نیز که تنها تا ۲۵ آذرماه به روزرسانی شده، حاکی است که برای اولین بار از دوم دسامبر سال جاری (۱۶ روز پیش) قیمت نفت اوپک به بالای ۵۰ دلار رسید و حتی در ۲۲ آذر، به بالای ۵۳ دلار نیز اوج گرفت اما دوباره کاهش یافت و در ۲۵ آذرماه حدود ۵۱ دلار بوده است.

قیمت نفت اوپک از بالای ۱۰۵ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ به زیر ۲۵ دلار در ابتدای سال جاری رسید، اما دوباره با افت و خیزهایی در مجموع حدود دو برابر افزایش یافت.


نمودار بالا بر اساس آمارهای رسمی اوپک نشان می‌دهد که قیمت نفت از سال ۲۰۰۳، دو سال قبل از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تا سال ۲۰۰۸ که بازارهای جهانی با نفت مازاد بر مصرف مواجه شد، با شیب تندی رو به افزایش بوده است.

در همان سال بلافاصه اوپک توافق کرد که تولید خود را کاهش دهد و قیمت نفت دوباره از سال ۲۰۰۹ تا نیمه اول ۲۰۱۴ روز به افزایش نهاد.

در نیمه دوم سال ۲۰۱۴، دوباره حجم عظیمی از نفت مازاد بر مصرف راهی بازار شد و قیمت نفت را به شدت کاهش داد. این بار، اوپک بعد از بیش از دو سال تعلل، نهایتاً توافق کرد که تولید خود را کاهش دهد، و این کاهش از ژانویه سال آینده اعمال خواهد شد.

در این میان قیمت نفت‌های شاخص برنت دریای شمال و وست تگزاس آمریکا در روز یکشنبه ۲۸ آذرماه، دوباره نسبت به روز گذشته افزایشی دو درصدی داشته و به ترتیب نفت برنت به ۵۵ دلار و ۲۲ سنت و نفت آمریکا به ۵۱ دلار و ۹۰ سنت معامله می‌شود.

کشورهای عضو اوپک ۳۰ نوامبر سال جاری توافق کردند که تولید خود را از ژانویه سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و به رقم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسانند.

۱۲ کشور غیر عضو اوپک نیز ۱۰ روز بعد متعهد شدند که تولید روزانه خود را ۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند.

این اقدامات به اوج گرفتن قیمت نفت طی ۱۸ روز گذشته منجر شد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.