انجماد ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان در بانک‌های ایران

سه شنبه, 30ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه ۲۹ آذر نوشت که بر اساس اعلام بانک مرکزی، بدهی دولت به سیستم بانکی کشور ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این خبرگزاری در مورد تأثیر این بدهی بر انجماد و غیرقابل دسترس شدن دارایی‌ها در یانک‌های ایران می‌نویسد که دارایی منجمد بانک‌ها از بخش‌هایی مثل طلب بانک‌ها از دولت، سرمایه‌‍‌های بلوکه شده سیستم بانکی در بخش‌هایی همچون ساختمان و بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها تشکیل شده است.

این گزارش می‌افزاید که مسئله بحران دارایی‌های منجمد در بانک‌های کشور به مرزی رسیده که حتی با پرداخت کل بدهی دولت بر طرف نخواهد شد.

بر اساس جداول اقتصاد کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی، دارایی‌های منجمد در بانک‌های ایران هم‌اکنون به رقمی نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان رسیده و بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی حدود ۴۵ درصد دارایی‌های بانکی به شکل منجمد درآمده است.

این در حالی است که بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در پایان مهر ماه سال جاری رقم ۲۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

بنا بر گزارش تسنیم، بدهی دولت به بانک‌ها (رقم ۱۷۳ هزار میلیارد تومان) رشد ۲۰ درصدی و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک‌ها (با رقم ۳۰هزار میلیارد تومان) رشد ۲درصدی داشته است.

رقم ۱۷۳ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک‌ها تنها ۱۷ درصد از کل دارایی‌های منجمد سیستم بانکی را تشکیل می‌دهد که حتی اگر تمام این بدهی از سوی دولت تسویه شود باز هم حدود ۸۰ درصد از دارایی‌های بانکی با مشکل مواجه است و همچنان امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

بحران دارایی‌های منجمد در بانک‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ولی‌الله سیف در نشستی که تیرماه برگزار شد تأکید کرده بود: «توقعات و انتظارات مضاعف از نظام بانکی باعث شده که صورت‌های مالی تحلیل رفته و پایه سرمایه بانک‌ها کاهش یافته و مطالبات از دولت زیاد شود. در نتیجه ۴۵ الی ۵۰ درصد دارایی نظام بانکی منجمد شده است».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرده بود که «در گذشته، دولت بدون در نظر گرفتن شرایط از منابع بانکی برداشت می‌کرد و این امر اکنون به مطالبات انباشته شده، بدل شده است».

گزارش‌ها حاکی از تأثیر منفی انجماد دارایی بانک‌ها بر جریان وام‌ها و پروژه‌های دولتی است و ولی‌الله سیف حدود پنج ماه پیش تأکید کرده بود در صورتی که دولت اقدام مؤثری برای ساماندهی بدهی‌های خود به انجام نرساند، تداوم و حتی تشدید وضعیت رکود نیز دور از انتظار نخواهد بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.