علت افزایش بیکاری از نظر مشاور اقتصادی رئیس جمهور

سه شنبه, 7ام دی, 1395
اندازه قلم متن

برابر تازه گزارش مرکز آمار میزان بیکاری در تابستان امسال به نسبت سال پیش نزدیک دو درصد افزایش یافته است. مشاور اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید این بیکاری ریشه در عملکرد دولت قبلی دارد.

مسعود نیلی: از سال ۸۴ تا ۹۰ حدود ۸۴۵ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمد اما کار خاصی برای ایجاد اشتغال انجام نشد.

وضعیت اشتغال در تابستان سال ۹۵ موضوع یکی از تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران است که خلاصه آن سه‌شنبه، هفتم دی ماه در برخی رسانه‌های داخلی انتشار یافت.

بر اساس این گزارش میزان بیکاری که در تابستان سال پیش اندکی کمتر از ۱۱ درصد بود در سه ماهه دوم امسال به ۱۲ و ۷ دهم درصد افزایش یافت.

داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که بیکاری در نقاط شهری، میان زنان و در بین گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله بسیار بیشتر از میانگین عمومی است.

در تابستان امسال متوسط میزان مشارکت اقتصادی نزدیک به ۴۰ و نیم درصد بوده که در آن سهم مردان نزدیک به ۶۵ درصد و اشتغال زنان اندکی کمتر از ۱۶ درصد بوده است.

بیکاری زنان دو برابر مردان

در سه ماهه دوم سال جاری ۱۰ و ۴ دهم درصد از جمعیت فعال مردان بیکار بوده‌اند و میزان بیکاری در میان زنان بیش از دو برابر این رقم (۲۱ و ۸ دهم درصد) بوده است.

یافته‌های مرکز آمار حاکی است که بیکاری در تابستان به نسبت فصل اول سال نیز حدود ۴ دهم درصد بیشتر شده است.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی به بیان دیدگاه‌های خود درباره وضعیت اشتغال و ناکامی دولت یازدهم در کاهش موثر بیکاری پرداخت.

او رشد جمعیت در دهه ۶۰، مشکلات اقتصادی و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را سه عامل اصلی وجود یک میلیون جوان بیکار خواند و گفت: «روند توسعه کشور همپای گسترش آموزش عالی نبوده است و نباید نسبت دانشجو به جمعیت کشور این قدر بالا باشد.»

نیلی معتقد است زمینه رشد بیکاری را باید از سه دهه پیش و در زمانی بررسی کرد که ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان قاعده هرم سنی جمعیت را تشکیل می‌دادند.

رشد و تغییر ترکیب جمعیت

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، مشاور اقتصادی رئیس جمهور می‌گوید این بخش از جمعیت یک دهه بعد به سن نوجوانی رسید به طوری که در سال ۷۵ شمار دانش‌آموزان ایران نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بود و آموزش و پرورش با مشکلات زیادی روبرو شد.

این اقتصاددان می‌افزاید که در سال ۸۵ تعداد زیادی از این گروه سنی جذب سیستم آموزش عالی شدند و از راه یافتن به بازار کار و اشتغال بازماندند.

او خاطر نشان کرد که اقتصاد کشور می‌بایست سالانه ۶۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد تا هنگامی که این گروه به سن اشتغال می‌رسند، کشور آمادگی پذیرش بیکاران را داشته باشد.

به باور مشاور اقتصادی رئیس جمهور، عدم اشتغال‌زایی متناسب با رشد جمعیت باعث شد که از سال ۸۵ جوانان تحصیل‌کرده بیکار به جمعیتی که در سال‌های قبل جذب بازار کار نشدند افزوده شد.

گلایه از منتقدان

مسعود نیلی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عملکرد دولت‌های نهم و دهم گفت از سال ۸۴ تا ۹۰ حدود ۸۴۵ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمد اما کار خاصی برای ایجاد اشتغال انجام نشد.

او تصریح کرد که گسترش مراکز آموزش عالی در این دوره ورود جوانان متقاضی به بازار کار را به تعویق انداخت و باعث شد یک‌باره حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل بیکار به خیل بیکاران اضافه شوند.

افزایش شمار بیکاران، دولت حسن روحانی را که اشتغال‌زایی یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش بود با انتقاد فراوان رو برو کرده است؛ گرچه مسئولان در هر فرصتی تاکید می‌کنند که این امر حاصل سیاست‌های اشتباه دولت‌های قبلی است و بهبود اوضاع به زمان بیشتری نیاز دارد.

معضل کسانی که کار دارند اما دستمزد ندارند

وزیر کار و امور اجتماعی، علی ربیعی مهر ماه دو سال پیش نسبت به جهش شمار بیکاران در ایران هشدار داد و تاکید کرد که اگر رشد اقتصادی به هفت درصد در سال نرسد “از مهار بیکاری عاجز خواهیم بود”.

منابع رسمی رشد اقتصادی در سال گذشته را حداکثر یک درصد اعلام کرده‌اند. امسال ظاهرا وضعیت اقتصادی بسیار بهتر شده اما شغل‌های ایجاد شده جوابگوی سال‌های رکود نیست.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه در نشستی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد ضمن گلایه از منتقدان گفت: «امسال تورم به ۷ و ۲ دهم درصد در آذر ماه و رشد اقتصادی به ۶ و ۴ دهم درصد رسیده و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده اما عده‌ای می‌گویند در جیب مردم تاثیر نداشته ااست.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.