احمد جنتی رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری شد

پنجشنبه, 9ام دی, 1395
اندازه قلم متن

سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه هشتم دیماه گفته است که نخستین جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار و در این جلسه احمد جنتی به عنوان رئیس این هیات انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی همچنین گفته است که در جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری وی به عنوان سخنگوی این هیات انتخاب شده است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده است: در ادامه این جلسه نیز اعضای هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در ۱۵ استان انتخاب شدند.

احمد جنتی در اسفند سال ۱۳۵۸ با حکم آیت‌الله روح‌الله خمینی به عضویت این شورا منصوب شد و باسابقه‌ترین عضو شورای نگهبان است. وی از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبیری شورای نگهبان را برعهده داشته است.

براساس اصل نود نهم قانون اساسی ایران، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد. این نظارات شامل تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

فعالان سیاسی در ایران طی سال های اخیر به شدت از نقض «موضع بی طرفی» شورای نگهبان و به ویژه احمد جنتی، دبیر این شورا، در انتخابات ها انتقاد کرده اند.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، مهدی کروبی حمایت علنی احمد جنتی از محمود احمدی نژاد را «تخلف آشکار از جایگاه قانونی» دانسته بود.

جنتی که از حامیان سرسخت آقای احمدی نژاد به شمار می رفت پیشتر در مناسبت های مختلف به ستایش از «رویکرد ارزشی» محمود احمدی نژاد پرداخته بود. وی حتی روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ را ناشی از «اشک، نذر و نیاز» و «توسل به خدا» دانسته است.

انتخابات الکترونیکی

عباسعلی کدخدایی در ادامه با اشاره به برگزاری آخرین جلسات این شورا و وزارت کشور گفت: درهفته جاری جلسات کار‌شناسی دیگری بین کار‌شناسان شورای نگهبان و کار‌شناسان وزارت کشور حول محور بحث‌های الکترونیکی (ماشینی) شدن انتخابات برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزوده: قبلا شورای نگهبان نکاتی را اعلام کرده و بحث احراز هویت را با قید تامین شرایط و اقتضائات امنیتی پذیرفته بود و این جلسات در ارتباط با ادامه کار این هیات‌ها تشکیل شده است و امیدواریم به نتایجی برسیم و نتایج را در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح و گزارش آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.

عباسعلی کدخدایی درباره اینکه آیا با مجلس که نظارت بر انتخابات شورا‌ها را برعهده دارد جلسه خواهید داشت و آیا ضرورتی دارد یا خیر؟ گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از جهت نظارتی هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارد و نظارت آن برعهده مجلس است و طبیعتا ارتباطات بین دوستان مجلس و وزارت کشور خواهد بود.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار خواهند شد.

وزیر کشور نیز روز دوشنبه اعضای ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره مجلس شورای اسلامی را منصوب کرد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.