معاون پژوهشی وزارت علوم از سهم دانشگاههای وزارت علوم از سرقت علمی خبر داد

جمعه, 10ام دی, 1395
اندازه قلم متن

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تعداد ۳۹۸ نفر از دانشگاهیان کشور در تولید مقالات رد شده از سوی نیچر مشارکت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمامی متخلفان در تولید ۵۸ مقاله رد شده از سوی مؤسسه نیچر شناسایی شده‌اند و پرونده‌های آنها در حال بررسی است، گفت: در تولید ۵۸ مقاله اعلام شده از سوی این مؤسسه ۳۹۸ نفر از دانشگاهیان کشور مشارکت داشته‌اند.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده از مجموع نویسندگان ۵۸ مقاله اعلامی از سوی نیچر، تعداد ۳۹۸ نفر مشارکت کردند که از این تعداد ۲۲ نفر از وزارت علوم، ۳۰ نفر از وزارت بهداشت و ۶ نفر از دانشگاه آزاد به عنوان نویسندگان مسئول بوده‌اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: تعداد نویسندگان همکار مربوط به وزارت علوم ۱۱۶ نفر، وزارت بهداشت ۱۶۴ نفر و دانشگاه آزاد ۶ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه پرونده افراد متخلف و میزان نقش افراد به واسطه تخلف آنها در حال بررسی است و ما پیگیر این موضوع از سوی دانشگاه‌ها هستیم، گفت: احکام این افراد به زودی صادر می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه بیشترین تخلفات صورت گرفته مربوط به یک دانشجوی دانشگاه تهران بوده است، تأکید کرد: به طور مثال پس از بررسی کامل پرونده این فرد، حکم ابطال مدرک تحصیلی برای وی صادر خواهد شد.

احمدی در خصوص تخلفات صورت گرفته در ۵۸ مقاله اعلامی مؤسسه نیچر گفت: تغییر نام نویسنده از زمان ویراستاری تا زمان انتشار را می‌توان یکی از تخلفات صورت گرفته در این مرحله عنوان کرد.

وی تأکید کرد: به طور مثال در این مقالات، آدرس‌های ایمیل جعلی و تقلبی برای داوری مقالات اعلام شده و مقالات به صورت جعلی داوری شده‌اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه در لیست افراد متخلف در ۵۸ مقاله نیچر، افراد سرشناس وجود ندارد، گفت: لیست افراد مرتبط با این پرونده‌ها به طور کامل تدوین شده و اغلب افرادی در این لیست هستند که دارای H INDEXهای پایینی قرار دارند.

احمدی در خصوص برخورد با متخلفان نیز گفت: مدارک تحصیلی افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند نیز ابطال خواهد شد.

وی با بیان اینکه گزارش مشترکی از سوی وزارت علوم و بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است، خاطرنشان کرد: جامعه علمی کشور بسیار از نظر تخلفات علمی، درصد پایینی دارند؛ این در حالی است که در تمام دنیا ممکن است در کشورها شاهد تخلفات علمی باشیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: به طور مثال طبق آمارهای جهانی اعلام شده، کشور ژاپن با ۶ درصد، عربستان با ۱۳ درصد و آمریکا با ۵ درصد با تخلفات علمی مواجه هستند.

احمدی تأکید کرد: مجله نیچر گزارشی در خصوص کشورهای کره و چین نیز ارائه کرده است و بر اساس آن، این کشورها نیز دارای تقلب علمی بوده‌اند.

وی عنوان کرد: پس از انتشار گزارش از سوی مؤسسه نیچر در خصوص تقلبات علمی، دانشمندان ایرانی اعتراضاتی به این نشریه داشته‌اند و این نشریه نیز گزارشات دیگری در خصوص وضعیت علمی ایران منتشر کرد که بر اساس این گزارش ایران جزو کشورهای ارزشمند در زمینه تولید علم و اعتبارات علمی بوده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: با توجه به اینکه تقلبات علمی در همه دنیا وجود دارد، بنابراین باید در تمامی کشورها از جمله ایران با موضوع تقلب علمی برخورد شود و ما نیز به عنوان متولیان علم و فناوری کشور، سعی داریم با این جرائم برخورد کنیم.

زهرا ساختمانیان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.