لاریجانی: بابک زنجانی گفته میلیاردها تومان به انتخابات ریاست جمهوری کمک کرده است

دوشنبه, 13ام دی, 1395
اندازه قلم متن

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران با لحنی تند به انتقاد مقام‌های دولتی از جمله رئیس جمهور ایران به روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی واکنش نشان داده و در پاسخ به سوال حسن روحانی درباره سرنوشت پول‌های این پرونده این سوال را مطرح کرده که “پول‌های نهاد ریاست جمهوری کجا خرج می‌شود”.

آقای لاریجانی امروز دوشنبه (۱۳ دی) در دیدار با مسئولان عالی قضایی گفت تاخیر در رسیدگی به تخلفات مقامات مسئول، به این علت است که اولویت اصلی بازگرداندن اموال بوده است.

رییس قوه قضائیه ایران همچنین خبر داده است که وزرای سابق و دیگر مقاماتی که با پرونده بابک زنجانی مرتبط بوده‌اند، تبرئه نشده‌اند، برایشان قرار منع تعقیب صادر نشده و پرونده‌شان هنوز باز است.

او اتهام پرده‌پوشی در پرونده آقای زنجانی را رد کرد و گفت این قوه تلاش کرده “حرمت برخی” را حفظ کند چون آقای زنجانی در جریان بازجویی‌ها “خیلی مطالب” گفته است.

آقای لاریجانی از بابک زنجانی نقل کرده که این متهم “میلیاردها تومان به انتخابات رئیس جمهور کمک کرده است”. با وجود این رئیس قوه قضاییه ایران تاکید کرده است که سخنان بابک زنجانی را مطابق واقعیت نمی‌داند و افزوده “اگر می خواستیم رسیدگی کنیم باید همه کسانی را که مرتبط بودند احضار می کردیم.”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هفته گذشته با انتقاد از روند بررسی پرونده بابک زنجانی این سوال را مطرح کرده بود که این متهم “به کجا وصل بوده چه کسانی شریکش بودند و در چه رده و درجه‌ای قرار داشتند”.

آقای روحانی با اشاره به حکم اعدامی که برای بابک زنجانی صادر شده پرسیده بود “پول چه شد؟ کجا رفت؟ چه کسانی نقش داشتند؟”

آقای لاریجانی امروز در واکنش به سخنان آقای روحانی گفته است که “اتفاقاً ما هم دنبال همین هستیم که معلوم شود که پول ها کجا خرج شده است؟ پول‌های نهاد ریاست جمهوری کجا خرج می‌شود؟”

رئیس قوه قضاییه ایران گفته رد پول هایی که به بابک زنجانی داده شد در اختیار بانک مرکزی و وزارت خارجه است و تاکید کرده که این موضوع به قوه قضائیه ربطی ندارد.

حکم اعدام بابک زنجانی حدود یک ماه پیش در دیوان عالی کشور تایید شد. اتهام اصلی آقای زنجانی این است که در زمان تحریم‌های وضع شده علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای بیش از دو میلیارد دلار نفت ایران را فروخته اما پول آن را به دولت برنگردانده است.

آقای روحانی در سخنان هفته گذشته خود همچنین گفته بود که از آغاز رسیدگی به اتهامات آقای زنجانی خواسته است که این پرونده به جای قوه قضاییه در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد “اما به هردلیلی این نظر عملی نشد”.

صادق لاریجانی به این انتقاد هم واکنش نشان داده و گفته است که او خود هم در آن زمان از این پیشنهاد استقبال کرده ” اما بعد مکشوف شد که موانعی سر این کار است و این موانع هم از ناحیه قوه قضائیه نبوده است”.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.