مشاور وزیر کار: ثبت‌نام ۶۵۰ هزار بانوی جویای شغل در مراکز کاریابی

شنبه, 18ام دی, 1395
اندازه قلم متن


مشاور وزیر کار در امور بانوان با اشاره به ثبت نام حدود ۶۵۰ هزار زن جویای کار از سراسر کشور در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی گفت: حدود۱۰۰هزار نفر از این تعداد به کارگمارده شده‌اند.

وحیده نگین در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی درراستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در میان زنان در سه سال گذشته انجام گرفته است، از اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان یکی از این اقدامات نام برد.

وی افزود: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از جانب بانوان دانش‌آموخته دانشگاهی از این طرح صورت گرفت. این طرح ابتدا در ۸ استان با نرخ بیکاری بالا شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، قزوین، گلستان و لرستان اجرایی شد و با موفقیت‌هایی که اجرای پایلوت این طرح درراستای کاهش نرخ بیکاری زنان دانش آموخته دانشگاهی داشت، اجرای آن به شکل سراسری در دستور کار قرار گرفت.

وی، اجرای طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را از دیگر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه اشتغال در میان بانوان عنوان کرد و گفت: این طرح نیز با استقبال بسیار مناسبی از جانب زنان مواجه شد. براساس اطلاعات به دست آمده تا پایان مهرماه سال جاری حدود ۲۰۰ هزار بانو در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد برای حدود ۸۰ هزار زن مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

وی افزود: طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اگرچه پیش از این نیز اجرایی شده بود اما در دور جدید اجرای آن، الگوی «توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر توانمند سازی متقاضیان» در دستور کار قرار گرفت و نتایج تحقیقات نیز نشان می‌دهد که در راستای تحقق اهداف مورد نظر، بسیار نیز موفق اجرا شده است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، «بسترسازی توسعه اشتغال زنان با استفاده از بانک اطلاعاتی زنان کارجو» را دیگر اقدام این وزارتخانه درراستای اشتغالزایی زنان عنوان کرد و افزود: در این زمینه سعی شد با همکاری مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در راستای تهیه بانک اطلاعاتی زنان کارجو اقدام شود. با برنامه‌‌ریزی‌هایی که صورت گرفت تاکنون حدود ۶۵۰ هزار زن جویای کار از سراسر کشور در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ثبت نام کرده اند. پس از ثبت نام زنان کارجو در سامانه مربوطه، برنامه ریزی به منظور توسعه اشتغال در این حوزه برمبنای بانک اطلاعاتی مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در دستور کار قرار گرفت و با اقداماتی که صورت گرفته است تاکنون حدود یکصد هزار نفر از این تعداد به کارگمارده شده اند.

به گفته وی، تهیه این بانک اطلاعاتی به ما کمک کرد تا نیازهای شغلی زنان را شناسایی کنیم و برنامه ریزی برای اشتغال را برمبنای این نیازهای شغلی در دستور کار قرار دهیم.

این مقام مسئول در وزارت کار، با اشاره به توسعه تعاونی‌های زنان در راستای توسعه اشتغال بانوان افزود: یکی از اقدامات وزارتخانه در جهت توسعه اشتغال در میان زنان به استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون و به تبع آن راه‌اندازی تعاونی‌های زنان بر می‌گردد. شرکت‌های تعاونی زنان، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بر اساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل و ثبت می شوند و حداقل ۷۰ درصد اعضای آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، تعداد تعاونی‌های زنان در کشور به حدود ۱۱ هزار شرکت تعاونی افزایش یافت که تاکنون اشتغالزایی بیش از ۱۲۰ هزار نفری را به همراه داشته است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، تصریح کرد: بخش قابل توجه اقدامات وزارتخانه در حوزه اشتغال زنان به برنامه های این وزارتخانه درراستای توسعه کارآفرینی در بین این قشر برمی گردد که طبیعتا توسعه اشتغال را نیز به همراه دارد. اقدامات در این زمینه بسیار گسترده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.