دفاع خامنه‌ای از رئیس قوه قضائیه

یکشنبه, 19ام دی, 1395
اندازه قلم متن

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با مردم قم گفت که “همه باید وجود یک قوه قضائیه شجاع و مستقل را قدر بدانند”. او در عین حال گفت که “کاری به بگومگوهای اخیر روسای قوا ندارد”.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سرانجام درباره جدال میان قوه قضائیه و مجریه موضع گرفت. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، او روز یک‌شنبه ۱۹ دی (۸ ژانویه) در دیدار با مردم قم گفت: «من کاری به بگومگوهای اخیر روسای قوا ندارم، اینها به حول و قوه‌ی الهی تمام می‌شود، لکن وجود یک قوه‌ی قضائیه مستقل و شجاع را همه باید قدر بدانند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، مدتهاست که با یکدیگر در جدال لفظی هستند. این جدال ابتدا از سخنان روحانی در نشست “جامعه نظارت و بازرسی دولت” در روز چهارشنبه ۸ دی درباره فساد اقتصادی و پرونده بابک زنجانی شروع شد. هرچند پیش از آن و در جریان نمایشگاه مطبوعات، سخنان روحانی که گفته بود “نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی” با واکنش تند آملی لاریجانی روبرو شده بود.

حالا خامنه‌ای برای اولین بار وارد این دعوا شده و آشکارا به نفع قوه قضائیه موضع گرفته است. او البته در ادامه سخنانش اشاره‌ای هم به “یک دولت شجاع” کرده و گفته است: «آن چیزی که دشمن را در اهداف خود ناکام می‌کند این است که بتوانیم یک قوه‌قضائیه مقتدر و یک دولت شجاع و برنامه‌ریز داشته باشیم؛ اینها را باید تقویت کرد.»

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس قوه قضائیه توسط رهبر و برای مدت پنج سال انتخاب می‌شود. از زمان انتصاب آملی لاریجانی به این سمت در مرداد ۱۳۸۸ و تمدید ریاست او در سال ۱۳۹۳ برای یک دوره پنج‌ساله دیگر، بسیاری از ناظران و منتقدان عملکرد قوه قضائیه را غیر مستقل و وابسته به بیت رهبری عنوان می‌کنند.

اخیرا نیز کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی طی بیانیه‌ای خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه شد. در این بیانیه با اشاره به صدور احکام سنگین برای فعالان مدنی و نیز اقدام به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی آمده است: «کانون مدافعان حقوق بشر از آنجا که رئیس قوه قضاییه ایران را مسئول مستقیم همه این بی‌عدالتی‌ها، فسادها و ناامنی‌ها در دستگاه قضایی و جامعه می‌داند، با اعلام ضرورت کناره‌گیری این مقام عالی قضایی از سمت خود، از همه هم‌وطنان از جمله فعالان حقوق بشر و مدنی می‌خواهد تا با گفتن “نه به رئیس قوه قضاییه”، با خواسته “برکناری صادق آملی لاریجانی از ریاست قوه قضاییه” هم‌صدا شوند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.