امارات متحده عربی نام «خلیج فارس» را از کتاب درسی چهارم حذف کرد

سه شنبه, 21ام دی, 1395
اندازه قلم متن

وزارت آموزش امارات متحده عربی روز دوشنبه ۲۰ دی ماه نام «خلیج فارس» را از کتاب درسی چهارم دبستان این کشور حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه اماراتی «الیوم» گزارش داده است که وزارت آموزش این کشور در پی شکایتی مبنی بر استفاده از نام «‌خلیج فارس» ‌به جای «‌خلیج عربی» ‌در این کتاب درسی، دستور به حذف آن داده است.

بر پایه گزارش الیوم، وزارت آموزش امارات گفته است کتاب درسی سال چهارم که یک نقشه به همراه نام خلیج فارس را منتشر کرده، «در مرحله آزمایشی بوده و در نسخه بعدی اصلاح خواهد شد».

مسئولین اماراتی از پخش برچسب‌هایی برای پوشاندن نام «خلیج فارس» در این کتاب‌ها تا پایان سال تحصیلی و چاپ مجدد آن خبر داده‌اند.

سازمان ملل و نقشه‌های بین‌المللی از آبراهه بین شبه جزیره عربی و ایران تحت عنوان «‌خلیج فارس» یاد می‌کنند؛ اصطلاحی که بطلمیوس، جغرافی‌دان یونان باستان از آن استفاده می‌کرد.

این در حالی است که کشورهای عربی خصوصا امیرنشین‌های اطراف ایران از نام «‌خلیج عربی» ‌برای این آبراهه استفاده می‌کنند.

شهریور ماه امسال در پی نمایش یک نقشه در خطوط شرکت هواپیمایی «عمان ایر» که از نام خلیج فارس استفاده شده بود و انتقادهای مکرر به دنبال داشت، سیستم نقشه این پرواز قطع شد.

ایران در سال ۱۳۸۹ اعلام کرد به هواپیماهایی که در نقشه‌های پروازی خود از نام «خلیج عربی» به جای خلیج فارس استفاده کنند دسترسی هوایی داده نخواهد شد.

هکرهای ایرانی در سال ۱۳۸۷ یکصد سایت کشورهای عربی را به دلیل استفاده از نام «خلیج عربی» هک کردند.

بهروز کمالیان، رهبر این گروه هکر، به خبرگزاری ایرنا گفته بود که در این هک ظاهر وب سایت‌های شماری از سازمان‌ها در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و عراق را با صفحه‌ای همراه با نقشه ایران و نام خلیج فارس تغییر داده‌اند.

آبان ماه امسال، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان در واکنش به «نام ساختگی برای خلیج فارس» تاکید کرده بود که نام خلیج فارس «اشاره به پیکره آبی میان ایران و شبه جزیره عربی ریشه عمیق در تاریخ دارد و از حدود پانصد سال پیش از آغاز تمدن مسیحی مورد استفاده بوده است».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.