رکس تیلرسون توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد

چهارشنبه, 22ام دی, 1395
اندازه قلم متن

رکس تیلرسون، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی مقام وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که ایران و کره شمالی تهدیدات بسیار بزرگی برای جهان هستند.

نشست روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه این کمیته برای بررسی صلاحیت آقای تیلرسون ۶۴ ساله به عنوان بالا‌ترین دیپلمات دولت جدید آمریکا تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در بخشی از اظهاراتش درباره توافق اتمی ایران که مورد انتقاد شدید جمهوریخواهان کنگره و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب، است گفت که توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار می‌دهد ولی درخواست نمی‌کند تا این توافق رد شود.

توافق یاد شده تیرماه پارسال در وین میان ایران و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان به دست آمد و بر اساس آن، ایران پذیرفت تا بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کند و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شوند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، در زمان کارزار انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ایران را «بد‌ترین معامله ممکن» خوانده و گفته بود که در صورت انتخاب به مقام ریاست‌جمهوری آن را «پاره خواهد کرد».

با این حال، باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز ۱۷ دی‌ماه گفت که «به نظرم، قرار نیست که این توافق پاره شود ولی انتظار می‌رود نظارت شدیدی بر این توافق بین‌المللی صورت گیرد».

دیدگاه‌های تیلرسون درباره مسائل جهانی

رکس تیلرسون که پیشتر مدیرعامل شرکت عظیم نفتی اگزون موبیل بود در ابتدای نشست کمیته روابط خارجی دیدگاه‌هایش را درباره بحران‌های جهانی و مسائل در دستور کار خود بیان کرد.

وی اظهار داشت: اسلام بنیادگرا یک ایدئولوژی جدید نیست ولی روایتی نفرت‌انگیز، مرگبار و نامشروع از دین اسلام است. دشمنانی نظیر ایران و کره شمالی تهدیدات بزرگی برای جهان به شمار می‌روند چون حاضر نیستند که با هنجارهای بین‌المللی همراهی کنند.

وزیر امور خارجه پیشنهادی آمریکا تاکید کرد: «مهمترین اقدام مشخص ما برای ناکام کردن اسلام رادیکال، شکست دادن گروه حکومت اسلامی (داعش) است. خاورمیانه و مناطق اطراف آن منشاء بسیاری از چالش‌ها هستند که نیازمند توجه ما بویژه در ارتباط با سوریه، عراق و افغانستان هستند».

وی تاکید کرد: «نابودی داعش باید نخستین گام در از بین بردن توانایی سایر گروه‌ها و افرادی باشد که به دنبال حمله به کشور ما و متحدان‌مان هستند. از میان برداشتن گروه حکومت اسلامی همچنین این امکان را به ما می‌دهد تا توجه‌مان را به سایر عوامل اسلام رادیکال نظیر القاعده، اخوان‌المسلمین و عناصر مشخصی در درون ایران بیشتر معطوف کنیم».

تیلرسون تصریح کرد: «ولی شکست این گروه تنها در صحنه نبرد رخ نخواهد داد؛ ما باید برنده جنگ عقاید شویم. اگر من به این مقام انتخاب شوم، اطمینان می‌دهم که وزارت امور خارجه سهم خود را در حمایت از مسلمانان سراسر جهان که اسلام رادیکال را در همه اشکال آن رد می‌کنند ایفاء خواهد کرد».

وی گفت: ما وقتی با این واقعیت‌ها روبرو هستیم پاسخ آمریکا چه باید باشد؟ پاسخ من ساده است. به منظور استقرار ثبات که برای صلح و امنیت در قرن بیست و یکم حیاتی است، رهبری آمریکا نه تنها باید اعاده شود بلکه باید اثبات شود.

وزیر خارجه پیشنهادی دونالد ترامپ اظهار داشت: «مشخص است که ما تنها ابرقدرت جهانی هستیم با ابزار‌ها و جهت‌گیری اخلاقی که قادر است جهان را برای دنیایی بهتر شکل دهد. اگر ما جهان را رهبری نکنیم، با این خطر روبرو خواهیم شد که جهان را در ابهام و خطر عمیق‌تر غرق کنیم. ولی رهبری ما دچار لغزش شده است».

وی تاکید کرد: «باید آن کشورهایی که دوست ما نیستند را به خاطر توافقنامه‌هایی که امضاء کرده‌اند پاسخگو کنیم. ناکامی ما در این زمینه طی دهه‌های اخیر از قدرت ما کاسته و بازیگران بد را در سراسر جهان تشجیع کرده تا وعده‌هایشان را زیر پا بگذارند. ما نمی‌توانیم نقض توافقنامه‌های بین‌المللی را همچنان که در برابر ایران انجام داده‌ایم، نادیده بگیریم. ما نمی‌توانیم وعده‌های توخالی را بپذیریم نظیر آنچه که چین در رابطه با اعمال فشار به کره شمالی برای اصلاحات قول داده بود».

برخی دیگر از محورهای سخنرانی مقدماتی نامزد پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا:

– باید از رهبری آمریکا در جهان دفاع کرد. جلوگیری از بروز جنگ‌ها امری ضروری است. ما در رهبری جهان دچار لغزش شده‌ایم.

– برخی از اقدامات آمریکا موجب بروز بی‌ثباتی شده است. متحدان آمریکا ناتو محق هستند که از روسیه نگران باشند.

– چین در رابطه با کره شمالی شریک قابل اعتمادی نیست.

– آمریکا از کوبا نخواسته است تا در زمینه حقوق بشر پاسخگو باشد.

– روسیه در حالی که به دنبال احترام و جایگاه خود در صحنه جهانی است، اقدامات اخیر آن منافع آمریکا را نادیده گرفته است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.