آزارجنسی در مراسم تشییع هاشمی رفسنجانی

پنجشنبه, 23ام دی, 1395
اندازه قلم متن

فرن تقی‌زاده 

ماجرای آزارجنسی در مراسم تشییع و خاکسپاری اکبر هاشمی رفسنجانی برای اولین بار در توییتر فارسی مطرح شد.

برخی از خبرنگارانی که در مراسم حضور داشتند از مشاهدات و تجربه‌شان نوشتند. آمنه شیرافکن یکی از آن‌هاست. در توییتش از غریب بودن اتفاق و زیاد بودن آن در تجمع نوشت.

حق نشر عکسTWITTER

شاید یک توییت کافی بود تا دیگرانی هم که شاهد آزارجنسی در مراسم بودند یا آن را تجربه کرده بودند جایی در این مورد حرف بزنند. جواد حیدریان خبرنگار دیگری بود که از این موضوع در توییترش نوشت. او از مامورانی در جمعیت گفته بود که ” وظیفه شان تعرض جنسی به خانم‌ها” بود. این توییت بعدا حذف شد اما تصویر آن را بقیه کاربران در توییتر دست بدست می‌کردند.

حق نشر عکسTWITTER

” آزار سیستماتیک”، ” لباس شخصی‌ها با ظاهری یکسان” و ” به عمد بودن” این آزارها در روایت بعضی از شرکت کنندگان در مراسم در توییتر نوشته شد.

اما کاربرانی که از همفکران گروه‌های ارزشی هستند، ساکت نماندند و واکنش نشان دادند. بعضی‌ها مستقیما یا حتی به طنز این روایت‌ها را دروغ خواندند و برای اثبات ادعای آزارجنسی در خیابان تقاضای عکس و ویدیو کردند. برای این گروه از کاربران تنها راه اثبات حرف‌هایی که در کانال‌های تلگرامی مثل مملکته به صورت عمومی منتشر شده بود ارائه مدرک تصویری بود.



بیان روایت‌های مختلف از آزارجنسی زنان در مراسم تشیع اکبر هاشمی رفسنجانی بحث‌ها و سئوال‌هایی را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی با جریان‌های فکری مختلف ایجاد کرد. چطور می‌توان آزار جنسی در مکان‌های عمومی و مراسم شلوغ را ثابت کرد؟ آیا در هر مراسمی یا تجمعی زنان آزارجنسی می‌بینند؟ فقط مختص ایران است یا در هر کشوری ممکن است در تجمع‌های مردمی این آزارها دیده می‌شود؟ آیا می‌شود در مکان‌های شلوغی که مردم ازدحام می‌کنند مانع اینگونه آزارهای جنسی شد؟

با بالا گرفتن این بحث‌ها برخی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی هم در این مورد تجربه و مشاهداتشان را از این مراسم برای ما فرستادند. بیشتر تجربه‌ها را خانم‌هایی برای ما ارسال کرده‌اند که در محدوده دانشگاه تهران حضور داشتند. بیشتر آنها از ازدحام می‌گویند و افرادی که می‌خواستند این جو را نا آرام کنند. بسیاری از آنها به ما گفتند که فکر می‌کردند که این اتفاق فقط برای آنها افتاده اما با دیدن روایت زنان دیگر در شبکه‌های اجتماعی متوجه شده اند که فقط آنها نبوده‌اند.

زهرا برای ما نوشته، روز تشییع جنازه نزدیک تاتر شهر بوده که: ” یک مرد میان سال به زور در فشار جمعیت قصد داشت دست من را از دست همراهم جدا کند و هم زمان هم یک مرد دیگه از پشت در فشار جمعیت سعی داشت من را بغل کند.” به گفته زهرا ” فشار دادن جمعیت، ایجاد تشنج و آزار زن‌ها به نظر می‌رسید برنامه ریزی شده باشد، کاری به شعار دادن نداشتند اما می‌خواستند صف‌ها را از هم جدا کنند و این وسط زن‌ها رو هم آزار بدهند.”

سارا به همراه مادر و مادربزرگش برای خواندن نماز میت جلوی دانشگاه تهران رفته بود. سارا در تلگرام برای ما نوشته: ” بعد از خوانده شدن نماز، از بلندگو اعلام شد که تابوت در حال خروج است، ما بیست متری با در اصلی دانشگاه تهران فاصله داشتیم و بعد از این خبر ازدحام خیلی خیلی شدیدی ایجاد شد، در حدی که من رو اذیت کرد، و بعد تو اون شلوغی دستی من رو از پشت آزار جنسی داد، انقدر شلوغ بود و مرتب همه هم رو هول می‌دادند که حتی نتوانستم واکنش نشان بدهم، فقط برگشتم عقب و مردی چهل چهل و پنج ساله را دیدم که با خونسردی داشت لبخند می‌زد، از لبخندش شک کردم که نکنه این آدم اون نباشه و تهمت اشتباه بهش نزنم،.چیزی نگفتم و بعد هم دوباره موج جدیدی ایجاد شد و اون آدم را ندیدم. جریان برام به شدت ناراحت کننده بود، من مانتو نسبتا بلند و کاپشن تنم بود. خیلی هم عجیب بود که تو اون ازدحام که من به فکر نفس کشیدن بودم کسی می‌تونست به غریضه [غریزه] جنسی فکر کند.”

شیرین به همراه همسرش در مراسم تشییع شرکت داشته. آنها در خیابان شانزده آذر بودند که با هجوم جمعیت روبرو شده‌اند. او می‌گوید: ” روبروی درب اصلی دانشگاه تهران وقتی که مراسم تشییع شروع شد. جمعیت به سمت خیابان ۱۶ اذر هجوم آوردند. همسرم مرا از هجوم جمعیت نجات داد اما در آن وضعیت آقایی سعی داشت پالتوی من را بده بالا که با فریاد من دستش راعقب کشید.”

شیما به همراه مادرش در مراسم تشییع بوده، او می‌گوید در این مسیر سه مرتبه مورد مزاحمت قرار گرفته. اما مادرش نگذاشته با این افراد برخورد کند چون می‌ترسیده این افراد “بسیجی ” باشند.

در کنار زنانی که از تجربه‌های آزارجنسی در این مراسم برای ما نوشتند، مخاطبان مردی هم بودند که مشاهداتشان را گفتند. به گفته این مخاطبان آنها با افرادی که به زنان تعرض می‌کردند درگیر شدند.

یکی از آنها آقای میم است که قبل از آمدن ماشین حامل پیکر هاشمی رفسنجانی مقابل دانشگاه تهران چند مورد آزارجنسی دیده. او برای ما نوشته: ” به عنوان یک مرد خودم ناراحت شدم و چند مرتبه تذکر دادم وحتی یک مورد نزدیک به درگیری داشتم. خجالت آور است که یک مرد و در یک همچین مراسمی از پشت مرتب خودشون رو به خانم‌هایی که تنها بودن و مردی همراهشون نبود، نزدیک می‌کردند و سعی به برقراری ارتباط لمسی داشتند و حتی با تذکر خانم‌ها حاضر به جداشدن نبودند.”

در کنار این تجربه‌ها و مشاهدات از طرف مخاطبان زن و مرد، مخاطبانی هم هستند که عقیده دارند در هر مکان شلوغی در ایران و بخصوص تهران این تعرضات صورت می‌گیرد.

مرتضی از منطقه خوش تهران در تلگرام برای ما نوشته: ” آزار جنسی در هر جای شلوغ درهر شهری از ایران وجود دارد. اصولا جاهای شلوغ مکانی برای تخلیه احساسات و تمایلات جنسی سرکوب شده جوانان و حتی میان‌سالان و بعضا پیران است. از نمایشگاه کتاب تو سال‌های پیش مخصوصا تو مکان قبلیش بگیر، بازارهای شب عید، تا مترو مخصوصا زمانی که تفکیک نشده بود و بالاخره راهپیمایی‌ها و مراسم‌های شلوغ. معمولا هم به صورت چسبیدن از پشت و لمس کردن اندام‌های جنسی و بدن دختران و زنان.”

اما با زیاد شدن روایت‌های متعدد کاربران از آزارجنسی در روز تشییع ” عمدی بودن” این تعرضات همچنان نظر عده‌ای از کاربران در شبکه‌های اجتماعی است. آنها مثال‌هایی از تجمعات سال‌های قبل می‌زنند. تجمع‌های اعتراضی مربوط به انتخابات سال ۸۸ که از دید آنها آزارجنسی این چنینی در کار نبوده اما این گروه از کاربران می‌گویند در سالهای ابتدایی انقلاب ایران تعرض به زنان از روش‌های خانه نشین کردن زنان بوده است.

آمنه شیرافکن خبرنگار در ایران که با بیان تجربه‌اش این بحث را بین کاربران براه انداخته با واکنش‌های تندی هم مواجه شده. توییت‌های مخالفان این موضوع به او حاوی آزارکلامی و آزار جنسی کلامی است.

حق نشر عکسTWITTER
توییترحق نشر عکسTWITTER

یکی از کاربران به او نوشته: ” به هرحال دخترانی که میخوان درصحنه ابراز وجود تمایلات سیاسی واعتراضی شرکت کنن باید پوستشون رو کلفت کنن وبدونن که مجبورن هزینه بدن”

جواد حیدریان خبرنگاری که در تایید مشاهدات همکارانش توییت کرده بود با حذف توییتش بعدا در اینستاگرامش بابت ایجاد حاشیه از مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی عذرخواهی کرد و نوشت این معضل فرهنگی است و نیازمند مطالعه و آسیب شناسی است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.