نگاهی به پرونده آزیتا رفیع زاده؛ شهروند بهایی محبوس در اوین

پنجشنبه, 30ام دی, 1395
اندازه قلم متن

آزیتا رفیع زاده، شهروند بهایی محبوس در بند زنان زندان اوین است که همزمانی حبس شوهرش، پیمان کوشکباغی باعث شده سرپرستی فرزند ۶ ساله آنان به خانواده دیگری سپرده شود. آنچه در پی می آید شرح پرونده و روزشمار اجمالی نقض حقوق این زندانی عقیدتی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آزیتا رفیع زاده در سال ۱۳۵۹ در شیراز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر تنکابن به پایان رساند ولی همانند سایر جوانان بهایی ایران از تحصیل در دانشگاه های مملکتی محروم شد. به همین دلیل دوره کارشناسی را در رشته مهندسی کامپیوتر در موسسه آموزش عالی (BIHE) که در جامعه بهایی بصورت امکانی برای ادامه تحصیل جوانان محروم از تحصیل بهایی به وجود آمده بود گذراند.

در سال ۱۳۸۲ پس از پایان تحصیلاتش در سطح لیسانس با آقای پیمان کوشباغی که در همین موسسه و همین رشته تحصیل کرده بود ازدواج کرد. بعد از ۳ سال اشتغال به عنوان مهندس کامپیوتر در یک شرکت برنامه نویسی، به همراه همسرش برای ادامه تحصیل به هند عزیمت نمود و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاهی در هند دریافت نمود پس از مراجعت در سال ۱۳۸۷ هر دو به نیت خدمت به سایر جوانان بهایی محروم از تحصیلات عالی، در (BIHE) به تدریس دروس مختلف پرداختند. آزیتا و پیمان در دی ماه سال ۱۳۸۸ صاحب فرزند پسری به نام بشیر شدند در اول خرداد ۱۳۹۰ همزمان با هجوم نیروهای اطلاعات به منازل اساتید و مدیران این موسسه به منزل آن دو نیز هجوم آوردند و تعداد زیادی سی دی، کتاب و جزوات درسی و اعتفادی و همینطور کامپیوتر و لپ تاپ را از منزلشان ضبط نمودند.

فردای آن روز خودش و همسرش را به دفتر پیگیری احضار کردند و مورد بازجویی قرار دادند. در اسفند ماه ۱۳۹۱ برای تفهیم اتهام به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شدند. در این جلسه از آنها خواسته شد که تعهد بدهند که با موسسه ای که حیات فکری و علمی و اجتماعی خود را به شدت مدیون آن میدانستند همکاری نخواهند کرد و با ممانعت آنها از امضا نمودن چنین تعهدی به قید وثیقه ای ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند.

دادگاه بدوی آزیتا در خرداد ۹۳ به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد و حکم صادره این دادگاه ۴ سال حبس تعزیری به اتهام عضویت در تشکلات غیر قانونی بهاییت با هدف اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت غیر قانونی در موسسه آموزشی (بی ای اچ ای) بود این حکم در دادگاه تجدید نظر در بهمن ۹۳ تایید شد. دادگاه بدوی پیمان نیز در اردیبهشت ماه ۹۴ به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد و او را نیز به همین اتهام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کردند.

دادگاه تجدید نظر نیز در مهر ۹۴ همین حکم را تایید کرد. آزیتا رفیع زاده در پی تماسهای تلفنی مکرر مسولین و تهدید به ضبط وثیقه ملکی،در تاریخ سوم آبان ۹۴ خود را به زندان اوین معرفی نمود تا ۴ سال حبس خود را بگذراند و فرزند ۶ ساله خود را نزد پدرش گذاشت. اما همسر او پیمان کوشک باغی نیز در تاریخ نهم اسفند ۹۴ که برای ملاقات همسرش به زندان اوین آمده بود در مقابل درب شرقی زندان بازداشت و در بند ۸ زندان اوین محبوس شد. از آن پس سرپرستی بشیر در غیاب پدر و مادرش به یک خانواده دیگر سپرده شد و از آن پس این کودک خردسال تنها یک ساعت در هفته میتوانست پدر و مادرش را در سالن ملاقات زندان اوین ببیند.

در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۵ پیمان کوشکباغی بر خلاف قانون و بدون داشتن حکم تبعید به زندان رجایی شهر منتقل شد و با این اقدام،امکان ملاقات سه نفری این خانواده نیز قطع شده است با اینکه این زوج جوان با اجازه معاون دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی مجوز ملاقات دو هفته یکبار را دارند اما طی سه ماه گذشته و پس از انتقال پیمان به رجایی شهر تنها دوبار توانسته اند یکدیگر را ببینند و ملاقاتهای بین دو زندان آنها به دلیل تخلف ریس زندان رجایی شهر و اصرار او به انتقال زندانیان نا پایبند و لباس زندان هر بار لغو میشود چرا که زندانیان امنیتی حاضر به قبول این شرایط نیستند و به نشانه اعتراض با این نحوه برخورد از آمدن خود داری میکنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.