رضا غبیشاوی: یک “شبه دیوانه” در کاخ سفید

شنبه, 2ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

این سخنرانی بیش از آنکه شبیه سخنرانی عالی ترین مقام آمریکا به عنوان کشور دارای بزرگترین و قوی ترین جامعه مدنی جهان باشد بیشتر شبیه سخنرانی های کشورهای غیردموکراتیک، توسعه نیافته و چهره هایی پوپولیست مانند چاوز و احمدی نژاد بود.

دونالد ترامپ روز جمعه به عنوان ۴۵ مین رئیس ایالات متحده آمریکا سوگند یاد کرد و کار خود را رسما آغاز کرد.
در این باره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ترامپ بعد از تحلیف سخنرانی کرد. این نخستین سخنرانی ترامپ در جایگاه ریاست ایالات متحده آمریکا بود. این سخنرانی نشان دهنده جهت گیری های واقعی عصر ترامپ بود. این سخنرانی نشان داد ترامپ برخلاف برخی گمانه زنی ها ، چقدر از واقعیت های کشورداری و حکمرانی به دور است.

این سخنرانی بیش از آنکه شبیه سخنرانی عالی ترین مقام آمریکا به عنوان کشور دارای بزرگترین و قوی ترین جامعه مدنی جهان باشد بیشتر شبیه سخنرانی های کشورهای غیردموکراتیک، توسعه نیافته و چهره هایی پوپولیست مانند چاوز و احمدی نژاد بود.

– ترامپ در سخنرانی هایش وعده هایی را به مردم می دهد. وعده هایی از جنس احساس و تخیل تا واقعیت. وعده هایی که با کمترین بررسی می توان به خامی و غیرعملی بودن آنها رسید. وعدهایی که اجرای هر یک از آنها، دیگری را ناکام می گذارد.

ترامپ نمی تواند هم مدعی قدرت سیاسی – نظامی جهانی آمریکا باشد و وعده نابودی داعش را می دهد هم ارتش آمریکا را از منازعات جهانی خارج کند. ترامپ نمی تواند هم اقتصاد آزاد و رقابتی در کشورش را به چالش بکشد هم وضعیت اقتصادی آمریکا را بهبود ببخشد و اشتغال ایجاد کند.

ترامپ نمی تواند هم تصمیمات خلق الساعه و بدون پشتیبانی فکری، علمی و عقلی بگیرد (مثل ساخت دیوار در مرز مکزیک با هزینه مکزیکی ها) و هم خواهان اقتصاد باثبات و قدرتمند باشد.

– ترامپ مرد تناقض هاست. او همه چیز را باهم می خواهد و این تناقض ها در اهداف در نهایت باعث می شود به هیچ یک نرسد. او خواهان تقویت اقتصاد آمریکاست اما راهکاری که ارائه می دهد راهکاری جهان سومی و متعلق به بسته ترین اقتصادهای جهان است. راهکار او این است آمریکایی ، آمریکایی بخر و آمریکایی استخدام کن. با این اقدام قطعا اقتصاد باز، آزاد و رقابتی آمریکا تضعیف خواهد شد.

ترامپ فراموش کرده که اگر اقتصاد آمریکا امروز در رتبه نخست جهانی قرار گرفته و با رتبه دوم (چین) فاصله زیادی دارد در نتیجه اقتصاد آزاد و رقابتی واقعی است. ترامپ با تصمیمات خود نابودی این اقتصاد را آغازکرده است. ترامپ به شکل بی سابقه ای به دنبال دخالت غیرحاکمیتی حکومت در سیاست گذاری بنگاه های اقتصادی است. این اتفاقات به کسب و کار در آمریکا آسیب جدی واردمی کند.

– ترامپ فرد اقدامات و رفتارهای بدون پیش بینی است. نمی توان آینده تصمیمات و اقدامات و حرکات و رفتارهای ترامپ را پیش بینی کرد. این بدترین اتفاق برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی است. در نتیجه می توان پیش بینی کرد آمریکا در نتیجه ریاست ترامپ، ضعیف تر شود. قدرت سیاسی – نظامی آمریکا ناشی از قدرت اقتصادی این کشور است. این یعنی تضعیف اقتصادی آمریکا منجر به تضعیف سیاسی – نظامی این کشور خواهد شد.

– ترامپ به عنوان گزینه جمهوری خواه وارد کارگزار انتخابات شد اما واقعیت این است که او یک نیروی حزبی نیست و تنها از حزب جمهوری خواه به عنوان نردبانی برای دست یابی به کاخ سفید استفاده کرده است. ترامپ نه دموکرات است نه جمهوریخواه بلکه ترامپ است. با نگاهی به سابقه ترامپ مشخص می شود او زمانی را در حزب دموکرات نیز فعالیت هایی داشته است و بیش از جمهوریخواهان، به دموکرات ها کمک مالی کرده است.

ترامپ در مراحل مختلف انتخابات ، برخلاف خط مشی حزبی جمهوری خواه عمل کرد و تنها روند اجتهاد شخصی اش را پی گرفت و نتیجه بخش هم بود گرچه صدای اعتراض و مخالفت چهره های اصلی جمهوریخواه را درآورد. اگر ترامپ امروز در کاخ سفید است مرهون سیاست ها و اقدامات و رفتارهای شخصی خودش است نه رهنمودهای جمهوریخواهان.

زین پس نیز همین گونه خواهد بود. ترامپ هر جا مصلحت بداند اجتهاد شخصی اش را در هر زمینه ای به کار خواهد گرفت و اجرا خواهد کرد زیرا از این روند نتیجه گرفته است. اما قطعا از این به بعد با مشکلات و چالش های ریز و درشتی در اداره کشور و روابط خارجی و پرونده های جهانی روبه رو خواهد شد.

پس پیش بینی می شود ترامپ به زودی با کنگره آمریکا و چهره های حامی اش در حزب جمهوریخواه با مشکلات بسیاری روبه رو شود و این چالش بزرگی خواهد بود زیرا او در برابر هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات قرار خواهد گرفت.

– ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات ، اعتراضات خیابانی را برانگیخت. اعتراضات و مخالفت هایی که از سوی اکثریت مطلق طبقه نخبه و فعالان جامعه مدنی مورد تایید بود. این اعتراضات به هنگام اعلام ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید تا زمان تحلیف ادامه داشت. اولین نشست خبری ترامپ هم به صحنه جر و بحث و جنگ لفظی او با خبرنگاران تبدیل شد. اعتراضات خیابانی ضدترامپ همزمان با تحلیف او در خیابان های واشنگتن به خشونت کشیده شد و ۹۵ نفر از معترضان بازداشت شدند. ترامپ کار خود را با اعتراض شدیدی از سوی بخش هایی از جامعه آغاز می کند و این موضوع روند کاری ترامپ را با چالش زیادی همراه می کند.

قطعا جامعه مدنی آمریکا ترامپ و سیاست هایش را پس خواهد زد و این رویارویی میان دو طرف، منجر به تضعیف آمریکا خواهد شد. پیروز نهایی این تقابل، قطعا جامعه مدنی آمریکاست که چنین تجربه تلخی را با هزینه بالا از سر خواهد گذراند.

– درباره این که ترامپ چه خواهد کرد گمانه زنی ها و صحبت ها زیاد است اما یک چیز مشخص شده و آن اعضای کابینه ترامپ است. او در بخش امنیت و سیاست خارجی اش به استثناء یک وزیر خارجه بی تجربه در سیاست خارجی، افراد افراطی را به سمت ها گمارده است. کارنامه و چشم انداز افراطی ها در آمریکا نیز مشخص است. قطعا حامیان توسعه، دموکراسی و حقوق انسان ها در جهان تحت فشار سیاست های کابینه افراطی های ترامپ قرار خواهند گرفت.

از: عصر ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید