انتقاد کانون مدافعان حقوق بشر از شلاق زدن خبرنگاران در ایران

پنجشنبه, 7ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر

کانون مدافعان حقوق بشر با انتقاد از صدور و اجرای احکام شلاق برای خبرنگاران، آن را «سرکوب شخصیت روزنامه‌نگاران» دانست.

این تشکل حقوق بشری که ریاست آن را شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، بر عهده دارد، در گزارش ماهانه خود درباره بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در دی ماه امسال اشاره کرد که در صدور رأی شلاق برای خبرنگار، سختگیری شدیدی رخ داده، افزوده است: «قاضی این اجازه قانونی را داشته است تا با توجه به شخصیت متهم، نوع جرم و کیفیت ارتکابی آن، مجازات‌ متفاوتی صادر کند یا در مجازات، تخفیف قائل شود».

روزنامه همدلی ۱۹ دی نوشت که «حسین موحدی، خبرنگار نجف آباد نیوز، روز ۲۵ خرداد به دلیل درج اشتباه عدد موتورهای توقیف شده توسط نیروی انتظامی به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود» که این حکم روز ۱۵ دی به اجرا در آمده است.

این روزنامه افزود که این خبرنگار «خبری را با مضمون توقیف ۳۵ دستگاه موتورسیکلت دانش‌آموزان یکی از هنرستان‌های این شهر منتشر کرد که در ادامه نیز با توجه به قوانین خاص حوزه مطبوعات جوابیه دستگاه مربوطه را هم در پایگاه خبری خود درج کرد که بر طبق آن تعداد این وسایل نقلیه هشت دستگاه عنوان شده بود. اما خبر رسید که حکم شلاق، در روز ۱۵ دی‌ماه، اجرا شده است».

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس، نیز خبر شلاق زدن این خبرنگار را تایید کرد و گفت که «به دنبال صدور حکم شلاق برای این خبرنگار، رایزنی‌های گسترده‌ای با مدیران دستگاه شکایت ‌کننده در سطح شهرستان و حتی استان از سوی مسئولان مختلف صورت گرفته بود و قرار بود با توجه به تعهد کتبی خبرنگار مربوطه، از اجرای این حکم جلوگیری شود ولی متاسفانه این فرد دستگیر و مجازات شده است».

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود نوشت: «قوه قضاییه نشان داده است که همچون گذشته در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به خبرنگاران و اهل قلم، تحت نفوذ نهادهای امنیتی و انتظامی است و استقلالی ندارد».

این تشکل حقوق بشری اضافه کرد: «با پیش‌بینی شدن مجازات‌های جایگزین در قانون مجازات اسلامی، همچنین با توجه به رأی هیأت عمومی دیوان عالی کشور در خصوص نحوه اعمال مجازات‌های جایگزین، دست دادگاه حداقل برای این مورد باز بوده است تا برای صدور حکم از مجازات جایگزین استفاده کند».

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش دی ماه خود همچنین به محکوم شدن مدیر سایت محلی «شاهرودنیوز» به ۴۰ ضربه شلاق اشاره کرد و نوشت: «این روزها صدور و اجرای حکم‌های شلاق برای خبرنگاران، از جمله صدور حکم شلاق برای مدیر یک سایت محلی به نوعی اتفاقی جدید محسوب می‌شود که به معنی سرکوب شخصیت روزنامه‌نگاران است».

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل روز سی ام دی با اشاره به اجرای حکم ۴۰ ضربه شلاق حسین موحدی، خبرنگار نجف نیوز، استفاده فزاینده ایران از مجازات‌های فیزیکی، از قبیل شلاق، قطع عضو و نابینا کردن را به شدت تقبیح کرده بود.

این سازمان همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که هرچه زودتر تمامی اشکال مجازات فیزیکی را متوقف کند.

به توصیه این سازمان، تهران باید نظام قضایی «به شدت معیوب» خود را با قوانین و استانداردهای جهانی حقوق بشر ترمیم کند.

پیش از این، روزنامه «عطر یاس» چاپ ساوه روز ۲۰ خرداد از محکومیت یک روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس به ۴۴۴ ضربه شلاق از سوی دادگاهی در شهر ساوه خبر داده بود.

این حکم اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز را به همراه داشت.

اجرای احکام شلاق در گذشته علیه کارگران و فعالان کارگری به اجرا در آمده است. آخرین نمونه از این موضوع، شلاق زدن ۱۷ کارگر اخراجی معدن طلای آق دره در استان آذربایجان غربی بود که اعتراض های گسترده ای را به همراه داشت و منجر به ابراز تاسف سخنگوی دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. با این همه، سخنگوی قوه قضائیه از اجرای این احکام دفاع کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.