اعدام دو نوجوان در تبریز و کرمان/ ایران همچنان در اعدام نوجوانان پیشتاز است

جمعه, 8ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

حقوق بشر ایران، ۷ بهمن ماه ۱۳۹۵: طی هفته‌های گذشته دو نوجوان در کرمان و تبریز اعدام شدند که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند.

سازمان حقوق بشر ایران موفق به تأیید اعدام یک نوجوان در زندان شهاب کرمان شد که هنگام ارتکاب به جرم تنها ۱۶ سال سن داشته است.

محمود امیری مقدم سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: “ما خواستار لغو بدون قید و شرط مجازات اعدام برای کسانی هستیم که زیر ۱۸ سال مرتکب بزه می‌شوند و از جامعه جهانی بخصوص سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که لغو اعدام بخصوص اعدام نوجوانان را در صدر گفتگوهای خود با حکومت ایران بگذارند.”

یک منبع موثق به سازمان حقوق بشر ایران گفت؛ آرمان بحر آسمانی متولد ۲۲ بهمن ماه ۱۳۷۵ که در آبان ماه سال ۱۳۹۱ در جیرفت مرتکب قتل پسرخاله خود شده بود صبح روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در زندان شهاب کرمان اعدام شده است.

این منبع در ادامه گفت: “بحر آسمانی که هنگام اعدام ۲۰ ساله شده بود همچنین به اتهام شرب خمر در روز حادثه به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده بود. همزمان برای قتل عمد در همان روز هم برایش قصاص صادر کردند. وکیل روی این مسئله اعتراض کرده بود که یا مست بوده که اگر اینطور بوده دیگر نباید قتل عمد حساب شود یا نبوده؛ ولی حرفش به جایی نرسیده بود.”

پیش‌تر منابع رسمی خبر اعدام یک زندانی ۲۳ ساله متهم به قتل را در زندان شهاب کرمان در طی همین روز اعلام کرده بودند ولی در خصوص اعدام “بحر آسمانی” هیچ خبری از سوی رسانه‌های رسمی ایران منتشر نشد.

همچنین خبرگزاری حقوق بشری هرانا، خبر از اعدام یک نوجوان دیگر در زندان تبریز در تاریخ ۲۹ دی ماه داده است. این زندانی “حسن حسن زاده” نام داشت و به گفته این منبع هنگام ارتکاب قتل تنها ۱۵ سال سن داشته است. وی حدود دو سال و نیم در زندان بسر برده و در سن ۱۸ سالگی اعدام شده است.

گفتنی است، دولت ایران طی سال‌های اخیر مقام نخست را در اعدام کودکان به خود اختصاص داده است. این درحالی است که اعدام نوجوانان نقض التزامات بین المللی ایران بوده و باوجود تغییرات در قانون مجازات اسلامی اعدام نوجوانان همچنان ادامه دارد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.