واکنش‌ فعالان حقوق بشری و دمکرات‌ها به حکم اجرایی ترامپ

شنبه, 9ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

سازمان‌های حقوق بشری، سیاستمداران و چهره‌های سرشناس بین‌المللی حکم اجرایی ترامپ برای ممانعت از ورود شهروندان برخی از کشورهای مسلمان‌نشین را محکوم کردند. یک سناتور آمریکایی گفت، مجمسه آزادی هم به گریه افتاده است.

فرمان رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور و کاهش شمار پناهجویانی که قرار است ایالات متحده در سال مالی جاری (تا سپتامبر ۲۰۱۷) بپذیرد، موجی از انتقادها را برانگیخته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای تاکید کرد، آمریکا در این دوران سخت که شمار پناهجویان در سراسر جهان افزایش یافته و آوارگان جنگی بیش از پیش به کمک نیاز دارند، از مسئولیت خود سر باز می‌زند.

بر اساس فرمان رئیس جمهور جدید آمریکا، در سه ماه آینده از ورود شهروندان ایران، سودان، سوریه، سومالی، عراق، لیبی و یمن به آمریکا جلوگیری می‌شود.

“آژانس خبری کاتولیک” به نقل از ناظران سیاسی نوشت: «وضعیت ناهنجار برخی از این کشورها در اصل به دلیل دخالت نظامی آمریکا بحرانی شده است.»

در حکم رئیس جمهوری همچنین قید شده است که تا اطلاع ثانوی هیچ پناهجویی از سوریه پذیرفته نخواهد شد و پذیرش پناهجویان از سایر کشورها نیز به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌شود.

در این مدت وزرات امنیت داخلی و سازمان‌های امنیتی موظفند، اقدامات امنیتی برای ورود خارجیان به آمریکا را شدت بخشند.

ترامپ همچنین دستور داده است که شمار پناهجویان برای سال مالی ۲۰۱۷ به ۵۰ هزار نفر برسد. دولت اوباما وعده داده بود که آمریکا در این سال (تا پایان سپتامبر) ۱۱۰ هزار پناهجو خواهد پذیرفت.

برخورد یگانه با پناهجویان

سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان که از زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد هستند نیز در بیانیه مشترکی به حکم ترامپ انتقاد کردند.

در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه برنامه ایالات متحده برای پذیرش پناهجویانی که از جنگ و سرکوب می‌گریزند “یکی از بهترین برنامه‌های جهان” است ابراز امیدواری شده است که این کشور “سنت دیرینه” خود در این زمینه را ادامه دهد.
بیشتر بخوانید: ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمریکا تعلیق شد

دو نهاد وابسته به سازمان ملل در بیانیه خود همچنین خواستار آن شده‌اند که برخورد با پناهجویان باید یکسان باشد، «بدون در نظرگرفتن دین، ملیت یا نژاد آنها».

بر اساس فرمان رئیس جمهور ایالات متحده، در زمینه پذیرش پناهجو و صدور روادید، اولویت با مسیحیان خواهد بود.

اشک مجسمه آزادی

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز به فرمان ترامپ واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «من به عنوان یک کاتولیک زاده و بزرگ شدم اما بعدها دریافتم که خانواده‌ام یهودی بوده‌اند. با وجود این حاضرم به عنوان یک مسلمان ثبت نام کنم؛ برای همبستگی با آنان.»

آلبرایت در توئیت دیگری با هشتگ #RefugeesWelcome (پناهجویان خوش آمدید) و عکسی از مجسمه آزادی نوشت: «آمریکا باید برای همه، با هر دین و پیشینه‌ای باز بماند.»

چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک نیز با انتشار بیانیه‌ای به فرمان ترامپ انتقاد کرد. او می‌نویسد: «امشب اشک از گونه‌های مجسمه آزادی روان شده است».

به اعتقاد رهبر دمکرات اقلیت سنا، استقبال از مهاجران “یک سنت باشکوه” ایالات متحده بوده که از بدو تاسیس این کشور وجود داشته است.

شومر تاکید کرده که پذیرش مهاجران و پناهجویان علاوه بر اینکه اقدامی بشردوستانه به‌شمار می‌رود، در توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در آمریکا نیز نقش مهمی داشته است.

چاک شومر یکی از منتقدان توافقنامه هسته‌ای با ایران است. او گفته بود که در سنا به توافق با ایران رای منفی می‌دهد، زیرا به اعتقاد او جمهوری اسلامی از این اقدام برای «دنبال کردن اهداف اهریمنی» خود بهره خواهد برد.

اعتراض ملاله یوسف‌زی

حکم اجرایی ترامپ با انتقاد شدید ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل نیز روبرو شد. این فعال حقوق بشری ۱۹ ساله در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک “بنیاد ملاله” منتشر شد نوشته است: «قلبم شکست از اینکه آمریکا به تاریخ پرافتخار خود که در آن مقدم پناهجویان و مهاجران گرامی داشته می‌شد پشت‌کرده است».

او یاد‌آوری کرده است که مهاجران در ایجاد آمریکای امروز نقش مهمی داشته‌اند.

یوسف‌زی از رئیس جمهوری ایالات متحده خواسته است، در این “دوران ناامن” از کمک به کودکان بی‌پناه و خانواده‌های نیازمند دریغ نورزد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.