بیانیه انجمن‌های نویسندگان آمریکا در حمایت از اصغر فرهادی

دوشنبه, 11ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن


اصغر فرهادی کارگردان ایرانی اعلام کرده است که در مراسم اسکار امسال شرکت نخواهد کرد

انجمن‌های نویسندگان شرق و غرب آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک دستور دونالد ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به ایالات متحده را قویا محکوم کرده اند.

این دو انجمن همچنین از این خبر که دستور جدید می تواند مانع سفر اصغر فرهادی، کارگردان فیلم فروشنده و همکارانش از ایران به آمریکا شود ابراز نگرانی کرده اند.

فیلم فروشنده آقای فرهادی نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۷شده اما آقای فرهادی اعلام کرده است که در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ روز جمعه گذشته دستور “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” را امضا کرد که ورود پناهجویان به آمریکا را به مدت چهار ماه معلق و سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران به آمریکا به مدت سه ماه ممنوع می کند.

این دستور در داخل آمریکا اعتراضات گسترده‌ای در پی داشته است. اصغر فرهادی نیز دستور رئیس جمهوری آمریکا را ناعادلانه دانسته است.

انجمن‌های نویسندگان آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک گفتند: “این که فردی به خاطر محل زادگاه یا دین خود نتواند به این کشور بیاید نه فقط خلاف قانون اساسی بلکه ناعادلانه است.”

در بیانیه این انجمن‌ها آمده است که صنعت فیلم وسینمای آمریکا توسط مهاجرانی بنا شده است که از کشورهای مختلف و با عقاید متفاوت به ایالات متحده آمدند.

بیانیه می افزاید: “ما از آن‌ها سپاسگذار هستیم و از آنها حمایت می کنیم.”

پیش از این، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا، اسکار، در بیانیه‌ای احتمال جلوگیری از ورود اصغر فرهادی و بازیگران فیلمش به آمریکا به دلیل مذهب یا تابعیتشان را “شدیدا نگران کننده” خوانده و آن را محکوم کرده بود.

ترانه علیدوستی بازیگر فیلم فروشنده نیز پیشتر گفت که حتی اگر امکان حضور در اسکار را داشته باشد در این مراسم شرکت نمی‌کند چرا که به گفته او “دیدن اینکه مردم معمولی هموطنم از حق قانونی خود برای دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شود، عمیقا مرا آزرده است.”

بیانیه آقای فرهادی

اصغر فرهادی در بیانیه‌ای خود گفت که در روزهای گذشته با وجود “شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد”، همچنان تصمیم داشته است که در این مراسم شرکت کند و نظراتش را با رسانه‌ها مطرح کند اما به گفته او امکان حضورش با “اما و اگرهایی” همراه بوده که در نتیجه آن تصمیم خود را عوض کرده و در این مراسم حاضر نخواهد شد.

وی توضیح نداده است که این “اما و اگرها” از طرف چه کسی مطرح شده است اما گفت “در روز اعلام نتایج آکادمی به پخش کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت” صدور فرمان آقای ترامپ اما باعث شده است این کارگردان برجسته ایرانی از حضور در مراسم اسکار منصرف شود.

کارگردان فیلم فروشنده در بیانیه خود گفت “تندروها” جهان را به دو بخش ما و دیگران تقسیم می‌کنند تا “با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند”.

آقای فرهادی این “تندروی” را محدود به آمریکا ندانسته و نوشته است در ایران نیز تندروها این‌گونه‌اند.

آقای فرهادی همچنین گفت تحقیر ملت‌های دیگر به بهانه حفظ امنیت مردم یک کشور پدیده تازه‌ای در جهان نیست و زمینه‌ای برای ایجاد شکاف و دشمنی در آینده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.