نامه ۷۲ استاد دانشگاه شریف به دولت: در مورد ویزا با اتباع آمریکا مقابله به مثل نکنید

شنبه, 16ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

۷۲ استاد دانشگاه صنعتی شریف با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خواستار پرهیز دولت از مقابله به مثل با تصمیم اخیر دولت آمریکا در خصوص سفر اتباع ایران به ایالات متحده شدند.

به گزارش ایلنا، امضا کنندگان این نامه خواسته اند که دولت ایران “با هماهنگی کامل با سایر ارگان‌های ذ‌ی‌ربط” اعلام کند که شهروندان آمریکایی می توانند “بدون دریافت ویزای گردشگری و تشریفات مربوطه در کشور مبدأ و با اخذ ویزای فرودگاهی در تهران در طی ٩٠ روز آینده برای مدّت دو هفته به ایران سفرکنند”.

استادان امضا کننده نامه، فایده از این تصمیم را آشنایی اتباع آمریکا با “مهمان نوازی ایرانیان و مسلمانان صلح جو” و ایجاد “فضای همدلی و حمایت” در سطح افکار عمومی جهان دانسته اند.

بر اساس دستور اجرایی اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، محدودیت های شدید و بی سابقه ای بر ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا وضع شده است. این دستور، با واکنش های شدید و بی سابقه مخالفان آن در ایالات متحده رو به رو شده است.

۷۲ استاد دانشگاه شریف در نامه خود نوشته اند: “جدا از مشکلاتی که این دستور برای زندگی روزمره بسیاری از هموطنانمان در ایران و امریکا به وجود آورده است، فضای تبلیغاتی‌ای که برای توجیه این اقدام ایجاد شده حیثیت فرهنگی، دینی، تاریخی، و منافع ملی کشورمان را خدشه دار کرده و می تواند اثرات بسیار زیان باری را به همراه آورد.”

این استادان در عین حال یادآوری کرده اند: “در همین چند روز گروه های بزرگی از انجمن های علمی و فرهنگی آن کشور و هزاران تن ازدانشگاهیان از جمله ده ها برنده جایزه نوبل با امضای نامه های جمعی این اقدام رئیس جمهورآمریکا را محکوم کرده اند.”

اخیرا، ۱۶۴ دانشگاه و انجمن علمی طراز اول آمریکا، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، در مورد تبعات منفی دستور مهاجرتی اخیر او بر “ظرفیت علمی و مهندسی” ایالات متحده هشدار داده اند.

این دانشگاه ها و انجمن های علمی گفته اند: “این دستور اجرایی، انگیزه بسیاری از بهترین و درخشان ترین دانشجویان بین المللی، مهندسان و دانشمندان ما را برای تحصیل در آمریکا، شرکت در کنفرانس های دانشگاهی و علمی یا ایجاد کسب و کار در ایالات متحده از بین می برد.”

در واکنشی جداگانه، تاکنون بیش از ۲۰ هزار عضو هیات علمی، شامل بیش از ۵۰ برنده جایزه نوبل و بیش از ۱۰۰ برنده جوایز معتبر بین المللی دیگر نیز، طوماری را در اعتراض به ممنوعیت‌های وضع شده بر سفر اتباع ایران و شش کشور دیگر امضا کرده اند.

در بخشی از طومار استادان آمریکایی آمده است: “در سه سال اخیر، تنها از کشور ایران، بیش از ۳ هزار نفر در دانشگاه های آمریکا دکترا گرفته اند. دستور اجرایی رئیس جمهور همکاری با پژوهشگران چنین کشورهایی را محدود می کند.”

طومار می افزاید که تصمیم دونالد ترامپ، “به طور بالقوه می تواند به ترک آمریکا از سوی بسیاری از افراد بااستعداد منجر شود که پژوهشگران و کارآفرینان حال و آینده ایالات متحده هستند.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.