در یک زندان سوریه ۵ تا ۱۳ هزار نفر اعدام شده‌اند

سه شنبه, 19ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی با عنوان «سوریه؛ کشتارگاه انسان» اعلام کرد: رژیم بشار اسد از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سپتامبر ۲۰۱۱ تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۵ تا ۱۳ هزار نفر که اغلبشان غیرنظامی بوده‌اند را در زندان صیدنایا در دمشق بدون محاکمه اعدام کرده است.

گروه عفو بین‌الملل می گوید احتمالا تا ۱۳ هزار نفر که بیشتر آنها غیرنظامیان هوادار مخالفان بوده اند به طور مخفیانه در زندانی در سوریه اعدام شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری گفته است، از سپتامبر ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۵ اعدام های جمعی هر هفته در زندان صیدنایا صورت گرفت. به علاوه این گروه می‌گوید دلیلی ندارد که بعد از ۲۰۱۵ این روند متوقف شده باشد.

عفو بین الملل می‌گوید که این اعدام ها با صدور مجوز از بالاترین سطوح دولت سوریه انجام شده.

دولت سوریه در گذشته کشتن یا بدرفتاری با زندانیان را تکذیب کرده است.

با این حال کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل یک سال پیش گفتند که روایات شاهدان عینی و شواهد مستند، قویا حکایت از بازداشت ده‌ها هزار نفر و «مرگ در ابعاد گسترده» در زندان های سوریه دارد.

عفو بین‌الملل برای تهیه این گزارش با ۸۴ نفر از جمله زندانبان های سابق، بازداشتی ها و مقام های زندان صحبت کرد.

این گروه ادعا می‌کند که هر هفته و اغلب هفته‌ای دو بار گروه‌هایی ۲۰ تا ۵۰ نفره در خفای کامل در این زندان در شمال دمشق اعدام شده‌اند.

این گزارش می‌گوید که بازداشتی‌ها پیش از اعدام به یک «دادگاه نظامی صحرایی» در محله قابون پایتخت منتقل می‌شدند تا در «محاکماتی» که یک تا سه دقیقه طول می‌کشید شرکت کنند.

یک قاضی سابق این دادگاه نظامی که عفو بین‌الملل از او نقل قول کرده گفت که از افراد بازداشتی در مورد مشارکت در جرایمی که دادگاه ادعا می‌کرد اتفاق افتاده سوال می‌شد. او گفت: «جواب آنها چه منفی بود چه مثبت محکوم می‌شدند… این دادگاه هیچ ربطی به حاکمیت قانون ندارد.»

براساس این گزارش در روز اعدام به بازداشتی‌ها گفته می‌شد که به یک زندان غیرنظامی منتقل می‌شوند و بعد آنها را به سلولی در زیرزمین زندان می‌بردند و برای دو یا ساعت کتک می‌زدند.

بنابه این گزارش بعد نیمه‌شب به آنها چشم بند می‌زدند و به بخش دیگری از زندان منتقل می‌کردند. در آنجا فقط چند دقیقه پیش از آنکه به دار آویخته شوند به آنها گفته می شد به اعدام محکوم شده‌اند.

ادعا می‌شود که اجساد اعدام شدگان با کامیون به بیمارستان نظامی تشرین در دمشق منتقل می‌شد تا ثبت شوند و دفن در گورهای جمعی در زمین‌های ارتش صورت می‌گرفت.

عفو بین‌الملل براساس شهادت شاهدان تخمین می‌زند که ۵ تا ۱۳ هزار نفر طی پنج سال در زندان صیدنایا اعدام شده‌اند.

هرچند این سازمان شواهدی از وقوع اعدام‌ها از دسامبر ۲۰۱۵ به بعد ندارد اما می‌گوید دلیلی ندارد که این روند متوقف شده باشد و احتمالا هزاران نفر دیگر به این شکل کشته شده اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید که این شیوه‌ها جنایت جنگی و جنایت علیه بشریه به حساب می‌آید.

این گروه اشاره می‌کند که احکام اعدام باید به تایید مفتی اعظم و وزیر دفاع یا رئیس ستاد مشترک ارتش که از طرف بشار اسد رئیس جمهور سوریه نمایندگی دارند رسیده باشد.

این گروه حقوق بشر می‌گوید که اوایل ژانویه در باره این ادعاها با دولت سوریه تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

عفو بین الملل اوت گذشته تخمین زد که از مارس ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۵، ۱۷ هزار و ۷۲۳ نفر در نتیجه شکنجه و محرومیت از آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی در زندان های سوریه جان باخته‌اند.

آن رقم شامل اعدام‌هایی که این گروه در گزارش تازه خود ادعا می‌کند نمی‌شد.

عمر شگره زندانی سابق در صیدنایا پیش و پس از دوره حبس در صیدنایا

در گزارش عفو بین‌الملل همچنین آمده است:

این اعدام ها را «کمپین اعدام بدون محاکمه» توصیف می‌دانیم. این گزارش پس از مصاحبه با زندان‌بان‌های سابق، قضات، پزشکان، وکلا و کارشناسان بین‌المللی تهیه شده است.

افراد را نیمه شب با چشم‌های بسته، سوار بر کامیون‌ها و در ساختمانی حلق آویز کرده‌اند. هر هفته‌ای یک الی دو بار به صورت گروهی ۲۰ تا ۵۰ نفره اعدام شده‌اند.

قربانیان بیشتر غیرنظامیان بوده‌اند که مخالف دولت می‌دانستند. هزاران نفر بدون محاکمه نیمه شب و در نهایت استتار به طور دسته جمعی اعدام شدند.

شمار زیادی زندانی زندان صیدنایا پس از شکنجه بدون وقفه و پس از مدت‌ها گرسنگی، بی آبی و به طور سیستماتیک بدون درمان رها شده کشته شده‌اند. اجساد کشته شدگان در صیدنایا در گورهای دسته جمعی مدفون شدند.

این اعدام‌ها با صدور مجوز از بالاترین سطوح دولت صورت گرفته است. احکام اعدام باید به تایید مفتی اعظم سوریه یا وزیر دفاع و یا رئیس ستاد مشترک ارتش که از سوی بشار اسد نمایندگی دارند رسیده باشد.

در همین راستا، از مقامات سوریه می‌خواهیم اعدام بدون محاکمه در زندان صیدنایا و رفتارهای غیرانسانی و شکنجه در دیگر زندان‌ها را متوقف کند.

منابع گزارش:‌ بی‌بی‌سی، آناتولی
به نقل از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.