واکنش تند سخنگوی کاخ سفید به اظهارات رهبر ایران

سه شنبه, 19ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات امروز آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: “اگر ایران متوجه نیست که رئیس‌جمهور جدیدی سرکار آمده، خودش را مسخره کرده است.”

آقای اسپایسر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در جریان نشستی خبری هشدار داد که دولت آمریکا ممکن است در صورت ادامه “رفتار کنونی” ایران دست به اقدامات تازه بزند اما آنها را پیشاپیش اعلام نخواهد کرد.

رهبر ایران صبح سه شنبه در دیدار با فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی گفت: “ترامپ می‌گوید از من بترسید. نه؛ مردم پاسخ این حرف‌ها را در [راهپیمایی] ۲۲ بهمن خواهند داد و نشان می‌دهند ملت ایران چه موضعی در برابر تهدید می‌گیرد.”

آیت‌الله خامنه‌ای افزود: “از این آقایی که آمده (ترامپ) متشکریم. تشکر به‌خاطر اینکه زحمت ما را کم کرد؛ چهره‌ واقعی آمریکا را نشان داد. آنچه که ما در سی و چندسال می‌گفتیم فساد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی و اجتماعی در دستگاه حاکمه آمریکا. این آقا آمد در دوره‌ انتخابات و بعد از انتخابات این را علنی و عریان کرد.”

این اولین بار بود که رهبر ایران بعد از به آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، درباره او اظهار نظر می‌کرد.
آقای اسپایسر گفت: “این رئیس جمهور به نظاره نخواهد نشست تا ایران تخطی یا نقض ظاهری توافق مشترک را به رخ بکشد. فکر می کنم آیت الله (رهبر ایران) تشخیص خواهد داد که رئیس جمهور تازه ای وارد شده.”

دولت آمریکا اخیرا ۱۳ شخص و ۱۲ نهاد را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرده است. ۸ نفر از اشخاص و پنج مورد از نهادها ایرانی هستند . به گفته وزارت دارایی آمریکا بعضی از آنها با سپاه پاسداران ارتباط دارند.

آقای ترامپ مکررا از سلف خود باراک اوباما به خاطر نرمش در برابر ایران و توافق اتمی با این کشور، برجام، انتقاد کرده است.

آقای اسپایسر گفت: “او (دونالد ترامپ) هر وقت لازم بداند تدابیری در پیش خواهد گرفت. رئیس جمهور همچنین بارها روشن کرده که پیشاپیش نخواهد گفت این اقدامات چه خواهد بود، و هیچ گزینه ای را نادیده نمی گیرد.”

آقای ترامپ گفته که هنگام بررسی تدابیر در برابر ایران گزینه نظامی را رد نمی کند.

او کمتر از یک هفته پیش در توییتی نوشت: “ایران با آتش بازی می‌کند. من به مهربانی اوباما نیستم”. او در توئیت دیگری نوشت:”ایران نفس‌های آخرش را می‌کشید و در آستانه فروپاشی بود، تا اینکه آمریکا به میان آمد و با توافق هسته‌ای به این کشور زندگی دوباره‌ای به آنها بخشید: ۱۵۰ میلیارد دلار”.
آقای ترامپ همچنین توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را یکی از بدترین توافق‌هایی که در تاریخ امضا شده نامیده است.

دونالد ترامپ در اوایل مبارزات انتخاباتی‌ خود گفت اگر رئیس جمهور شود این توافق را ملغی خواهد کرد و با چند برابر کردن تحریم‌ها، برای توافقی مذاکره خواهد کرد که مثل اولی “مایه خنده” نباشد.

هر چند که او بعدا لحن ملایم‌تری را پیش گرفت و اعضای پیشنهادی کابینه او هم با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران گفته‌اند که آن را حفظ خواهند کرد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.