کاوه ال حمود: آیا دونالد ترامپ را باید جدی گرفت؟

پنجشنبه, 21ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

کاوه ال حمود

  • آیا ترامپ هم مانند دیگر روسای جمهوری امریکا قابل پیش بینی است یا پدیده ای منحصر به فرد است؟
  • آیا ترامپ کسی است که تمایل به شکستن نرم های دیپلماتیک و قوانین بین المللی را دارد؟
  • ایا ادعاها و شعارهای ترامپ موقتی و گذراست. یا ادامه داراست؟
  • آیا شعارهای پوپولیستی ترامپ پا در اعتقادات وی دارد یا صرفا به هدف جلب ارا مردم در انتخابات بوده است؟

ترامپ علیرغم این که یک سیاستمدار بی تجربه است ولی بیزینس من موفق و کارکشته است و تلاش دارد که از نقطه قوت تاجر پیشه گی خود برای غلبه بر ضعف سیاسی اش بهره بگیرد. به حق باید گفت که ترامپ علاوه برتجربه ای که در امر تجارت دارد، در زمینه جنگ روانی نیز بسیار خوب عمل کرده است و با انگشت گذاشتن بر تناقضات موجود جامعه امریکا توانسته است به نحو موثری پیام مورد نظر خود را به رسا ترین شکل به افراد مشخص برساند، و رقبا را دچار وحشت کند.

حال بعد از شروع بسیار پر تنش کارش در کاخ سفید و خبرساز ترین شدن وی می خواهیم نگاهی به عملکرد او در همین مدت کوتاه روی کار آمدنش بیندازیم و ببینیم که تا چه حد های و هوی و شعار های ترامپ را یاید جدی گرفت ؟

دونالد ترامپ، در نخستین سخنرانی در مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا گفت: “مراسم امروز معنای خاصی دارد. امروز قدرت از یک فرد به فرد دیگر و یا از یک حزب به حزب دیگر انتقال نیافته است. امروز قدرت از “واشنگتن” به “مردم” انتقال یافته است. و در ادامه گفت که واشنگتن بی ‌اندازه بزرگ شده و در همان حال مردم محروم شده اند. سیاستمردان واشنگتن قوی و ثروتمند تر شده اند، صنایع ملی ضعیف شده و مردم پیشرفتی نکرده اند…

او تأکید کرد که از امروز همه اینها عوض خواهد شد. این لحظه به شما تعلق دارد.

این سخنان به شنونده این احساس را متبادر می کند که اقای رئیس جمهور جدید یک انقلابی آتشین است و ما بزودی شاهد تغییراتی عظیم در ساختار اقتصادی – سیاسی امریکا خواهیم بود ولی واقعیت چنین نیست ترامپ از این مفاهیم بسیار دور است.

تناقض بسیار روشنی که میان حرف و عمل دونالد ترامپ وجود دارد این است که از یک سو حرفهای به ظاهر پوپولیستی می زند و دم از مردم و اولویت دادن به امریکا و آمریکائیان می زند و اینکه ما باید کارخانه هایی که در کشورهای مختلف زده ایم به امریکا برگردانیم تا برای امریکائیان کار ایجاد کنیم، در عین حالی که خودش بعنوان یک بیزنس من در ۱۴۴ کشور فعالیت اقتصادی دارد ولی اینجا علیه سیاست جهانی شدن اقتصاد شعار می دهد در این جا نیز می بینیم که رویه خود وی عملا متضاد با شعارهایی است که می دهد.

از سوی دیگر اگر به کابینه ترامپ نگاهی بیندازیم کابینه وی ترکیبی است از میلیاردر ها و ژنرال هاست، کسی که واقعا قصد عملی کردن آن وعده های انتخاباتی را دارد چه نیازی به کابینه ای با این دو ترکیب نا متجانس دارد ؟

به نظر می اید که آقای دونالد ترامپ بیشتر لفاظی می کند و صحبت هایش از انچنان پشتوانه عملی مستحکمی برخوردار نیست، بنابراین نباید ذهن را زیاد درگیر لفاظی ها و شعار های ترامپ کرد بلکه باید بیشتر روی عملکرد وی متمرکز شد، بارها دیده شده که در موضوع مشخصی مواضع غیر قابل انعطافی از حود نشان داده است ولی بعد از کمی، نرمش و حتی چرخش قابل ملاحطه در مواضعش دیده شده است، بعنوان نمونه بعد از آن همه تیغ کشیدن علیه آخوند های ایران و صحبت ار پاره کردن برجام و حتی پیش کشیدن گزینه نظامی و… دیدیم که ترامپ در مصاحبه اخیرش با فاکس نیوز در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا شما در ‏شرایط فعلی برخورد خشنی با ایران نخواهید داشت؟ می گوید: «نه من سرسخت نیستم. من فکر می‌کنم آنها کاملاً به کشور ما بی‌احترامی می‌کنند هرچند توافق(برجام) برای من قابل درک است. من این توافق را درک ‏می‌کنم. اگر آنها می‌گفتند بسیار خب ما اکنون با یکدیگر هستیم، با این توافق مشکلی نداشتم، اما اکنون وضع دقیقاً برعکس ‏است، مثل اینکه آنها جسور شده‌اند. آنها هواپیماهای ما را تعقیب می‌کنند، کشتی‌های ما را با قایق‌های کوچک خود محاصره ‏می‌کنند و به ما احترام نمی‌گذارند زیرا آنها باور نمی‌کنند کسی بتواند اینقدر احمق باشد که چنین توافقی با آنها امضا کند».

در اینجا می بینیم که آقای ترامپ به صراحت تمام به آخوند ها پیام می دهد که در صورتی که شما بگوئید “ما با یکدیگر هستیم” من با این توافق مشکلی ندارم و “توافق برجام برای من قابل درک است”…

بهر روی، ما هنوز در ابتدای راهی دراز هستیم و باید ببینیم و نباید عجولانه قضاوت و داوری کنیم، بحث ترامپ جدای از قواعد رایج بازی سیاسی در امریکا نبوده و نیست… لیکن بطور مشخص در رابطه با موضوع ایران، همانطور که در مقالات قبلی گفتم هر کسی اقای ترامپ را یک ناجی ببیند به خطا رفته است، حداقل انتظار از اقای ترامپ این است که در رابطه با آخوند ها رویه سلف خود (اوباما) را در پیش نگیرد و اگر در دعوای بین مردم و حاکمیت ملاها در طرف مردم ایران نمی ایستد، لا اقل به ملاها مماشات و امداد رسانی نکند.

ما درون را بنگریم و حال را
نی برون را بنگریم و قال را…


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.