کمتر از صد روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری/اصولگرایان به‌دنبال جانشین برای قالیباف در شهرداری/ احمدی‌نژاد ۹۶ کیست؟

دوشنبه, 25ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن


ثروت و قدرت فراوان، رقیب داخلی اصولگرایان در انتخابات شده است

در حالی که به نظر می‌رسید سیستم جمنا بتواند اصولگرایان را زیر یک چتر جمع کند اما شواهد نشان می‌دهد اختلافات همچنان ادامه دارد. هیچکدام از اعضای جبهه پایداری (حامیان سعید جلیلی در انتخابات ۹۲) در جمنا حضور ندارند و حامیان قالیباف نیز هنوز رسما از جمنا حمایت نکرده‌اند گرچه انتقاد تندی هم از آن ندارند.

آفتاب‌‌نیوز : در آستانه انتخابات یک کانال تلگرامی نزدیک به احمدی‌نژاد تصویری از بذرپاش، جلیلی، ضرغامی و …. را منتشر کرده بود که بدون استقبال مردم در مراسم راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب حضور یافته بودند و با نوشتن ” خوش به حال روحانی” این پیام را داده بود که هیچکدام از این لشکر توانایی رقابت با حسن روحانی را ندارند.

بعد از آنکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب با سر و صدای فراوان افتتاح شد و رسانه‌های اصولگرا هر روز لیست بلندی از حامیان این جریان منتشر می‌کردند، حالا به نظر می‌رسد آن شور و شوق اولیه کاهش یافته است و اختلافات درونی این جریان از هر زمانی بیشتر شده است.

یکی از کانال‌های تلگرامی اصولگرایان که اخبار موثقی از برنامه‌های سیاسی محمود احمدی‌نژاد منتشر می‌کند در خبری مدعی شد «شاخه‌های استانی جبهه اصولگرایان موسوم به نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) طی روزهای اخیر به دلیل اختلافات درونی از هم پاشیده است. از آنجا که وزن سیاسی حامیان محسن رضایی و علی لاریجانی در هیئت موسس اصولگرایان جمنا بیش از سایر گروههاست‌، حضور گسترده عوامل علیرضا زاکانی در سطح استانها بعنوان مرکزیت استانی اصولگرایان جمنا مورد اعتراض برخی اعضای هیئت موسس این گروه سیاسی قرار گرفته و بر همین مبنا ضمن انحلال تشکیلات اولیه استانی جمنا قرار است این شوراها با محوریت وابستگان محسن رضایی و علی لاریجانی مجددا تشکیل شوند. بر همین اساس همایش اعضای شوراهای مرکزی اصولگرایان جمنا در استانها که قرار بود در هفته اول بهمن ۹۵ برگزار شود به تعویق افتاد. همین اختلافات درونی جمنا موجب شده که همایش‌های مربوط به کمیته‌های دانش‌آموزی و مهندسی اصولگرایان جمنا در مسجد الرحمن خیابان سپهبد قرنی تهران نیز تعطیل شوند.

از طرفی هیچکدام از اعضای جبهه پایداری (حامیان سعید جلیلی در انتخابات ۹۲) در جمنا حضور ندارند. به این ترتیب اگر بخواهیم جریان سیاسی جمنا را در انتخابات بررسی کنیم این گروه از حامیان لاریجانی و حداد عادل و رضایی در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده است. حامیان قالیباف نیز هنوز رسما از جمنا حمایت نمی‌کنند گرچه انتقاد تندی هم از آن ندارند.

گرچه یکی از بزرگان اصولگرا گفته بود بذرپاش برای شهرداری تهران مناسب است و زاکانی برای ریاست‌جمهوری و این ادعا می‌تواند اختلاف شهردار فعلی تهران را با اصولگرایانی که به دنبال جانشین برای او هستند بیشتر کند.

در این میان بعضی اصولگرایان به دنبال ظرفیت رای محمود احمدی‌نژاد می‌گردند. ظرفیتی که نه از میان نیروهای انقلابی و تندرو، که از میان حاشیه‌نشینان ناامید از سیاستمداران آمده است و در سبد هیچکدام از نامردهای شاخص جریان اصولگرایی قرار نخواهد گرفت. مهرداد بذرپاش از جمله این افراد است که بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فارس که به صورت ویژه سفرهای سیاسی او را پوشش می‌دهد در روزهای گذشته به ده استان ایران سفر کرده است و در این سفرها نیز همواره از سیاستمدارانی انتقاد کرده است که در املاک مصادره‌ای زندگی می‌کنند و زندگی مردم عادی را فراموش کرده‌اند.

فعالیت‌های جدید بذرپاش در روزهایی انجام می‌شود که عزت‌الله ضرغامی فعالیت خود را به شکل معناداری کاهش داده است. ضرغامی در کنار محسن رضایی سعی کرده بودند با حضور در شبکه‌های اجتماعی وجهه سیاسی خود را به صورتی متفاوت ارائه کنند که با برخورد سرد مخاطبان مواجه شدند.

کمتر از صد روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و شصت روز تا زمان ثبت نام انتخابات. با این حال هر روز که می‌گذرد نه تنها نامردهای اصولگرا کاهش نمی‌یابند بلکه به تعداد آنان افزوده می‌شود. در میان اصولگرایان هم نامردهایی که اطمینان به تایید صلاحیت داشته باشند فراوان هستند و هم افرادی که ثروت کافی برای تبلیغات در هزار شهر ایران را داشته باشند و همین، کار رسیدن به اجماع را دشوار می‌کند. مشکلات مالی ستاد قالیباف همانقدر باور‌کردنی نیست که مشکلات مالی ستاد بذرپاش. یکی از مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد نوشته بود که حامی مالی صد و هفتاد نامرد انتخابات مجلس بوده است و یکی از اعضای شورای شهر از هدیه صد و هفتاد میلیون تومانی و پرداخت ماهانه بیست و پنج میلیون تومان قسط صحبت کرده بود که گویی در این کشور زندگی نمی‌کند و اطلاعی از دستمزدهای ۸۰۰ هزار تومانی کارگران ندارد. ثروت و قدرت فراوان، رقیب داخلی اصولگرایان در انتخابات شده است.
منبع: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.