گزارشگران: چرا حد اقل دستمزد کارگران بارها زیر خط فقر است؟

پنجشنبه, 28ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

کارگران کشورمان مبارزه برای رسیدن به سقف و مرز خط فقر را زمین نگذاشته اند. هر روزه اخبار اعتراضات آنان در جراید منتشر میشود. گفتگو از بود و نبود آنهاست. موضوع نان شب آنان و خانواده شان است و اینکه در سفره های تهی شان نانی یافت شود. از اجاره خانه سرسام آور آنان گرفته تا تامین مخارج تحصیل فرزندانشان گفتگوست. چشم انداز موفقیت آنها در دستیابی به این خواسته برحق شان مه آلود است. راه بس دشوار است و نیازمند اتحاد و تشکل یابی کارگران است. سرکوب و قتل و شلاق زدن بر پیکر رنجدیده آنها در دستور کار مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی است. حاکمان بیش از هر تهدید نظامی و سیاسی از خارج از کشور از درون کشور می هراسند. با دشمنان خارجی خود هر گونه سازش و همراهی و همدلی می کنند اما دریغ از نرمشی خفیف در برابر کارگران و زحمتکشان و خانواده های آنها.

نان و نفت و زر و طلا و بودجه را با دشمنان برونمرزی حاکمیت خود تقسیم می کنند اما ذره ای در برابر مطالبات به حق کارگران کشور کوتاه نمی آیند. ابعاد سرکوب سیاسی و نظامی را افزایش می دهند. نمایندگان کارگران را در زندانهای مخوف خود می اندازند, بیکارشان میکنند, به تجمعات آنان هجوم می آورند و پاسخ هر اعتراضی را با بازداشت و احکام قرون وسطائی و ضد بشری خود می دهند.خبر تعیین بودجه سالانه مساجد و حوزه های علمیه از بودجه تهران منتشر شد. هزار و هفتصد میلیارد تومان به ان تخصیص یافته است.

علاوه بر این دولت حسن روحانی نیز در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۲ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای نهادهای مذهبی و حوزه‌های علیمه در نظر گرفته است.

نگاهی به ارقام نجومی خرج و دخل نهادهای مذهبی از جیب کارگران و مولدان سرمایه نشاندهنده بلعیده شدن بودجه ملی از سوی ارگان های مذهبی است که بتوانند نان و نمکی بدست آورند و فرهنگ مردم کشورمان را با قوانین قرون وسطایی خود بیامیزند و این تنها یکی از دلائل مهم بارها زیر خط فقر بودن دستمزد رنجبران ایران است.

گزارشگران

۱۶٫۰۲٫۲۰۱۷

مراسم عمامه‌گذاری در حوزه علمیه

سهم مساجد و حوزه‌های علمیه از بودجه تهران؛۱۷۰۰ میلیارد تومان

۱۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری تهران هزینه مساجد و حوزه‌های علمیه می‌شود. نهادهای مذهبی بیش از چهار هزار میلیارد تومان از بودجه سالانه ایران و شهرداری تهران را می‌بلعند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد سالاری عضو شورای شهر تهران سه‌شنبه ۲۶ بهمن از افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی بودجه مساجد و حوزه‌های علیمه در لایحه بودجه سالانه شهرداری تهران خبر داد.

او گفته است که بخش زیادی از این بودجه «در محل‌ها و پروژه‌هایی غیر از مساجد و حسینه‌ها که محل رجوع مردم برای مناسبت‌های مختلف و اقامه نماز است هزینه می‌شود».

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران بدون افشای نام خاصی، از هزینه کردن بخش قابل توجهی از اعتبار فرهنگی سالانه شهرداری تهران در « مساجد و حوزه های علمیه خاص» انتقاد کرده و گفته است که توزیع بودجه فرهنگی شهرداری تهران ناعادلانه است.

به گفته سالاری ۱۰۰۰ حسینه و مسجد در تهران فعال و خواستار دریافت کمک از شهرداری و شورای شهر تهران هستند. او گفته است که به برخی از مساجد ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان کمک می‌شود.

عضو شورای شهر تهران همچنین از تخصیص ۲۰۰ میلیون تومانی بودجه شهرداری به مداحان منطقه خبر داده و خواسته است که «معلوم شود که این مساجد و حسینیه‌ها برای کیست و چرا این ارقام به آنها کمک می‌شود.»

بودجه‌خوارهای مذهبی

علاوه بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار شهرداری تهران برای مساجد و حوزه‌های علیمه، دولت حسن روحانی نیز در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۲ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان اعتبار برای نهادهای مذهبی و حوزه‌های علیمه در نظر گرفته است.

بر اساس جداول پیوست لایحه بودجه برای نهادهای بالادستی حوزه‌های علیمه در مجموع یک هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است. سهم این نهادها در بودجه به شرح زیر است:

شورای عالی حوزه‌های علیمه ۳۶۷ میلیارد تومان

شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علیمه خواهران ۲۲۹ میلیارد تومان

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۷۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

جامعه المصطفی ۲۶۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان

هیئت دولت همچنین ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به بنیاد بین‌المللی و فرهنگی امام رضا و ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به کانون فرهنگی مساجد تخصیص داده است.

اعتبار برآورد شده دولت برای سازمان تبلیغات اسلامی ۳۷۷ میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز ۳۵ میلیارد تومان به مرکز رسیدگی به امور مساجد اختصاص یافته است. همچنین ستاد اقامه نماز ۱۷ میلیارد تومان و شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از بودجه تبلیغات اسلامی سهم می‌برند.

سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی و اوقاف و امور خیریه دو نهاد مذهبی دیگر هستند که به ترتیب ۲۸۵ میلیارد و ۱۳۸.۸ میلیارد تومان از بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این در لایحه بودجه دولت نام برخی از حوزه‌های علیمه و نهادهای مذهبی در فهرست کمک‌بگیران حقیقی و حقوقی به چشم می‌خورد.

همچنین شهرداری سایر شهرها نیز در بودجه سالانه اعتبارهای ویژه‌ای را برای کمک به مساجد و هئیت‌های مذهبی در نظر می‌گیرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.